![]() |
Alustan muutos
Moi ! Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen :confused:
Asennutin autooni korottavan alustasarjan ja hups,kuinka kävikään....ei mennyt leimasta läpi. Katsuri väittää että osien oltava EY-tyyppihyväksytyt koska autokin on (vuosimallia 2003). Soittelin sitten AKEeen ja siellä olivat samaa mieltä ??? No , miten sitten uudet autot saa korotettua ??? Mitkä osat ovat hyväksyttyjä ??? Osien myyjä sanoo että korottavien osien ei tarvi olla hyväksyttyjä ?? Kysyin myös toisenmerkkisten osien myyjältä korotussarjaa autooni ja hänkin totesi että "sarjassa ei ole TUV hyväksyntää ,mutta suomen laki ei sitä vaadi" :eek: Mitä h****tiä nyt pitäisi tehdä....vanhat alkuperäiset osatko takaisin ??? |
jos helpolla haluat päästä niin ajele tovi et alusta likaantuu ja aja toiselle konttorille äläkä puhu yhtää mitää, jos kysyvät niin sanot et tommonen se on aina ollu:)
|
Ei munkaan mielestä asetuksessa puhuta mitään korottamisesta, vain madallussarjasta!! Ja pitää olla ko. autoon tarkoitettu sarja, eli asennusohje on riittänyt tähän asti!!!
|
Korottaminen tarvitsee vähemmän todistuksia eli riittää juurikin tuo asennusohje ja madaltamiseen tarvitsee olla enemmän papereita:
AKE:n sivulta: http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi...+muutokset.htm Aken ohje konttoreille: http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi...imuutoksin.pdf Tulosta tuo ohje ja mene konttorille uudestaan sen kanssa. Yleensäkin muutoksia tehdessä kannattaa tulostaa valmiiksi dokumentit, jotka katsastusmiehen on helppo ja nopea tarkistaa oikeiksi. Ihmisiä ne on katsastusmiehetkin, ei ne kaikkia ohjeita voi ulkoa muistaa. /Joukka |
No juu....juurikin tuo ohje oli mukana ja sitä minäkin koitin katsurille selittää !!!
Hän kaivoi tieliikennelakikirjan ja tovin sitä tavailtuaan teki tuon päätöksen...ei leimaa !! Onko nyt tehtävä OIKAISUVAATIMUS AKElle ??? Kellään kokemusta tuollaisesta ? Muuten ei taida oikeutta saada ? Ei mee tasan jos muualla saa läpi mutta täällä ( SAVONLINNA) ei !!! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niimpä....mutta kun tarkastuskortissa lukee "jälkitarkastus suoritettava tällä katsastusasemalla " :mad:
|
Lainaus:
Tietty menee rahaa vähän enemmän. Mulla oli vielä pari kuukautta sitten opelin madallussarjan leimaus.Ja olivat tosi tarkkoja papereista ja siitä mistä liikkeestä olin ostanut. TUV hyväksyntä oli papereissa. |
Lainaus:
|
Sinäänsä ihme juttu, kun noissa teksteissä puhutaan koko ajan madallus sarjasta.....
Tossa vaiheessa ei varmaan enää katsastusta voi keskeyttää...? Oma hommansa, jos laittaa vanhat takasi ja menis sitte sanoo et vaihdoin alkuperäset takas. Laittais sen jälkeen kilkkeet takas ja olis hiljaa:D Kait tähän joku helpompi ratkasu on olemassa! Toivottavasti. |
Mulla kävi kerran motarin maahantuonti katsastuksessa niin, että oli runkonron kanssa häikkää, ni ponkasin heti eri asemalle, mutta sanoivat etteivät voi tehdä asialle mitään, kun katsastus aloitettu jo muualla.Silloin näkivät sen suoraan koneelta...
|
Niimpä....nyt mietityttääkin myyjien vastuu ??? Eihän ole ihan "korrektia" myydä "laittomia" osia !!!
Jos kerran vaaditaan hyväksyntä niin silloin olisi osilla oltava hyväksyntä kun niitä kyseisiin autoihin myydään !!Jos ei kerran myyjien mukaan vaadita hyväksyntää niin eikö ole ihan oikein ja "kohtuus" että haetaan oikaisua tuohon päätökseen ??:confused: |
Lainaus:
Saattaa joutua odotteleen sen kuukauden, että jälkitarkko aika kuluu umpeen. Sillonhan koko rumba pitää alottaa alusta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
V****tu !!! Eihän se näin voi mennä !!! :eek:
Pistät autoon toista tuhatta osiin ja sitten joku ******* katsuri saa päättää hyväksyykö vai hylkääkö sen !! Eikös se olis parempi kaikille että ohjeistus olisi selvä eikä mikään "tulkinnanvarainen " :( |
Toi on kyllä vähän sama kuin aikoinaan mopojen viritysosien kanssa, ei niiden myynti ollut mitenkään laitonta, niiden asentaminen ja käyttäminen katuliikenteessä oli/on!! Samalla lailla ei hyväksymättömien osien myynti ole kiellettyä, niiden katulaillinen käyttö on!!
