Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.10.2009, 05:40
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vääpeli Näytä viesti
juu kyllä hän nuo muut immeset kovas ti varottelee noista britti vehkeistä
Niitä kannattaa uskoakin, jos ovat itse omistaneet, käyttäneet ja ylläpitäneet ko. autoja...

Moni haukkuu estoitta "vääriä" merkkejä, ja kehuu rajoituksetta omaa merkkiään, ja sitten löytyy niitäkin jotka on (tai ainakin yrittää olla) tasapuolisia. Ja joku mollaa oman autonsa/merkkinsä hornan tuuttiin, joskus aiheestakin.

Sitä yritän sanoa että ellein sanojaa tunne, niin mielipiteen todellinen painoarvo on aikalailla epävarmaa.

Joo ja aiheestakin; jos ajomukavuus ja alustan toimivuus on tärkeää, niin lehti- ja kierrejousitetuissa autoissa on iso ero. Jos sulla on mahdollisuus koeajaa vaihtoehtoja, ota joku sopivan möykkyinen tienpätkä, ja ajele ne kandidaateilla läpi suurinpiirtein samaa todellista (korjaten nopeusmittarien mahdolliset isommat virheet).

Itse pitän levyjarruja huomattavasti parempina ja toimintavarmempina rumpujarruihin verrattuna, mutta jos jarrut on kunnossa eikä niitä kastele, rummutkin varmaan toimii, ainakin takana. Toki levyjarrujen satuloitakin pitää huoltaa vanhemmuten, joten eivät nekään ikuisia ole.

Jos tiellä ajoa tulee paljon, niin nelivedon toteutuksella voi olla merkitystä; joissan merkeissä/malleissa on jatkuva neliveto, eli auton saa 2-vetoiseksi vain rikkomalla tai irroittamalla jotain. Näissä on tietysti tasauspyörästä myös jakovaihteistossa.

Muissa on sitten ns. jäykkä neliveto, eli auto on normaalisti tiellä takavetoinen, ja nelivedon kytkemiseksi myös etunapojen vapaakytkimet ("napalukot") pitää käydä kääntämässä. Kytkettävällä nelivedolla ei saisi ajaa pitävällä pinnalla, tai voimansiirtoon kohdistuu rasituksia, jotka lyhentävät sen elinikää huomattavasti (tilanne on sama jos jatkuvasti nelivetoisella ajelee asfaltilla keskitasauspyörästön lukko päällä).

Kytkettävä neliveto säästää ehkä jonkinverran polttoainetta, ja on varmaan kivempi sladitella liukkaalla.

Autoissa on siis eroja, mutta luultavasti tällaisenkin tarpeen täyttää useampi merkki/malli, paljon on merkitystä sillä millaisia yksilöitä haaviin sattuu tippumaan, ja mistä itse tykkää tai ei tykkää. Ja aihiotahan ne vaan kaikki on loppupeleissä, osa hyviäkin.

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.10.2009, 06:43
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Jeep Cherokee


No olen omistanut noin kymmenen vuotta Jeepin, tällä hetkelläkin "vielä" kaksi jäljellä vm.1990 ehkä uudempi on parempi, mutta se on tietysti makuasia. Jeep on ihan kiva ajaa maastossa, on ns. kaikilla herkuilla, mutta viatkin sähkölaitteissa tietysti lisääntyy, aina kun upottaa veteen.

MENEEHÄN TÄMÄ VÄHÄN KOTIINPÄIN, MUTTA VARAOSIEN SAANTI JA NIIDEN EDULLISUUUS on yksi parhaista ominaisuuksista.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.10.2009, 18:14
vääpeli vääpeli ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.09
Sijainti: kokkola
Viestit: 18
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Niitä kannattaa uskoakin, jos ovat itse omistaneet, käyttäneet ja ylläpitäneet ko. autoja...

