Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.11.2009, 00:40
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Ranchon sarja asennettu,tai tukivarret ja ohjaus iskari vielä laittamatta kun aika loppu kesken.takajousien etummaiset pultiti oli hankalia,lähti mutteri irti hitsauksista,siis se jokasiinä palkin vieressä,koteloituna.tuki tehtyä pienet huoltoluukut rälläkällä.hommaan meni n. 20h josta 6h niiden pulttien kans turatessa.sai sentää tehdä sisällä ja nosturilla! kiitos K Raak racing! ( www.raak-racing.com ) ...kuvia tulossa...nii ja on muuten selkä hellänä,vaikka oli hyvät jatkovarret ja paine ilmaa...

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.11.2009, 00:46
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Eli tässä vähän selitystä muutamien kuvien kanssa. Velipojan kameraan jäi aika montakuvaa kun ei ollu läppäriä mukana...Eikä kyllä kerinny niitä muutenkaan ajattelemaan.

Homman siis aloitimme keskiviikkona. Kaverin firman hallissa ei ollut mitään suurempaa meneillään. Optimistisesti olin varannut ajatuksissani n. 6 tuntia takajousten irroittamiseen ja uusien asentamiseen. Jeeppi pistettiin nosturille joskus klo 13 aikoihin. Ajatuksena oli että kokeilen ensin löysätä kaikki pultit ja jos joku on tosissaan jumissa, niin ettei irti lähde jätän homman jollekkin muulle, maksulliselle pajalle. Alku näytti lupaavalta, jousipakkojen molemmat pultit lähti löystymään ja samoin u-pultit. Parin tunnin jälkeen ei näyttänyt enään niin lupaavalta. Toisen pakan etummainen pultti kyllä nousi 5-8mm mutta pyöri kuin tyhjää. Sama homma kävi toisellakin puolella. Oletimme että pultti on jumissa puslassa. Vastaavia pultteja ei pajalta löytynyt jotenka illalla päätimme että takimmainen pultti otetaan malliksi ja aamusella käydään etsimässä uudet ja sitten käytetään rälläkkää.

Tähän loppui 1. päivän ruuvaaminen.





Aamusella löytyi sitten paikka mistä lähes vastaavat pultit löytyi. Pituus oli hiukan lyhempi ja kanta oli erilainen, mutta vahvuus ja kovuus sama. Lähdimme pajalle jatkamaan hommaa. Parin tunnin kuluttua selvisi että pultti oli tosiaan puslassa jumissa mutta palkin sisällä oleva mutteri on irti! Sama homma toisellakin puolella. Piti sitten tehdä juuri lenkin mentävä huoltoluukku josta mutteria sai kiinni.
Tkapakkojen asennus sujui sitten voimaan ja tunkkeja käyttäen. Ensimmäinen pakka tosin tuli väärinpäin epähuomiossa. Ensimmäisen pakan kiinnitys aloitettiin etummaisesta pultista. Sitten vasta riippu. Toisella puolella ensin takaa, riipusta ja sitten vasta edestä joka oli helpompi homma, tai ainakin sujui nopeammin. Uusien iskareiden kiinnittäminen ei kestänyt kauan, kauemmin tais mennä veljellä joka niitä polysuojia niihin laittoin. Noin 7h meni aamusta siihen että sai uuden takajouset ja iskarit paikalleen. Nyt oli aikaa pitää ensimmäinen kahvi ja ruokatauko!

Viimeinkin kiinni!



Etupään purkaminen sujuikin paljon helpommin. Kaikki pultit irtosivat hyvin ja jouset lähti irti melekin ilman puristimia. Tosin se vakaaja olisi kannattanut ottaa heti kunnolla irti. Alatukivarsien vaihto päätettiin jättää myöhempään ajankohtaan. Aika alkoi tulla vastaan. Seuraavana päivänä auton piti olla hallista pois ja itse piti olla illalla Turussa. Etuiskarit sai juuri ja juuri irti kun oli sopiva pitkä hylsy ja varsi jolla sai oikean kulman purkamatta jarrujen osia edestä. Siis sen yläpään.

