Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.03.2009, 19:06
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Jos sekoitussuhde on 1:1 niin maalia ja ohenninta tulee sama määrä. Eli litra ja litra. Jos taas sek.suhde on 2:1 niin silloin laitetaan maalia esim. litra ja ohenninta siihen puoli litraa. Jos se taas on 3:1 niin litraan tulee ohenninta vähä yli 3 desiä.

T:maalikauppias

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2009, 19:17
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

jo vain, siis säästöliekillä mennään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.03.2009, 23:56
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
Jos sekoitussuhde on 1:1 niin maalia ja ohenninta tulee sama määrä. Eli litra ja litra. Jos taas sek.suhde on 2:1 niin silloin laitetaan maalia esim. litra ja ohenninta siihen puoli litraa. Jos se taas on 3:1 niin litraan tulee ohenninta vähä yli 3 desiä.

T:maalikauppias
Tämän seostussuhteen mukaisesti ollaan ruiskuteltu enemmän ja vähemmän näyttelykelpoisia kulkineita muutaman vuosikymmenen ajalta...

Tosin sen viimeisimmän ruiskutussuhteen määrittelee se pieni suppilo, jossa on reikä pohjassa.
Tietty tippamäärä/min. (olisko ollut 20/min.), niin sitten on hyvä viskositeetti. Riippuu vähän maalityypistä...

Tärkeätä Huomioida Varsinkin, jos lotrataan vanhojen maalien kanssa, joista on jo osa liuottimista haihtunut aktiiviharrastajien sieraimiin... ;o>
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.03.2009, 00:11
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.333
Perusasetus

Kun ohentaa maalia, niin työnnä esim ruuvimeisseli pönttöön, ja nosta se ylös. Kun maali lakkaa tippumasta pisaroina meisselin päästä, ja alkaa valumaan "norona", niin maali on sopivaa ruiskuun.

Tällä metodilla olen maalannut paljon irtonaisia osia, mutta en koskaan kokonaista auton koria.

DIN-mitalla joskus mittailtiin maalin viskositeettiä. Mitan pohjassa on 4 mm reikä, ja kellolla otettiin aikaa. Jollekin maalille oikea viskositeetti oli muistaakseni 30 DIN/sek. Ensimmäinen ruiskun säiliöllinen sekoitettiin mitan kanssa, loput fiilis pohjalta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.03.2009, 01:17
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Maalista(kin) on hyvä jälkikäteen kertoa, että mikä meni pieleen...

Jos maalipinta on kovin appelsiinipintainen, niin silloin on ollut liian vähän liuotinta,
tai ruiskutettu liian paksulti maalia ja se ei ole ehtinyt levittäytymään kunnolla.

Toisaalta taas, jos maalipinta on kovasti valunutta, niin silloin on ruiskutettu liian ohutta maalia ja liian kauan samaan paikkaan...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.03.2009, 15:11
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

tähänkin on yksinkertainen sääntö: meinaan kokeilemalla

yleensä automaaleissa on suositukset ohennukselle, mutta asiaan vaikuttaa moni juttu, esim. ruiskun suutinkoko, paine, maalattava kohde, maalauspaikan lämpö/ilmankierto, kovetin... ymym.

autookin kun maalaa niin joutuu yleensä vetämään sellaset 4-6 kerrosta maalia, aloittaa vaikka vähän paksummalla ja ohentaa aina enemmän seuraavaan kerrokseen kun näkee minkälaista pintaa tulee.

ja kun muutaman kerran on joutunu hiomaan ne maalarin kyyneleet niin kyllä homman oppii
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:42 (GMT +2).