![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jos sekoitussuhde on 1:1 niin maalia ja ohenninta tulee sama määrä. Eli litra ja litra. Jos taas sek.suhde on 2:1 niin silloin laitetaan maalia esim. litra ja ohenninta siihen puoli litraa. Jos se taas on 3:1 niin litraan tulee ohenninta vähä yli 3 desiä. T:maalikauppias
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
jo vain, siis säästöliekillä mennään.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosin sen viimeisimmän ruiskutussuhteen määrittelee se pieni suppilo, jossa on reikä pohjassa. Tietty tippamäärä/min. (olisko ollut 20/min.), niin sitten on hyvä viskositeetti. Riippuu vähän maalityypistä... Tärkeätä Huomioida Varsinkin, jos lotrataan vanhojen maalien kanssa, joista on jo osa liuottimista haihtunut aktiiviharrastajien sieraimiin... ;o> |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kun ohentaa maalia, niin työnnä esim ruuvimeisseli pönttöön, ja nosta se ylös. Kun maali lakkaa tippumasta pisaroina meisselin päästä, ja alkaa valumaan "norona", niin maali on sopivaa ruiskuun.
Tällä metodilla olen maalannut paljon irtonaisia osia, mutta en koskaan kokonaista auton koria. DIN-mitalla joskus mittailtiin maalin viskositeettiä. Mitan pohjassa on 4 mm reikä, ja kellolla otettiin aikaa. Jollekin maalille oikea viskositeetti oli muistaakseni 30 DIN/sek. Ensimmäinen ruiskun säiliöllinen sekoitettiin mitan kanssa, loput fiilis pohjalta. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Maalista(kin) on hyvä jälkikäteen kertoa, että mikä meni pieleen...
Jos maalipinta on kovin appelsiinipintainen, niin silloin on ollut liian vähän liuotinta, tai ruiskutettu liian paksulti maalia ja se ei ole ehtinyt levittäytymään kunnolla. Toisaalta taas, jos maalipinta on kovasti valunutta, niin silloin on ruiskutettu liian ohutta maalia ja liian kauan samaan paikkaan... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
tähänkin on yksinkertainen sääntö: meinaan kokeilemalla
![]() yleensä automaaleissa on suositukset ohennukselle, mutta asiaan vaikuttaa moni juttu, esim. ruiskun suutinkoko, paine, maalattava kohde, maalauspaikan lämpö/ilmankierto, kovetin... ymym. autookin kun maalaa niin joutuu yleensä vetämään sellaset 4-6 kerrosta maalia, aloittaa vaikka vähän paksummalla ja ohentaa aina enemmän seuraavaan kerrokseen kun näkee minkälaista pintaa tulee. ja kun muutaman kerran on joutunu hiomaan ne maalarin kyyneleet niin kyllä homman oppii ![]() |