![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() En näe tarpeelliseksi kerrata joka topikissa erikseen eri suureita, johan ne on jauhettu. Sitä paitsi asiaa ei ainakaan selvennä Newtoneista puhuminen kun alun perin kyseinen termivirhe tulee jo vinssien spekseistä ja yleisesti alalla muutenkin käytetään kiloja voiman ilmaisemiseen. Vähän sama asia on paineiden kanssa. nykyään ei enää "saa" puhua baareista vaan pitää olla Pascaleita. Meteorologitkin puhuu nykyään hehtopascaleita millibaarien sijaan ja kuitenkin lukuarvot on samat. Menepähän korrektisti. Ilmeisesti kommentteja näihin asioihin ei kaivata niin taidan sitten pitää tunkkini. Lainaus:
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Niinnoh, se 6000kg vetoteho (eihän sekään ole vetoteho jos oikeasti fysiikan termeillä puhutaan tietysti) on ihan pikkuisen eri asia kuin 6000kg nostoteho. En nyt muista kauheesti kattoneeni noita testisysteemeitä, mutta epäilen edelleen että auton vinssi jolle ilmotetaan esim. 10k lbs "voima" ei todellakaan nosta mitään 10k lbs kuormaa suoraan ylöspäin. Vai nostaako? No jos nostaa niin hyvä homma.
Mutta edelleenkin se mitä olen duunissa noita nostolaitteita nähnyt enemmän kuin tarpeeksi, niin esim. 5000kg nostolaite on kooltaan ja rakenteeltaan aika eri luokkaa kuin auton 10k lbs vinssi. Ja mitä tulee siihen kyrvähtäneeseen T-maxiin, niin en tiedä miksi niin kävi. Piuhat ainakin oli oikein kytketty ja taatusti riittävän paksuja, eikä vinssin käyttökytkin ollut sisäänkelausasennossa/ oikosulussa. Mutta hyvä tsägä kävi että vain koneen ja korin välinen maapiuha paloi poikki, sekä vinssin virtajohdot. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
ei ole ollenkaan hätävarjelun liioittelua laittaa vinssille omaa päävirtakytkintä!!!! tai sit ainakin autoon sellanen että hätätapaukseessa saa kaiken älyn pois.
ei nää sähkövinssit mitään nostolaitteita ole, kun lukee ja kuuntelee käyttökokemuksia niin kaikkityyni liki jarruttomia paskoja mallista ja merkistä riippumatta. tietenkin toiset kestää vähän paremmin kuin toiset mutta itse en tällaisilla lähtisi mitään nostamaan. hyvä jos autoa uskaltaa lievään yläviistoon vinssata.... |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollalailla suoritettussa testissä on just se ja sama mihin suuntaan voima on, veto ja nosto on "kalavaakaa" vasten vedettäessä ihan sama asia. Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
niin siis kettingeissä on varmuuskerroin 4 nostokäytössä. ja liinoissa kerroin on 7,tämä selittää kyllä kokoeroa varmasti.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja koskee nimenomaan uusia ketjuja ja liinoja. Vaijerilla kerroin on 5. Käytön myötä kerroin laskee. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nostolaitteiden turvakerroin taitaa olla 7.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mitä tarkoitat nostolaitteella?
Nostoapulaitteilla seuraavasti: nostokettinki 4, nostovaijerit 5, nostoliinat 7. Kuten jo edellä on tullut todettua. Betonielementeissä olevissa nostorakseissa on taasen omat kertoimensa (älä edes kysy, en muista ulkoa) Noita edellä mainittuja ei pidä sotkea keskenään... |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mielestäni "nostokyky 6000kg" on ihan asiallinen termi. Autovinssit ei missään tapauksessa ole turvallisia nostolaitteita mutta ilmeisesti vinssin pitäisi kyetä rummun alimmalla kerroksella nostamaan esim. mainittu 6000kg taakka irti maasta ennenkuin jotain hajoaa (kuten alkuperäinen kysymys oli).
2000kg nostokoukku varmuuskertoimella 4 pitäisi siis vinssauskäytössä kestää enemmän kuin vinssi... Lainaus:
Ja mitä päävirtakatkaisijaan tulee niin mulla oli koko autolle, myös vinssille. Katkaisi akun maapiuhan, suurin malli mikä raskaankaluston tarvikeliikkeestä löytyi ja kyllä se toistaiseksi kesti, koskaan ei onneksi tarvinut kokeilla aukeaako se pahan paikan tullen. On toki olemassa riski että katkaisija hitsaa kiinni eikä aukeakaan... |