Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.11.2009, 16:56
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Niin, jos haetaan maksimitehoja ja korkeita kierroksia niin kevyempi vauhtipyörä paikalleen. Toisaalta jos väännöillä/sitkeydellä on merkitystä niin ehkä se painava vauhtipyörä vois vähän auttaa siinä. Mulla on 280e bensassa dieselin vauhtipyörä ja pakun kytkin...en osaa sanoa onko se vienyt kierrosherkkyyttä kuinka paljon, mutta mukavasti se sytkyttelee tyhjäkäynnillä n. 600-800rpm tasaisella suolla ja pikkukivien/kantojen yli ilman että sammuu kovin helposti (paikallaan se pakun 5v loota lyhyellä ykkösellä).

Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit...

__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.11.2009, 16:00
miesmies miesmies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.07
Sijainti: Vaasa
Viestit: 163
Perusasetus

No lisää tätä aihettetta... Jojos se on selvinnyt onko niissä kutosbensa koneiden laatikossa minkämoinen booritus? Sitähän sä alkaa päälle kyselit...Niin täytyy vielä tarkentaa tuota oman systeemin reseptiä hiukan...Kun mä päädyin tähän OM602 koneeseen niin aluksi ajattelin sprintterin kuusvaihteista askia, mutta sellaiset maksaa hunajata ja eikä oo mitään käsitystä sellaisen kestosta...No minäpä päädyin sitten siihen sportgetrakkiin kun se sopii suoraan siihen koneen perään ja kardaanin laipan vaihtamalla Geen kardaani käy siihen, tokikaan en oo tutkimuksissa niin pitkällä että voisin sanoa sen pituudesta mitään varmaa...
Mutta niin se mun kytkimen numerokin löytyy tosiaan sieltä SACHS luettelosta. Ja se bemarin levy on suurempi kun mersussa, näin ollen paineasetelma samaten, siitähän seuraa taas sitä painon nousua niihin pyöriviin massoihin,tietysti...


Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit...
Tähän vois olla ratkaisn se sprintterin laatikko? Koneen perään se sprintterin aski sopii niks naks, ja kytkimiä on monta mistä valita...Mutta se miten nää sopii jako laatikon kanssa on toinen juttu...
Mulla on sellainen käsitys noista vanhemmista mersun laatikoista että kytkinkoppaa ei saa ruuvaamalla irti (korjatkoon joku jos oon väärässä)...
MUTTA....Geessähän on tuota viisi ja kuusi pyttyistä "uudempaa" moottoria, ja niihin vaihtoehtoisina laatikoina automaattia ja manuaalia...toisin sanoen mä en kyllä ajattelisi sitä miten sen vanhanmallin "pakulootan " saa kiinni uudenpaan, kun vaihtoehtoja on ihan tehtaaltakin tarjolla yllin kyllin, toisaalta se on sitä harrastamista ja ei maksa mitään jos niitä osia on joutilaana...on sitä itsekkin tullut visioitua kaikenmoista hoopa ja älytöntä...

Viimeksi muokannut miesmies : 27.11.2009 16:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.11.2009, 17:54
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Juu, mun kysymys siis ratkes 280 bensakoneen kytkinlevyllä, oli 10 boorinen ja sillä niks ja naks

tuosta linkistä G laatikoista osviittaa:

http://4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html

Stuttgartin tehdasromppu 460 malleihin ei tunnistanu 4 vaihteisia lodjuja kuin 3 mallia, 5 vaihteiset niitten lisäks tietty...

Tuo G n alkup Getrag on satakertaa tukevamman oloinen kuoriltaan, kuin esim 300 D 5 v aski, siksi päädyin siihen, jääpä henkkarin looda varuiks...

rojekti etenee...

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 27.11.2009 17:57
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.11.2009, 21:16
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

mikä järki tos manuaalissa on ?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.11.2009, 21:20
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
mikä järki tos manuaalissa on ?

...mielenkiinto siirrellä eri nopeuksilla pyörähteleviä hammaspyörylöitä metallivipujen välityksellä...


