Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.09.2017, 07:11
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Kertokaahan nyt miten tämmönen oikein toimii https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151071
Ei mee mun järkeen miten tuolla voi vetää turvallisesti mitään muuta ku ihtiään kun ei tuossa ole kääntöpöytää. Ei vissiin myyjä itekkään tiedä kun ei osannu kertoa
Jos hinattavan auton renkaat kääntyy niin miksi ei toimis. Rattilukon jättää auki ku hinataan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.09.2017, 09:52
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Jos hinattavan auton renkaat kääntyy niin miksi ei toimis. Rattilukon jättää auki ku hinataan.
Ei se ihan riitä, että auton pyörät pääsee kääntymään, jos veto tapahtuu niistä pyöristä. Ilman kääntöpöytää dollyn päällä pitäisi olla sellainen auto, jossa etuakseli on kytketty kiertonivelellä puolivälistä koriin/runkoon. Jos (kun?) kiinnitys dollyyn tapahtuu liinoilla etupyöristä, niin pyörien kääntymään pääsy voi olla vaarallistakin, kun kiinnitys pääsee pikkuhiljaa löystymään edestakaisessa vääntelyssä.

Sellainen toimisi rattilukko avattuna, että veto olisi sivusuunnassa jäykällä puomilla auton keulasta. Silloin sivulle vääntävä veto saa etupyörät kääntymään itsestään vedon suuntaan ja pänni helpottaa. Tämä on siis sellainen T-puomi -ratkaisu, kaikki neljä pyörää maassa hinaamista. Kuljettaja varmaan tarvitaan tässä tapauksessa myös hinattavaan?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.09.2017, 11:19
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

Kun rakennatte dollya niin muistakaa että 750kg sääntö pätee niissäkin jarrujen suhteen ja myöskin että kortti on pätevä hinaukseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.09.2017, 15:44
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirrom Näytä viesti
Kun rakennatte dollya niin muistakaa että 750kg sääntö pätee niissäkin jarrujen suhteen ja myöskin että kortti on pätevä hinaukseen.
B-kortti riittää.
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2017, 11:55
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Ei se ihan riitä, että auton pyörät pääsee kääntymään, jos veto tapahtuu niistä pyöristä. Ilman kääntöpöytää dollyn päällä pitäisi olla sellainen auto, jossa etuakseli on kytketty kiertonivelellä puolivälistä koriin/runkoon. Jos (kun?) kiinnitys dollyyn tapahtuu liinoilla etupyöristä, niin pyörien kääntymään pääsy voi olla vaarallistakin, kun kiinnitys pääsee pikkuhiljaa löystymään edestakaisessa vääntelyssä.

Sellainen toimisi rattilukko avattuna, että veto olisi sivusuunnassa jäykällä puomilla auton keulasta. Silloin sivulle vääntävä veto saa etupyörät kääntymään itsestään vedon suuntaan ja pänni helpottaa. Tämä on siis sellainen T-puomi -ratkaisu, kaikki neljä pyörää maassa hinaamista. Kuljettaja varmaan tarvitaan tässä tapauksessa myös hinattavaan?
Eihän tuolla mitään kovin tiukkoja käännöksiä voi tehä mutta luulen, että kääntyy sen mitä tarviiki, tosiaan kiinnitystä kannattaa vähän miettiä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2017, 12:55
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

Dollyssa auto sidotaan aina pyörän ympäri on olemassa siihen tehtyja sidonta hihnojakin. Silloin auto liikkuu oikealla tavalla jousituksessa ja käännöksissä. Ei tarvii olla kääntöpöytä. Kaikki jotka aikovat rakentaa pitäisi käydä kokeilemassa mitä tapahtuu kun hinaa ja siitä päättää mitä tarvitaan. muistakaa kun kääntöpöydällä niin peruuttaminen vaikea ellei tee lukitusta kääntöpöytään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2017, 16:38
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirrom Näytä viesti
Dollyssa auto sidotaan aina pyörän ympäri on olemassa siihen tehtyja sidonta hihnojakin. Silloin auto liikkuu oikealla tavalla jousituksessa ja käännöksissä. Ei tarvii olla kääntöpöytä. Kaikki jotka aikovat rakentaa pitäisi käydä kokeilemassa mitä tapahtuu kun hinaa ja siitä päättää mitä tarvitaan. muistakaa kun kääntöpöydällä niin peruuttaminen vaikea ellei tee lukitusta kääntöpöytään.
Minkälaiset ne liinat on? En ymmärrä miten ne auttaa siihen että renkaat ei kovin hyvin käänny kun ne on ensin ajettu kahden palkin väliin ja sitten vielä sidottu lujasti niihin kiinni.

Liitteenä kuva, dollyn keskilinja ei voi olla samaan aikaan auton eturenkaiden pyörimiskeskiön kanssa samassa, jos renkaat on käännettynä.

Käytännön kokemustahan mulla ei asiasta ole, pitäis varmaan hankkia, mutta tuollaisella kun vetelee menemään niin renkaat kääntyy väkisin dollyn palkkien välissä ja joustaa nyt sitten mistä joustaa, ei kuulosta ainakaan kovin hyvältä asialta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Fig-3-A-front-wheel-steering-vehicle-and-steer-angles-of-the-inner-and-outer-wheels.png‎
Views:	463
Size:	45,1 Kt
ID:	81318  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.09.2017, 18:47
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

Renkaat/pyörät ovat alustassa samassa paikassa kuten asfaltissakin kiinni auton ohjaus ei lukittu ja toimii sekä kääntyvällä pöydällä että kiinteällä. Kääntyvässä dollyssa pöytä liikku lyhyt matka / suunta ei se ole pyörivä.
Kaikki jotka nyt miettivät asiaa niin googlatkaa ja kattokaa youtubit ja muut videopätkät.
Kortti tarvitsee sen E kirjaimen.
Jossain palstalla on juttua aiheesta ja muuten trafilta tai katsatusasemalta tietoa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.09.2017, 19:41
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Dollyhan rinnastetaan puomiksi / hinausapuvaunuksi.

4 kertaa on pysäytetty tie päällä ja ikinä ei ole mainittu että vaatisi e-kortin.
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.09.2017, 23:23
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirrom Näytä viesti
Kaikki jotka nyt miettivät asiaa niin googlatkaa ja kattokaa youtubit ja muut videopätkät.
Laitatko vielä linkin videoon? Minä en löydä kuin yhden missä on kääntöpöydätön dolly, mutta voidaan varmaan olla samaa mieltä että ei ole paras mahdollinen esimerkki hyvästä dollystä

https://youtu.be/fhBpdZoB5Oc
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
pari kysymystä patrollista -hatsuni- Tekniikka & Jutustelu 9 22.02.2008 14:00
Pari kysymystä säännöistä... Uazmies Tekniikka & Jutustelu 5 02.04.2006 12:02
Takavinssi kysymystä AVRO Tekniikka & Jutustelu 16 22.02.2005 09:38
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 15:25 (GMT +2).