![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() En usko että pystyt mainitsemaan yhtään maastoajon takia hajonnutta Mitsun risukeulaa, mutta mietippä itse paljonko muita akseliongelmia koko ajan keskustellaan täälläkin jäykkäakselisista. ![]() mutta jos pidetään lähtökohdat samana, että vakio jäykkäakselinen ja vakio risukeula, niin uskompa ettei järkikäytöllä yhtään sen helpommin pauku murrokset jäykästä. ja eikös risussa maksimi ulosjoustossa aika herkästi porsi murrokset? ainakin omassa pajerossa ulosjoustossa vetoakseliin tuli jo niin suuri kulma, kun taas tätä ongelmaa ei jäykässä ole. offtopiccia, tästäkin on keskusteltu iät ja ajat.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toyo HDJ-80. Kiertokankiremppa ja pikku alustan päivitys niin jää rahaa vähän säästöönkin siitä 15k€:sta.
Hakkaa Lantikat, Pajerot jne joka alueella.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vielä yksi lisäys: aloittaja sanoi että max. 10 vuotta vanha. Ja 10 vuotta sitten ei enää tuotu suomeen jäykkäakselisia tojoja, joten myös Land Cruiserit risukeuloja tuossa luokassa mitä aloittaja vaatii. Eli sekä Mitsut että tojot, sama "ongelma", risukeula. Joka ei omasta mielestäni ole mikään ongelma tuohon käyttöön mihin aloittaja autoaan haluaa. Ei vakiona pidettävässä maasturissa jäykkää tarvitse, ei edes lievästi rakennellussa. Aivan eri asia jos ollaan rakentamassa kovemman luokan kilpuria, ja halutaan yksinkertaisia osia, yksinkertaista rakennetta, kohtuu hintaan. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on väärä paikka kysellä autoa jahtihommiin. Offipeli kun on kuitenkin ihan eri asia, kun tuollainen mettästyspirssi. Jahtihommissa vuosikaudet jos jonkin näköisillä härpättimillä pyörineenä voin sanoa, ettet juur huomaa, onko etuakseli jäykkä, vaiko risu, paitti maantiellä ja arkikäytössä risu on mukavampi. Samoin lukkoja et välttämäti tarvitse, jos sellainen vaikkapa taka-akselilla sattuu olemaan, niin ei siitä haittaakaan ole. Vinssistä hyötyä ainoastaan hirvenraadon vetämisestä pusikosta, tai sitten jos sinulla on taipumuksia törkätä auto parkkiin ihan mihin sattuu tienpenkkaan, kattomatta ensin, voiko siihen pysäköidä, niin vinssi saattaa olla hyödyksikin.
Tuolla budjetilla ja tuolla ikä/kilometrikriteerillä osta pajero tai joku vuosituhannen taitteen kdj ruiseri tai terraano. Sitä kun et tullut maininneeksi, että tarviiko olla 4 ovea/5 penkkiä, mikäli ei, osta hiluksi. Jahtiautolla olen vaativimmiksi kohteiksi kokenut umpeenlumettuneet jääpohjaiset metsäautotiet. Lukkoja on kokeiltu lääkkeeksi, mutta parhaaksi lääkkeeksi on kuitenkin osoittautunut oikeanlainen rengastus ja ketjut. Jonkin sortin torrakko jos on autossa kyydissä, kuten itseäänkunnioittavalla metsienmiehellä oletan olevan, et voimassa olevan ase-/metsästyslain mukaan saa edes "maastossa" ajaa. Viimeksi muokannut AnttiH : 04.10.2009 18:46 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Paljon on tullut mielipiteitä sekä hyviä havaintoja joista iso kiitos kaikille vaivautuneille. Mielestäni tässä on pääasiassa tuotu esille monipuolista näkökulmaa ja on mielestäni erittäin positiivista, että vaikka ko. forumi on pääasiassa tarkoitettu hieman erityyppisille autoille, niin kyllä täältä osaamista ja hyviä mielipiteitä tuntuu löytyvän. Joten ihan rohkeasti vain haukkukaa/ kehukaa tämän kategorian ajoneuvoista mitä ikinä mieleen juolahtaa.