Etupää tyhjätty, tälläpuolella vakaaja irti "väärästä" kohdasta.


Uusi ja vanha vierekkäin.



Etupään asennuksessa jouset tuotti eniten taas päänvaivaa. Puristimista meinas tehot loppua uusien jousien kanssa mutta pienellä tunkilla akselia sai venymään niin että jouset muljahtelivat paikalle. Lopuksi vielä hetken sai taistella että vakaajat osuivat paikalle ja n. klo 23.30 auto laskettiin nosturilta.



Alusta tuntui hiukan pehmeältä ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana päivänä oli aivan kuin jämäköitynyt. Perä nousu kyllä aika reilusti. Kuvissa on auton perällä lähes 100kg tavaraa. Perjantaina sitten tuli yli 400km testiajoa. Muutaman kerran epäilin että kardaani täryttää ja sitä se saatoikin tehdä. Aikaisemmin en ole sellaista tärinää huomannut, tai sitten en vaan ole kiinnittänyt huomioita. Viikonlopun aikana maantie ajoa tuli lähes 1000km ja voisi sanoa että ajo-ominaisuudet on hyvät. Maastossa en ole kokeillut kulkea.

Seuraava projekti on sitten takajarrujen uusiminen...Tai perän laakerointi...tai molemmat.

Perjantaina, kaupan pihalla Jeep Vs. Honda



Lauantai aamupäivä, takana 550km ja takaluukussa painoa +100kg ja tankki puolillaan.
- kuvassa näkyy myös edellisellä viikolla asennetut valot ja teline mallia 3e putki.



Ja vielä kerran kiitos velipojalle avusta ja tiloista:
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2010, 18:35
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Isompaa rojektia pukkaa kans...


No nii..Tulipa sitte hankittu autoille uusi kotia! Eli viimeinki pääsee eroon kerrostaloasumisesta ja naapureista joita suunnattomasti kiinnostaa paljonko bensaa vies DIISSELI vani tai "minunki pojan kaverilla oli tommonen amerikkalainen lantikka"

Projektia tiedossa mutta ihan asumis kuntoinen.
- Saunan remontti
- Tapetointia ja maalausta, kesällä myös ulkoa
- Lattioihin uutta pintaa
- Talliin korotusta, eristystä ja ovi päätyyn (sitte joskus). Oli valmiiksi varustettu voimavirralla Pääsee tekemään kunnon oikosulkuja

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2010, 11:01
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Defa 412 eillen asennettu, nyt ensimmäistä kertaa lämmityksessä. Pihalla -24 ja kohta saa kokemuksia. Lämitin löytyi Mikkelissä tarvikeliikkeen hyllystä ja ihan sopivaan hintaankin. Asennuksen suoritti ammattilainen. Samassa meni uusiksi jäähdytyspuolelta termostaatti joka oli ihan silminnähden hajalla. Samassa jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin ja nesteet tietenkin uusittiin.

Perään tuli uusia laakereita ja stefoja. Samoin kaiki jarrujen kuluvat ovat välillä rummut-sylinterit meni vaihtoon. Tulipa auto varustettua myös viimeinkin nastallisilla talvirenkailla.

Eillinen n. 25km ajo reippaassa -23 pakkasessa ainakin kertoi että hytti lämpenee. Viikko sitten ajelin 35km ennen kun sisälle tuli yhtään lämmintä, sekin pieni lämmitys vasta siten kun olin käynny huoltoasemalla kahvilla (lämmittelemässä). Eli rikkonainen termostaatti saattoi välilllä estää koko kierron lämmityskennolle.

