Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.11.2009, 17:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Juu, iskarit saat unohtaa, ne ei tollasta woblausta saa aikaan vaikka puuttuisivat kokonaan. Syyllinen liittyy pyöränripustuksen kulmiin ja välyksiin. Joko casteria ei ole tarpeeksi, panhardin ja ohjausvarren kulmat heittää keskenään, lievää välystä sinne sun tänne ja vielä kun renkaiden tasapainot/pystyheitot/muut vibatukset ei oo ihan hallussa, niin soppa on valmis.

Se on niin pirun pienestä kii välillä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.11.2009, 18:40
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Autohan on jeep cherokee -89 reilusti korotettu ja 35" renkaat
Eli korotettu=casterit metässä jos ei napoja ole käännetty.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.11.2009, 18:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eli korotettu=casterit metässä jos ei napoja ole käännetty.
Ei tartte XJ:ssä välttämättä alkaa rälläköimään ja hitsailemaan vielä ~6" korotuksillakaan, vaikka ainahan se olisi parempi. Onnistuu saamaan woblaamattoman ja toimivan ohjauksen kun tarpeeksi säätää, olettaen että on ne säätömahdollisuudet. Alkuperäisillä osilla EI tule onnistumaan kovin hyvin tuloksin jos on reilusti korotettu.

Siksipä kysyinkin noista osista alkuperäiseltä postaajalta, voi auttaa helpommin

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.11.2009 18:53
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.11.2009, 18:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jeps, ja tosiaan ainakin XJ:n tapauksessa kun alkuperäiset ohjausosat on aika rimpuloita, kuten myös panhard (korinpuolen kiinnitystyyppi) sekä myös kiinnike niin se ei ainakaan helpota asiaa isoilla kumeilla. Tästä syystä vahvistetut osat siellä keulassa ei ole yhtään pahitteeksi. Eliminoi jo paljon mahdollisia ongelman aiheuttajia.

Ittellä auttoi woblauksen poistossa eniten caster- kulman säätö (ylätukivarret oikeaan mittaan) sekä auraus kohdilleen - ylläri ylläri nyt en muista mihin olen casterin ittellä säätänyt, mutta se meni enemmän kokeile-ja-erehdy-ja-löydä- periaatteella kuin tieteellisellä tarkkuudella. Lähinnä siis siten että pinionikulma on kelvollinen, ja että ohjaustuntu on samalla hyvä. Kelvollinen arvo korotetulle XJ:lle on jossain 4-8 asteen välillä (6,5 astetta tais olla alkuperäinen), selviää parhaiten kun kokeilee. Pinionin kulma menee casterin edelle, mutta jos jeeppi hoippuu tien laidalta toiselle niin casteria muuttamaan. Ja toisaalta aurausta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli kokeilemalla selviää.

Auraus kannattaa asettaa 35" kumeksilla hyvinkin lähelle nollaa, tai ihan hitusen aurausta. Lievän harituksen puolelle ei kannata säätää oikeastaan ollenkaan, vaikka se woblauksen hävittäisikin. Jos mahdollista, vaihda toi alkuperäinen ohjaus cross-over tyyppiseen, niin ei auraus muutu joustoliikkeiden aikana ja on myös kivempi säätää.


Ja suosittelen säätämään itse, jos viet jonnekin korjaamolle niin ne tod.näk. asettaa kaikki tehtaan arvoihin ja sitten et ainakaan pysy tiellä ei päde tehtaan arvot korotetulle vehkeelle isoilla renkailla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.11.2009, 18:54
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

kannattaa myös tsekata simpukan pystyakselin neulalaakeri.....
niitä mulla menny pari väljäksi = woblaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.11.2009, 20:55
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Jeep XJ:ssa alkoi woblaus, kun sattui pienikin monttu eturenkaan alle nopeudella 60 ja yli.
Jeep ZJ woblaus alkoi iihan ajamalla, kun oli mettärenkaat alla hieman epätasapainoisena.
Molemmista vika meni piiloon ohjausiskarin vaihdolla. kummassakin on välykset hieman eri paikassa.
Minun mielestä vika siis korjaantui ohjausiskarilla, koska woblausta ei enää tapahdu.

