![]() |
maalien ohennussuhteesta.
jos malia pitää ohentaa sanotaan 50%, meinaako se että esim 1l maalia ja 500 ml ohenninta, Eli silloinhan tuota ohenninta olisi 33% kokonaismäärästä, vai tarkoitetaankohan ohentamista1:1 jolloin jooloin ohenninta ja maalia sama määrä, eli suhteessa 50%... tää lantraus matematiikka on mulle vierasta..
pitäis blandaa miranolia hieman. nimim. Laajanmatikan reputtanut |
Tätä minäkin olen hiukan mielessäni pähkäillyt. Selkeä ilmaisu on esim 1:4. Eli tilavuussuhteena ilmoittaminen, mutta 100 prosenttinen ohentaminen minun logiikan mukaan tarkoittaisi lantrattavan aineen kokonaan korvaamista lantringilla. 50 prosenttinen lantraaminen toisi 1:1 seoksen.
Mutta en olekaan maalari, kuten rakennustopicista voi todeta... ;) |
50% ohennus tarkoittaa tietääkseni sitä että maalin sekaan laitetaan ohenninta 50% "neitseellisen" maalin määrästä. Elikkäs litraan maalia 0.5l ohenninta.
|
Ohennin
Lainaus:
" ohennin kuuluu kurkusta ala" := |
Jos sekoitussuhde on 1:1 niin maalia ja ohenninta tulee sama määrä. Eli litra ja litra. Jos taas sek.suhde on 2:1 niin silloin laitetaan maalia esim. litra ja ohenninta siihen puoli litraa. Jos se taas on 3:1 niin litraan tulee ohenninta vähä yli 3 desiä.
T:maalikauppias |
jo vain, siis säästöliekillä mennään.
|
Lainaus:
Tosin sen viimeisimmän ruiskutussuhteen määrittelee se pieni suppilo, jossa on reikä pohjassa. Tietty tippamäärä/min. (olisko ollut 20/min.), niin sitten on hyvä viskositeetti. Riippuu vähän maalityypistä... Tärkeätä Huomioida Varsinkin, jos lotrataan vanhojen maalien kanssa, joista on jo osa liuottimista haihtunut aktiiviharrastajien sieraimiin... ;o> |
Kun ohentaa maalia, niin työnnä esim ruuvimeisseli pönttöön, ja nosta se ylös. Kun maali lakkaa tippumasta pisaroina meisselin päästä, ja alkaa valumaan "norona", niin maali on sopivaa ruiskuun.
Tällä metodilla olen maalannut paljon irtonaisia osia, mutta en koskaan kokonaista auton koria. DIN-mitalla joskus mittailtiin maalin viskositeettiä. Mitan pohjassa on 4 mm reikä, ja kellolla otettiin aikaa. Jollekin maalille oikea viskositeetti oli muistaakseni 30 DIN/sek. Ensimmäinen ruiskun säiliöllinen sekoitettiin mitan kanssa, loput fiilis pohjalta. :) |
Maalista(kin) on hyvä jälkikäteen kertoa, että mikä meni pieleen...
Jos maalipinta on kovin appelsiinipintainen, niin silloin on ollut liian vähän liuotinta, tai ruiskutettu liian paksulti maalia ja se ei ole ehtinyt levittäytymään kunnolla. Toisaalta taas, jos maalipinta on kovasti valunutta, niin silloin on ruiskutettu liian ohutta maalia ja liian kauan samaan paikkaan... |
tähänkin on yksinkertainen sääntö: meinaan kokeilemalla :)
yleensä automaaleissa on suositukset ohennukselle, mutta asiaan vaikuttaa moni juttu, esim. ruiskun suutinkoko, paine, maalattava kohde, maalauspaikan lämpö/ilmankierto, kovetin... ymym. autookin kun maalaa niin joutuu yleensä vetämään sellaset 4-6 kerrosta maalia, aloittaa vaikka vähän paksummalla ja ohentaa aina enemmän seuraavaan kerrokseen kun näkee minkälaista pintaa tulee. ja kun muutaman kerran on joutunu hiomaan ne maalarin kyyneleet niin kyllä homman oppii ;) |
Sivu luotu: 20:20 (GMT +2). |