![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Noh niin, Grand Vitaran jouset sai lähteä perästä ja tilalle tuli Biltemasta hankitut BMW E36 (67-536) takajouset. Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 69-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm. Eli aika lähellä vakio jousia ja aika hyvältähän nuo tuntuivat. Mittää noilla BMW takajousilla oli 5 cm enemmän eli juuri ne maagiset 2 tuumaa. Noilla Grand Vitara TDI:n etujousilla jousivakio oli laskennallisesti 74-79 kg/cm luokkaa, kun taas vakioilla se on 82-89kg/cm. Mittaa noilla GV:n jousilla on 3,7 cm enemmän kuin vakioilla. Eli millä tuo minun pätkä Vitaran nosto on tehty seuraavilla osilla: Takapää: Monroe Sensatrac Ford Mustang 5.0L 87-93 iskarit 4505845 Biltema BMW E36 takajouset 67-536 LesjöforsinGrand Vitara TDI:n etujouset 40 889 09 Hintaa tuolle setille tuli vajaa 300€, jolla ei saa edes offiliikeiden kauppaamia "virallisia" korotussarjojen jousia. -Jiipee
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
"Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 69-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm"
Tarkoitus oli kirjoittaa; Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 29-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm -Jiipee |
|
#3
|
||||
|
||||
|
JiiPee, laitappas taas muistutuksena se jousivakion laskentakaava esille. Joskus tein exel taulukon jousivakioille mutta olen hukannut sen(kin)
![]() |
|
#4
|
||||
|
||||
|
mulla on uusia farmari avensiksen jousia vahvistettumalli.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pituus, ulkohalkaisija, langan paksuus, kierrokset?
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mites tuo jousivakio suhteutetaan auton painoon?
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Tuossa on kaava, jolla saa laskennallisen jousivakion kun ymppää tämän kaavan exceliin:
=(78500*(A1^4))/(8*C1*((B1-A1)^3))/9,80665*10 A1 = Jousilangan halkaisija B1 = Jousen ulkohalkaisija C1 = Jousen aktiivisten "Kierteiden" määrä Kun kaavaan syöttää tiedot millimetreinä, niin tulos on kg/cm. Jousivakion laskeminen on teoreettista puhaa, joten kannattaa haarukoida tulos noilla jousen kierteiden määrillä. Esim jos laskee orkkis jousista 6 kierrettä, niin lisää ja vähentää tuohon 0.5 kierrettä niin silloin voi jo alkaa tekemään sivistyneitä arvauksia. Ainoa neuvo tuohon suhteutukseen on se, että jos ajoneuvoon lisätään rompetta perään tai keulaan, jousitus painuu kuormasta enemmän. Jos tilanne ei tyydytä, niin on syytä alkaa arpomaan jäykempiä jousia. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty M: SUZUKIIN LEVYJARRUT TAAKSE | sakari65 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 39 | 06.11.2016 12:33 |
| O : Suzuki Sj turvavyöt taakse ja pakarin jouset | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 31.10.2006 09:27 |
| mitkä on parhaat jouset BJ-40? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.12.2005 21:11 |
| Mitkä koneet Suzukiin? | Gemari | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 20.05.2005 13:34 |
| Mitkä max.gummet suzukiin? | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.11.2003 10:23 |