/Joukka

Viimeksi muokannut Joukka : 07.11.2009 20:57 Perustelu: korjasin 3 kirjootusvirhettä siristämällä silmiäni.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.11.2009, 21:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Jeep XJ:ssa alkoi woblaus, kun sattui pienikin monttu eturenkaan alle nopeudella 60 ja yli.
Jeep ZJ woblaus alkoi iihan ajamalla, kun oli mettärenkaat alla hieman epätasapainoisena.
Molemmista vika meni piiloon ohjausiskarin vaihdolla. kummassakin on välykset hieman eri paikassa.
Minun mielestä vika siis korjaantui ohjausiskarilla, koska woblausta ei enää tapahdu.

/Joukka
No mutta sehän nimenomaan peitti sen ongelman. Molemmissa oli (ja on?) vika, toisessa renkaat epätasapainoiset ja mahd. välystä jossain, toisessa ainakin välystä.

Kyllä mullakin oli XJ woblaamatta melkein kokonaan kun oli ohjausiskari kiinni ja silloin vielä 31" renkaat alla. Ohjaus oli kokonaan uusittu, säädettävät tukivarret ylhäällä ja alhaalla, ei mitään välystä missään. Kerran ajoin ~60kmh lasissa monttuun, alkoi woblaus ja syylarista lohkolle menevä letku halkesi ja irtosi.

Otin ohjausiskarin pois, kokeilin uudestaan, ja lähes joka montussa johon osui vain toinen rengas, alkoi woblaus ~60kmh nopeudella. Otin pienen projektin, säädin casterin ja aurauksen -> ei enää mitään ongelmia millään nopeudella missään montuissa. Laitoin ohjausiskarin takaisin, ja sen jälkeen ohjaus tuntui lähinnä huonommalta. Ohjausiskari pois, sen jälkeen ei kyseistä kapinetta ole ollut kiinni edes 35" kumeilla. Hyvin toimii.

Kyllä se ihan oikeasti on niistä säädöistä kiinni. Kuten sanoin jo aiemmin, se ei välttämättä ole ollenkaan turha kapistus. Mutta se EI ole vekotin jolla woblaus pitäisi poistaa. Kyllä se on ensisijaisesti kulmien- ja alustan säädöt sekä välyksien poisto, renkaiden tasapainotus. Siltikin voi joskus tulla woblausta kun on korotettu ja isot renkaat. Näihin satunnaistapauksiin ohjausiskari auttaa ja on ihan ok.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.11.2009, 01:08
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mutta sehän nimenomaan peitti sen ongelman.
Juuri tätä yritin sanoa, mutta valitsin sanaksi piilottamisen, mikä oli harhaanjotavaa, anteeksi siitä.
Kyllähän se välys edelleen siellä kurkistelee,vaikka on peitetty.
Kurkistelun taasen lasken piilossa olemiseksi.
Itseasiassa mulle on aivan sama miten Jeeppi toimii, kunhan se toimii, tehkööt piilossa mitä tykkää.
Hymiöitähän tähän nyt tarttis laittaa, mutta olkoot hukassa, kun ei herneitäkään ole tarvetta käyttää.
/Joukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.11.2009, 05:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kuuluiko tuo sarjaan internetissä kirjoitetun sarkasmin vaikeus, vai menikö multa jotain ohi?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nissan King cap täristää pesuvi Tekniikka & Jutustelu 4 23.01.2009 17:29
Jos auto tuntuu liian leveältä... TimoV Linkit 4 24.01.2008 01:30
Roki täristää edelleen nelivedolla dieselmoottori Tekniikka & Jutustelu 0 12.12.2006 16:16
HILUXI TÄRISTÄÄ?? Tekniikka & Jutustelu 12 26.07.2006 19:14
Sukisuki täristää geswas Tekniikka & Jutustelu 17 23.03.2005 17:32


Sivu luotu: 15:58 (GMT +2).