![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Eli tässä vähän selitystä muutamien kuvien kanssa. Velipojan kameraan jäi aika montakuvaa kun ei ollu läppäriä mukana...Eikä kyllä kerinny niitä muutenkaan ajattelemaan.
Homman siis aloitimme keskiviikkona. Kaverin firman hallissa ei ollut mitään suurempaa meneillään. Optimistisesti olin varannut ajatuksissani n. 6 tuntia takajousten irroittamiseen ja uusien asentamiseen. Jeeppi pistettiin nosturille joskus klo 13 aikoihin. Ajatuksena oli että kokeilen ensin löysätä kaikki pultit ja jos joku on tosissaan jumissa, niin ettei irti lähde jätän homman jollekkin muulle, maksulliselle pajalle. Alku näytti lupaavalta, jousipakkojen molemmat pultit lähti löystymään ja samoin u-pultit. Parin tunnin jälkeen ei näyttänyt enään niin lupaavalta. Toisen pakan etummainen pultti kyllä nousi 5-8mm mutta pyöri kuin tyhjää. Sama homma kävi toisellakin puolella. Oletimme että pultti on jumissa puslassa. Vastaavia pultteja ei pajalta löytynyt jotenka illalla päätimme että takimmainen pultti otetaan malliksi ja aamusella käydään etsimässä uudet ja sitten käytetään rälläkkää. Tähän loppui 1. päivän ruuvaaminen. Aamusella löytyi sitten paikka mistä lähes vastaavat pultit löytyi. Pituus oli hiukan lyhempi ja kanta oli erilainen, mutta vahvuus ja kovuus sama. Lähdimme pajalle jatkamaan hommaa. Parin tunnin kuluttua selvisi että pultti oli tosiaan puslassa jumissa mutta palkin sisällä oleva mutteri on irti! Sama homma toisellakin puolella. Piti sitten tehdä juuri lenkin mentävä huoltoluukku josta mutteria sai kiinni. Tkapakkojen asennus sujui sitten voimaan ja tunkkeja käyttäen. Ensimmäinen pakka tosin tuli väärinpäin epähuomiossa. Ensimmäisen pakan kiinnitys aloitettiin etummaisesta pultista. Sitten vasta riippu. Toisella puolella ensin takaa, riipusta ja sitten vasta edestä joka oli helpompi homma, tai ainakin sujui nopeammin. Uusien iskareiden kiinnittäminen ei kestänyt kauan, kauemmin tais mennä veljellä joka niitä polysuojia niihin laittoin. Noin 7h meni aamusta siihen että sai uuden takajouset ja iskarit paikalleen. Nyt oli aikaa pitää ensimmäinen kahvi ja ruokatauko! Viimeinkin kiinni! Etupään purkaminen sujuikin paljon helpommin. Kaikki pultit irtosivat hyvin ja jouset lähti irti melekin ilman puristimia. Tosin se vakaaja olisi kannattanut ottaa heti kunnolla irti. Alatukivarsien vaihto päätettiin jättää myöhempään ajankohtaan. Aika alkoi tulla vastaan. Seuraavana päivänä auton piti olla hallista pois ja itse piti olla illalla Turussa. Etuiskarit sai juuri ja juuri irti kun oli sopiva pitkä hylsy ja varsi jolla sai oikean kulman purkamatta jarrujen osia edestä. Siis sen yläpään. Etupää tyhjätty, tälläpuolella vakaaja irti "väärästä" kohdasta. Uusi ja vanha vierekkäin. Etupään asennuksessa jouset tuotti eniten taas päänvaivaa. Puristimista meinas tehot loppua uusien jousien kanssa mutta pienellä tunkilla akselia sai venymään niin että jouset muljahtelivat paikalle. Lopuksi vielä hetken sai taistella että vakaajat osuivat paikalle ja n. klo 23.30 auto laskettiin nosturilta. Alusta tuntui hiukan pehmeältä ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana päivänä oli aivan kuin jämäköitynyt. Perä nousu kyllä aika reilusti. Kuvissa on auton perällä lähes 100kg tavaraa. Perjantaina sitten tuli yli 400km testiajoa. Muutaman kerran epäilin että kardaani täryttää ja sitä se saatoikin tehdä. Aikaisemmin en ole sellaista tärinää huomannut, tai sitten en vaan ole kiinnittänyt huomioita. Viikonlopun aikana maantie ajoa tuli lähes 1000km ja voisi sanoa että ajo-ominaisuudet on hyvät. Maastossa en ole kokeillut kulkea. Seuraava projekti on sitten takajarrujen uusiminen...Tai perän laakerointi...tai molemmat. Perjantaina, kaupan pihalla Jeep Vs. Honda Lauantai aamupäivä, takana 550km ja takaluukussa painoa +100kg ja tankki puolillaan. - kuvassa näkyy myös edellisellä viikolla asennetut valot ja teline mallia 3e putki. Ja vielä kerran kiitos velipojalle avusta ja tiloista: ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
cherokee ja 31/11.5-15 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2005 12:02 | |
cherokee 2.8 crd | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.03.2005 09:51 |