Moni haukkuu estoitta "vääriä" merkkejä, ja kehuu rajoituksetta omaa merkkiään, ja sitten löytyy niitäkin jotka on (tai ainakin yrittää olla) tasapuolisia. Ja joku mollaa oman autonsa/merkkinsä hornan tuuttiin, joskus aiheestakin.

Sitä yritän sanoa että ellein sanojaa tunne, niin mielipiteen todellinen painoarvo on aikalailla epävarmaa.

Joo ja aiheestakin; jos ajomukavuus ja alustan toimivuus on tärkeää, niin lehti- ja kierrejousitetuissa autoissa on iso ero. Jos sulla on mahdollisuus koeajaa vaihtoehtoja, ota joku sopivan möykkyinen tienpätkä, ja ajele ne kandidaateilla läpi suurinpiirtein samaa todellista (korjaten nopeusmittarien mahdolliset isommat virheet).

Itse pitän levyjarruja huomattavasti parempina ja toimintavarmempina rumpujarruihin verrattuna, mutta jos jarrut on kunnossa eikä niitä kastele, rummutkin varmaan toimii, ainakin takana. Toki levyjarrujen satuloitakin pitää huoltaa vanhemmuten, joten eivät nekään ikuisia ole.

Jos tiellä ajoa tulee paljon, niin nelivedon toteutuksella voi olla merkitystä; joissan merkeissä/malleissa on jatkuva neliveto, eli auton saa 2-vetoiseksi vain rikkomalla tai irroittamalla jotain. Näissä on tietysti tasauspyörästä myös jakovaihteistossa.

Muissa on sitten ns. jäykkä neliveto, eli auto on normaalisti tiellä takavetoinen, ja nelivedon kytkemiseksi myös etunapojen vapaakytkimet ("napalukot") pitää käydä kääntämässä. Kytkettävällä nelivedolla ei saisi ajaa pitävällä pinnalla, tai voimansiirtoon kohdistuu rasituksia, jotka lyhentävät sen elinikää huomattavasti (tilanne on sama jos jatkuvasti nelivetoisella ajelee asfaltilla keskitasauspyörästön lukko päällä).

Kytkettävä neliveto säästää ehkä jonkinverran polttoainetta, ja on varmaan kivempi sladitella liukkaalla.

Autoissa on siis eroja, mutta luultavasti tällaisenkin tarpeen täyttää useampi merkki/malli, paljon on merkitystä sillä millaisia yksilöitä haaviin sattuu tippumaan, ja mistä itse tykkää tai ei tykkää. Ja aihiotahan ne vaan kaikki on loppupeleissä, osa hyviäkin.

-Paavo
juu kyllä se taitaa olla paras pysytellä joissa jaappanilaisissa vaan.

onko tojo hj 60/61 yhtä luja kun dyna 150 on meilla on ollu tuo sama dyna jo vuodesta 1991 asti ja perkele niin varmaa peliä ei ole ku se on koneelle ei ole tehty mitään muuta ku vaihettu hihna ja rullat a öljyt ajoillaan.

mutta hytille piti tehä 2 vuotta sitten korjaus kun tuulilasin halkeama katsastus miehen mielestä haittas, niin ikkunan alareunan pellit oli haperoa niin korjaus hitsattiin se ja hytin taka osa hitsasttiin,lokarit tehtiin uudet no niiden legendaaristen dynan jarrujen kans pitää sillon tällön painia mutta kun hoonaa sylinterit ja vaihtaa kumit ja sisäkalut niin taas mennään 2vuotta ilman ongelmia.
on se ihme vehe viime talvena se seiso 2kk lumi hangessa ja ku tuli ajoa niin lohko lämppärillä mylly lämpimäks(-15) ja lapioitiin hangesta pois ja 1000km yheltä istumalta ku hain telat lapista.


onko hj 60/61 koneen laakerointi kallis projekti????
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2009, 18:26
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Kiertokangen- ja runkolaakerit hojoon ei juurikaan motonetissä kustanna, mutta saatavuus tuntuu olevan ajoittaista.

