Turhaan tosiaan akea on asiaan sotkea, koska asia on vain lukutaidosta kiinni. Tuppaaavat määräykset vaan tiukkenemaan kun alkaa liikaa kyselemään.
Mene saman ohjeen kanssa toiselle katsastuskonttorille ja kysy riittääkö dokumenttisi muutoskatsastukseen, jos ei riitä mene kolmannelle.
Sitten kun osuu kohdalle katsastusmies joka lukee ohjetta niinkuin sinä itse, pyydä suorittamaan muutoskatsastus. Ohjeita kun voi tulkita kukin katsastusmies kuten itse haluaa.
Esim. Itse sain pakettiauton 10m3 tavaratilaan 3-hengen tilapäiskuljetusistuimet katsastettua vasta kolmannella konttorilla, vaikka olin tulostanut lakipykälät ja aken ohjeistuksen valmiiksi paperille ja lisäksi värjännyt pykälistä ko. asiaan liittyvät jutut. Penkitkin minulla oli mukana, mutta eivät tietenkään vielä pultattuna kiinni.
1.konttorin rillipää sanoi, että tarttee olla alaslaskeutuvan istuinosan etuosassa linkkujalat, jotka penkkien käyttöasennossa ottavat lattiaan kiinni ja tukevat istuinosaa. Sanoin, että tottahan minä ne sinne lisään, jos lakipykälät niin sanoo. Tiedustelin, että missähän pykälässä tai ohjeessa mahtaa sellainen vaatimus olla, kun en itse ole kyseistä kohtaa löytänyt. Rillipää tokaisi legendaarisesti, että lue ne ohjeet. Rupesi hieman hymyilyttämään siinä kohtaa. Sanoin, että olen ne lukenut eikä siellä puhuta sellaista. Tokasi siihen, että aivan sama lukeeko vai ei, hän ei katsasta ellei jalat ilmesty penkkeihin. Sanoin asia selevä.
2.Konttorin tukkavapaa sanoi, että ei sinne pakun tavaratilaan saa mitään penkkejä laittaa lainkaan tai jos laittaa niin se on sitten kaksikäyttöauto. Erehdyin sanomaan, että ei pidä paikkaansa, minulla on tässä lakipykälät ja aken ohjeistus paperilla, josta asia selviää. Tukkavapaan ilme muuttui entistä tuimemmaksi, vilkasi papereita nopeasti ja sanoi, että aivan sama mitä papereissa lukee, se on kaksikäyttöauto. piste.Päätin suosiolla lopettaa keskustelun sanomalla että asia selevä, kiitos.
3.konttorin asiallinen katsastusmies katsoi penkkini ja dokumenttini ja totesi, että näinhän se homma menee kun riittävän iso tavaratila, ei muuta kuin pulttaa penkit kiinni ja tuu näyttämään. Kävin seuraavana päivänä leimaamassa.
/Joukka