...eikäkö vaffan automaattilaatikon äkillinen 0 saldo varastossa...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.11.2009, 00:06
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
mikä järki tos manuaalissa on ?
Toimii vaikka olis vettä täynnä.
Toimii vaikka olis ylösalaisin.
Toimii jonkun aikaa vaikka äskeisessä kohdassa tuli öljyt pihalle.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.11.2009, 09:33
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 88 Näytä viesti
Toimii vaikka olis vettä täynnä.
Toimii vaikka olis ylösalaisin.
Toimii jonkun aikaa vaikka äskeisessä kohdassa tuli öljyt pihalle.
Pyritään välttämään tuollaisia ajotilanteita..

Tuo kova askihan on mainio varsinkin tossa LWB mallissa kun pistetään reilumpi kärri perään. Tulee kaikki vetoteho koneelta koukkuun asti, eikä tarvi miettiä laatikon lämpöjä.
Mut muussa tapauksessa automaatti.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.11.2009, 10:57
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 678
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miesmies Näytä viesti


Mulla on sellainen käsitys noista vanhemmista mersun laatikoista että kytkinkoppaa ei saa ruuvaamalla irti (korjatkoon joku jos oon väärässä)...
MUTTA....Geessähän on tuota viisi ja kuusi pyttyistä "uudempaa" moottoria, ja niihin vaihtoehtoisina laatikoina automaattia ja manuaalia...toisin sanoen mä en kyllä ajattelisi sitä miten sen vanhanmallin "pakulootan " saa kiinni uudenpaan, kun vaihtoehtoja on ihan tehtaaltakin tarjolla yllin kyllin, toisaalta se on sitä harrastamista ja ei maksa mitään jos niitä osia on joutilaana...on sitä itsekkin tullut visioitua kaikenmoista hoopa ja älytöntä...


vanhat pakun lootat irtoo kytkinkopastaan ihan pulteilla.
ite laitoiin 5v lootan 2.4d kaaveliin kiinni
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.11.2009, 17:29
miesmies miesmies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.07
Sijainti: Vaasa
Viestit: 163
Perusasetus

Kyllä Pee tuo sun projekti kuva lupaa hyvää tuleman...Mulla on tarkoitus tosiaan asennella tuosta koneesta se pytyn pienempi versio kun musta tuntuu et toi kuusmukinen on niin pitkä ja painava, no enivei...säkö onnistuit löytämään sellaisen geen getrakin mikä tuohon OM603:n menee vaan ruuvaamalla paikallle? Ja kaikesta päätellen se kytkin ongelmakin ratkesi?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.11.2009, 12:14
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miesmies Näytä viesti
säkö onnistuit löytämään sellaisen geen getrakin mikä tuohon OM603:n menee vaan ruuvaamalla paikallle?

Oisko se Getrakki auton alkuperäinen laatikko, jos auto on 230ge.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.11.2009, 15:43
miesmies miesmies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.07
Sijainti: Vaasa
Viestit: 163
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumi Näytä viesti
Oisko se Getrakki auton alkuperäinen laatikko, jos auto on 230ge.
Tuossa samaa mietin...Onko tietoa minkämoista askia noiden W463 koristen kuutoskoneisten perässä on käytetty?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.03.2011, 21:52
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Ei mene suoraan aiheeseen mutta mikä on suurin kytinlevy joka menee mesen 0m603 vauhtipyörään. Onko kukaan tehnyt isompaa vautipyörää ja jollain toislla asetelmalla. No ajatus olisi risteyttää om603 ja 270cdi 6 vaihteinen laatikko. Siihen pakettiin tarvisi olla joku kytkin joka kestää vääntöä. Tuo 230 tai 240mm ei oikeen vakuuta. Onkos tuossa 270cdi isompi kytkin kuin 300tdt mallissa. Kuitenkin vääntöä tehdas lupaaa 400Nm.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hojojen kytkimistä Cental73 Tekniikka & Jutustelu 13 07.05.2008 19:13
Mersun osaa 190 -89 farmari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.07.2007 18:15
O: Mersun napa HV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 18.04.2007 20:55
No sitten kysymys kytkimistä ;) lantikka Tekniikka & Jutustelu 5 15.01.2007 13:16
O: G mersun vanteet komu O/M/V Renkaat ja vanteet 2 01.10.2006 10:26


Sivu luotu: 03:28 (GMT +2).