![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Omaa dollya rakentaessa huomasin että se leveys menee väkisin sinne 2.6m.Jarrut siihen laitan,on pikkasen mukavampi hinata kun koko työntövoima ei kohdistu veto autoon.Dollylla kuljetettavassa ajoneuvossa ei tarvitse olla kilpiä tai vakuutusta vaikka jotkut niin väittää Jossakin aken sivuilla on dollysta maininta että sitä ei rinnasteta puomilla tai köydellä hinaukseen.Pyörän napojen tuenta kannattaa tehdä todella huolellisesti ja vähän järeämmästä materiaalista,ne on aika kovilla kun navan joutuu nostamaan rungosta n.20cm ylös (riippuu tietysti pyörän halkaisiasta) omaan taisin tehdä sen pyörän navan tolpan 80x60x6 materiaalista ja kaikki muu 60x40x4. C-renkaat laitoin niin kestää ainakin.Normi valot dollyyn ja siirtosarja hinattavaan ajoneuvoon.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ Viimeksi muokannut elhapero : 31.10.2009 21:56 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Itselleni juuri tekemässä ja sen leveys on noin 250cm. kääntöpöydän leveydeksi tulee 200cm.
Laitetaa edittinä kuva, kun on miltein kasassa.
__________________
KYM#5 Viimeksi muokannut karvanoppa : 11.11.2009 15:22 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse käytän renault 19 taka akselia hyväkseni dollyn teossa. Periaatteessa voisin tehdä jousitetun mutta sillon tulee mahottoman korkea. Aika monessa paikkaa lukee noissa aken ja muiden viranomaisten teksteissä siihen suuntaan että tarvii vedettävässä autossa olla liikennevakuutus.Ja se pitää käyttää konttorilla että ne antaa hyväksyntä leiman. Ei tarvii katsastaa mutta hyväksyntä paperi pitää löytyä. Tuota vakuutus hommaa oon aikonut kulkiissani käydä konttorilla kysyyn ihan nokatusten että saa varmaksi sen asian ku ei millään jaksa alkaa akelle tai mihinkään s.postia laittaan asiasta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kertokaahan nyt miten tämmönen oikein toimii https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151071
Ei mee mun järkeen miten tuolla voi vetää turvallisesti mitään muuta ku ihtiään kun ei tuossa ole kääntöpöytää. Ei vissiin myyjä itekkään tiedä kun ei osannu kertoa ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sellainen toimisi rattilukko avattuna, että veto olisi sivusuunnassa jäykällä puomilla auton keulasta. Silloin sivulle vääntävä veto saa etupyörät kääntymään itsestään vedon suuntaan ja pänni helpottaa. Tämä on siis sellainen T-puomi -ratkaisu, kaikki neljä pyörää maassa hinaamista. Kuljettaja varmaan tarvitaan tässä tapauksessa myös hinattavaan?
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kun rakennatte dollya niin muistakaa että 750kg sääntö pätee niissäkin jarrujen suhteen ja myöskin että kortti on pätevä hinaukseen.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
B-kortti riittää.
__________________
KYM#5 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Dollyssa auto sidotaan aina pyörän ympäri on olemassa siihen tehtyja sidonta hihnojakin. Silloin auto liikkuu oikealla tavalla jousituksessa ja käännöksissä. Ei tarvii olla kääntöpöytä. Kaikki jotka aikovat rakentaa pitäisi käydä kokeilemassa mitä tapahtuu kun hinaa ja siitä päättää mitä tarvitaan. muistakaa kun kääntöpöydällä niin peruuttaminen vaikea ellei tee lukitusta kääntöpöytään.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
pakosarja kysymystä. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2009 13:34 |
pari kysymystä patrollista | -hatsuni- | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 22.02.2008 14:00 |
Pari kysymystä säännöistä... | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 02.04.2006 12:02 |
Takavinssi kysymystä | AVRO | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.02.2005 09:38 |
Kysymystä pukkaa... | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 16.07.2004 10:12 |