Ja kohta starttailemaan josko Defa lämmittäisi...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2010, 11:16
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Hyvin on tuo Defa lämmittänyt. -25 pakkasilla 1-2h johdon päässä ja käynnistys oli lähes kuin nollakelillä. Samoin koneen kierrokset laski siinä ikkunoita siivotessa. Uudesta ja toimivasta termostaatista myös huomattava hyöty. Ei tarttenu käydä huoltoasemalla lämmittelemässä. Nyt lämmöt nousee 2-3min ajon jälkeen (lämmitetty 1-2h ja pakkasta oli n. -15) yli vartti mittarin, lähemmäs puoleenväliin ja pysyy siinä 1/3 kohdilla. Myös koppiin alkaa virrata lämmintä. Eillen illasta lämmityksessä n. 2h, keli -8 ja koppiin tuli n. puolentoista min. tyhjäkäynnin jälkeen jo huomattavan lämmintä ilmaa.
- Vähän epätakkoja nämä minun havainnot. Jos olisi joku säännöllisesti lukeman tallentava lämpömittari niin sen voi asentaa puhaltimeen ja sais vähän paremman mielikuvan siitä miten tuo letkulämmitin pelittää. Vois vertailla jos samaa keliä pitäs, eli astetta X missä ajassa lämppärillä ja missä ilman.

Viimein sain katsastettuakin auton tuossa aamusella kun töistä lähdin. Samassa korotuksesta merkintä otteeseen. Tuli maksamaan muistaakseni 93e. Katsastusmiestä ei haitannut tuo ABSien tökkiminen alle 20kmh vaudissa. Sanoi että se on enempi ominaisuus näissä kun vika . Suositteli ensi kerraksi hitsaamaan takajousien etukiinnityksen yläpuolen pellit.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.06.2010, 21:56
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Talon kanssa turatessa on kevät kulunut. Nyt kuitenki sen verran sai aikaiseksi lomalla että uuden ohjausiskarin laitoin. En tiedän onko mitään vaikutusta mutta entinen oli aika horo!
Tulipa samalla testattu huoltoalusta, jonka talon edellinen asukas oli rakentanut.




__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.09.2010, 17:58
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Peräöljyistä...


Tässä aluksi tuosta alkukesän ohjausiskarin vaihdosta. Loppui woblaus, joka esiintyi kun yli 50km/h vauhdissa ajoi teräväviin töyssyihin. Vanhassa iskarissa oli 5-10mm tyhjää liikettä. Toisista tredeista oon kyllä lukenneu että vika olisi jossain muualla, mutta en nyt ole lähteny selvittelemään kun ajettavuus on ok.

Niin sitten asiaa. Tammikuussa perään vaihdettiin poskilaakerit + stefat yms. mitkä siihen n. 170e huoltopakettiin kuuluu. Tuossa sitten tarkistelin öljyjä ja kömmin auton allekkin. Takana kun jonkin verran oli proppu vuotanut. Takaperässä, siis Dana35C kitkalla, oli kyllä riittävästi öljyä mutta sen väriä aloin miettimään. Oli aika tummaa, ensin jopa mustalta vaikutti. Valkoisella paperilla pyyhkäistynä sellaista tummaa, grafiitin harmaata.

Mistään en löytäny äkkiseltää että miten öljyn väri muuttuu tuollaisella 15 000km ajossa. Jamantin peräkuvissa, tuossa ekassa, suurin piirtein sama väri.
http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraon...uvia-i-16.html
- itteäni vain mietitytti että onkohan havainnekuvassa rikkinäinen perä ja siitä johtune tummat öljyt??

Mulla on muistaakseni, jossain, GM/Ford lisäainetta purkillinen. Onkohan samaa tököttiä mitä Dana perissä käytetään? Pari litraa TB:n LS öljyäkin olis, onko siihen tarvetta lisällä ainetta...vai hommaanko muuta öljyä ja lisäilen siihen. Jos tuo vaihto nyt edes on tarpeen.

Niin mitää erikoisempaa ääntä en kuule perästä, tai sitten oon niin tottunu siihen. Ajoittain kun ajaa pidempää matkaa valtatiellä satasen vauhdeilla ja kääntyy risteyksestä niin paikoiltaan lähtiessä lievää rusahtelua kuluu, mutta se kait kuuluu asiaan.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
cherokee ja 31/11.5-15 Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2005 12:02
cherokee 2.8 crd wannabee Tekniikka & Jutustelu 2 15.03.2005 09:51


Sivu luotu: 23:56 (GMT +2).