Mutta edelleen, kävisin konttorilla uudestaan tinkaamassa, jos ei kerran puhuta korottamisesta, vaan madaltamisesta, se ei voi koskea tätä tapausta!! Ja asennusohje on olemassa ja osat on tehdastekosia ja tarkoitettu siihen autoon, ei pitäisi olla mitään ongelmaa (ei ole ainakaan mulla ollut mitään ongelmaa 99-04 Grand Cherokeen USA:ssa valmistetun korotussarjan kanssa koskaan)!!! |
eikös yleensä kannattaisi käydä konttorilla etukäteen kyselemässä tällaisista operaatioista niin ei tartte jälkikäteen kärsiä kun on katsastusmiehen hyväksyntä muutokselle. Samalla tulee kartoitettua mille konttorille kannattee mennä.
|
Juuri näin
Lainaus:
|
Tokkopa tuo myyjäliike voi paljoa asiassa tehdä. Vaikka olisi ihan suomalainen liike kyseessä. Liikkeet myyvät niitä sillä tiedolla,mikä löytyy myös AKE:n ohjeissa, että korotusosien EI tarvitse olla tyyppihyväksyttyjä. On näitä paljon asennettu uudehkoihin autoihin eikä kai monella ole ongelmia ollut.
Katsatusmies on tehnyt tässä virheen. Sitä en tiedä miten pitäisi toimia, jos ei ole mahdollista että katsastusmies vain myöntäisi virheensä ja korjaisi asian. |
Turhaan tosiaan akea on asiaan sotkea, koska asia on vain lukutaidosta kiinni. Tuppaaavat määräykset vaan tiukkenemaan kun alkaa liikaa kyselemään.
Mene saman ohjeen kanssa toiselle katsastuskonttorille ja kysy riittääkö dokumenttisi muutoskatsastukseen, jos ei riitä mene kolmannelle. Sitten kun osuu kohdalle katsastusmies joka lukee ohjetta niinkuin sinä itse, pyydä suorittamaan muutoskatsastus. Ohjeita kun voi tulkita kukin katsastusmies kuten itse haluaa. Esim. Itse sain pakettiauton 10m3 tavaratilaan 3-hengen tilapäiskuljetusistuimet katsastettua vasta kolmannella konttorilla, vaikka olin tulostanut lakipykälät ja aken ohjeistuksen valmiiksi paperille ja lisäksi värjännyt pykälistä ko. asiaan liittyvät jutut. Penkitkin minulla oli mukana, mutta eivät tietenkään vielä pultattuna kiinni. 1.konttorin rillipää sanoi, että tarttee olla alaslaskeutuvan istuinosan etuosassa linkkujalat, jotka penkkien käyttöasennossa ottavat lattiaan kiinni ja tukevat istuinosaa. Sanoin, että tottahan minä ne sinne lisään, jos lakipykälät niin sanoo. Tiedustelin, että missähän pykälässä tai ohjeessa mahtaa sellainen vaatimus olla, kun en itse ole kyseistä kohtaa löytänyt. Rillipää tokaisi legendaarisesti, että lue ne ohjeet. Rupesi hieman hymyilyttämään siinä kohtaa. Sanoin, että olen ne lukenut eikä siellä puhuta sellaista. Tokasi siihen, että aivan sama lukeeko vai ei, hän ei katsasta ellei jalat ilmesty penkkeihin. Sanoin asia selevä. 2.Konttorin tukkavapaa sanoi, että ei sinne pakun tavaratilaan saa mitään penkkejä laittaa lainkaan tai jos laittaa niin se on sitten kaksikäyttöauto. Erehdyin sanomaan, että ei pidä paikkaansa, minulla on tässä lakipykälät ja aken ohjeistus paperilla, josta asia selviää. Tukkavapaan ilme muuttui entistä tuimemmaksi, vilkasi papereita nopeasti ja sanoi, että aivan sama mitä papereissa lukee, se on kaksikäyttöauto. piste.Päätin suosiolla lopettaa keskustelun sanomalla että asia selevä, kiitos. 3.konttorin asiallinen katsastusmies katsoi penkkini ja dokumenttini ja totesi, että näinhän se homma menee kun riittävän iso tavaratila, ei muuta kuin pulttaa penkit kiinni ja tuu näyttämään. Kävin seuraavana päivänä leimaamassa. /Joukka |
..
|
Lainaus:
Ei ole sitten näköjään vieläkään tarpeeksi kilpailua alalla... |
Sivu luotu: 01:33 (GMT +2). |