Ja lisäisin vielä, että nuo asettamani kriteerit ovat lähinnä viitteelliset joista ehkä hivenen voidaan joustaa. terv. Threadin aloittaja |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Itekin puhuin siis HJ61:stä. HDJ80 onkin sitten viimeinen oikea maasturi landcruisereista.
Loput onkin näitä citymaastureita. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten toki sellainen juttu, että monissa nimenomaan maastoon suunnitelluissa ajoneuvoissa, suositaan erillisjousitusta. Olen paljon pähkäillyt tuota erillis vs jäykkä-akseli hommaa, ja tullut siihen tulokseen että jäykkä on hyvä, jos haluaa rakentaa autosta rajumpaa offipeliä, ja kohtuullisella budjetilla. Sensijaan vakio, tai jonkin verran rakennettu, voisi sanoa että tiellä laillinen peli, ei mitään merkitystä kumpi on, ja siinä käytössä valtavat joustot voi vielä ihan hyvin korvata lukoilla. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja asiaan; Kyllä risukelallakin menee aika pitkälle, Vitaraa kiusannut mettässä lakisääteisillä kumeilla 235/75 15" talvikelillä ja meni aika moneen paikkaan, mihin hirvestäjän ei tarvitse päästä! ![]()
__________________
RASOR |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tosin luolajahdissa tärkein aseistus on repussa kulkeva lopetusase ja hirvikoirahommissa, kun matkassa on kivääri, mieluiten jätän auton vaikka pikitien laitaan ja liikun jalan, niin saa itsekin hyötyliikuntaa. Raatoa kaheikosta naaratessa taas on hyvä päästä autolla melko liki, tai se ainakin helpottaa kummasti. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nettiauton haku paljastaa aika hyvin vaihtoehdot kun naputtelet sinne antamasi hinta,kilometri ja ikävaatimukset.
Kun luotettavuutta painotit niin jäljellehän jää japsit. Kun tarkoitus lumessa kaahlailla ja kai venettä nostella niin alennusvaihdetta tarviit eli cityt tipahtaa. Jäljelle jää jokunen pajero ja terraanot. Valitse kumpi miellyttää enempi. Metsästyslaki kieltää metsästysaseen kuljettamisen maastossa eli tien ulkopuolella. Maaston määritelmä kait aika selkee eli tien ja ojan ulkopuolinen alue mutta milloinkas tie katsotaan muuttuvan maastoksi. Talvellahan ajellaan auraamattomia teitä moottorikelkoilla luvallisesti. |
#11
|
||||
|
||||
![]() pointsi pajelle...
itte luokittelen itsen suht paljon metsästystoiminassa mukana olevaksi ja alla on kierroksessa jo toinen pajero. entinen oli 2.5 td ja nykyinen 2.8td ic joka on ihan kelvollinen metsäautoteille ja kuljettaa pitkiäkin matkoja koko perhettä ja koiraa. puhti ei lopu vaikka perään laittaa isompaakin kärriä... lisäks muutoskatsastuksella saa alle laittaa 33" renkaat joten sen puolesta maavaraa tulee lisää hieman... kallis se on pitää mutta mikäs täällä maailmassa olis ilmaista...
![]() ![]() ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssin asennus keskelle autoa | MOGGI | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.07.2007 08:33 |
Tunnistaako kukaa autoa??? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.02.2007 20:30 |
Mitä autoa suosittelette offikäyttöön? | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 15.01.2006 17:44 | |
Missä korjata ja rakentaa autoa | Discovery | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 06.11.2005 15:11 |
ostamassa käytettyä autoa. | Chit-Chat | 7 | 03.09.2005 11:06 |