Ruosteviatonta on turha yrittää etsiä edullisesti. Lähes kaikki on mätiä, tai maksaavat paljon.

Yli puoli miljoonaa ajetuissa kärrynvetäjissä alkaa olla voimansiirrossa "ominaisuuksia".

Kestää toki nipussa yllättävänkin pitkää "if it works, dont fix it!" -mentaliteetillä, mutta osat ei oo kalliita. Jos vaan itellä pysyy hitsi ja avain kädessä, niin ihan ok vehkeitä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2009, 18:59
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

HJ:n konetta tuskin on tarve heti laakeroida,se on vähän lujempi kuin mitä Dynan kone.Laatikko saattaa kaivata laakereita jos on viisilovinen,nelipykäläinen ei tarvii jos ei kuivana ole ajeltu.

Mutta peltihommat...Runko kannattaa katsella ja kopeloida ettei ihan ole tohjona,se on veemäinen rakentaa uudestaan(jos vaikka sattuu haluamaan suoran),koripellit yleensä ottaen saa varautua käymään täysin läpi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2009, 19:22
vääpeli vääpeli ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.10.09
Sijainti: kokkola
Viestit: 18
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
HJ:n konetta tuskin on tarve heti laakeroida,se on vähän lujempi kuin mitä Dynan kone.Laatikko saattaa kaivata laakereita jos on viisilovinen,nelipykäläinen ei tarvii jos ei kuivana ole ajeltu.

Mutta peltihommat...Runko kannattaa katsella ja kopeloida ettei ihan ole tohjona,se on veemäinen rakentaa uudestaan(jos vaikka sattuu haluamaan suoran),koripellit yleensä ottaen saa varautua käymään täysin läpi.
joup muutamaa olen käynyt katsomassa ja tuntuu ole van universaali ongelma tuo rungon taka osan ruostuminen hj pajero patrol

oletko sä tehnyt laatikon laakeroinnin ite vai teetätitkö jollakin ulko puolisella????
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2009, 21:51
valtatie:n Avatar
valtatie valtatie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.08
Sijainti: KANNUS
Viestit: 143
Perusasetus

Universaali 61


Paljonko semmonen normaali hapero hj61 sais maksaa? Tuo oma on kohta ylimääräinen.
__________________
"samallainen mustaromutojota kuin meillä"
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2009, 21:57
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valtatie Näytä viesti
Paljonko semmonen normaali hapero hj61 sais maksaa? Tuo oma on kohta ylimääräinen.
1500-3000e vakiokunnossaan, riippuen miten hajalla tekniikka on.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2009, 22:29
valtatie:n Avatar
valtatie valtatie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.08
Sijainti: KANNUS
Viestit: 143
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
1500-3000e vakiokunnossaan, riippuen miten hajalla tekniikka on.
Toimii. Mutta tuohon hintaan taidan ostaa näitä lisää.
__________________
"samallainen mustaromutojota kuin meillä"
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2009, 21:56
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vääpeli Näytä viesti
joup muutamaa olen käynyt katsomassa ja tuntuu ole van universaali ongelma tuo rungon taka osan ruostuminen hj pajero patrol

oletko sä tehnyt laatikon laakeroinnin ite vai teetätitkö jollakin ulko puolisella????
Ite oon nyt laakeroinu kolme hojon lodjua. Pikkasen kaipailee työkalujen ja ulosvetimien raksailua sekä kikkaulua, kun nuo on lämpösovitteilla akseleissa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Käykää ostamassa Rekisteröimätön Linkit 4 12.03.2009 23:10
Pajeroa ostamassa Appari Tekniikka & Jutustelu 6 24.04.2006 23:22
Ostamassa HJ:tä, vinkkejä akke Tekniikka & Jutustelu 20 16.11.2005 20:53
Vetteä ostamassa Yleiset 11 15.07.2004 13:25
Nokialaista ostamassa Jarze This And That 4 07.01.2003 11:37


Sivu luotu: 15:05 (GMT +2).