![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
OM617 on 5-pyttyinen |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jep, ite oon löytäny mersukysymyksiin hyvin vastauksia noista paikoista:
http://www.mersuforum.net/forum/ http://www.mese.fi/
__________________
KYM |
#4
|
||||
|
||||
![]()
sitten pyörität koneen niin että 1 ja 2 mäntä on ylhäällä. Ja nokasta 1 syl nokat on ylhäällä ja 2 syl on vaihto, vai mitenkä se oli
![]()
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Jos koneessa ei ole minkäänlaisia ajoitusmerkkejä, niin itse teen näin: - 1. sylinterin venttiilit siihen asentoon, että ne "keinuvat/saksaavat/vaihtavat/..." - 1. sylinterin mäntä yläkuolokohtaansa - jakopään tavarat kiinni - pyöritä konetta 1 kierros siihen normaaliin käyntisuuntaan (jotkut koneet pyörivät käydessään myös vastapäivään) - nyt kun 1. mäntä on yläkuolokohdassa, niin silloin on 1. sylinterissä ajoitusmerkki suunnilleen kohdallaan (riippuu ennakon määrästä, mutta yläkuolokohta on kohdallaan). Jos tuota yläkuolokohtaa ei pääse kunnolla katsomaan (kansi kiinni), niin 1. sylinteristä suutin irti ja kaataa sinne dieseliä, kunnes pinta näkyy. Mäntä pitää vaan saada suunnilleen sinne yläkuolokohdan lähelle, ettei sinne tarvii montaa desiä lorauttaa. Sitten vaan varovasti kääntelee kampiakselista ja katsoo nesteen pinnasta, että milloin se käy ylimmällä tasolla. Tässä vaiheessa kannattaa lyödä kunnolliset ajoitusmerkit, jolloin ainakin yläkuolokohta on varmuudella merkitty. Jatkossa on ajoitusten säätämiset paljon helpompia tehdä. Mersun 5-sylinterisen kampiakselista en tiedä, mutta ainakin Audin 5-sylinteriset koneet on rakennettu siten, että mitkään männät eivät ole samaan aikaan ylhäällä. Eli on turha laittaa niitä takimmaisen sylinterin venttiileitä saksaamaan/keinumaan, koska siellä ei ole mäntä ylhäällä. Aina pitää ajoitukset laittaa vain 1. sylinterin mukaan. Sitten vielä pari varoituksen sanaa: Kun kansi on kiinni lohkossa ja jakopään osat irti, niin silloin Ei saa konetta/kampiakselia pyörittää miten sattuu. Mäntä kolauttaa auki olevaan venttiiliin, niin silloin on venttiilin varsi kierossa ja puristuspaineet karkaavat harakoille. Pyöritelkää Varovasti niitä akseleita... ![]() Edittiä saivartelijoiden varalle ![]() Muuten se kyllä valuu männänrenkaiden välistä öljypohjaan. Sillä dieselin tipalla ei ole mitään merkitystä, kun koneen kasauksen ja lämpimäksi käyttämisen jälkeen kannattaa ne öljyt + suodatin vaihtaa muutenkin suht. nopeaan, ainakin muutaman sadan km:n jälkeen. Kun kone on muuten kasattu ja öljyt koneessa, niin pyöräyttää startilla hetken, niin ne männän palotilassa olevat dieselit lentää suuttimen reiästä ulos. Kannattaa laittaa jokin trasselirätti eteen, ettei tule silmille... ![]() Viimeksi muokannut Kartse1 : 17.03.2009 13:26 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Yritetäämpä näillä päästä eteenpäin. ykkönen ylös ja katellaan löytyykö kampiakselin päästä mitään merkkiä joka viittais tuohon kuolonkohtaan ja sen jälkeen alan asentamaan nokka-akselia yläkuollon kohdalle jos se siitä sitten alkas hahmottumaan ja sievästi pyöritellään.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
kyllä sieltä pitäis merkit löytyä...
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Kartse1;543479]Kampiakseli on poikki, jos tällainen tilanne on tapahtunut...
![]() joo näinpä olikin, ei taida 5 syl koneessa olla mikään mäntä yht aikaa ylhäällä. tais olla liian kova nälkä kun lounas tauolla kirjootin kommarikaattorilla ![]() ![]()
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän tuolta lopuksi ajotusmerkit löyty ja vissiin kaikki tuli kohilleenki. vielä pitäs nuo keinut nakata paikoilleen niin sittenhän se selviää... mutta kiitokset neuvoista.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ajoitus työkaluja | T€€MU | Linkit | 1 | 12.02.2009 19:38 |
2l2 koneen syöttöpumpun ajoitus 2.4 diesel | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 31.12.2008 03:43 |
pumpun ajoitus LJ-70 | jukos | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.03.2008 14:01 |
Hiluxin pumpun ajoitus ei luonaa | Toyoman | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.02.2007 19:23 |
M: MB OM617 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 14.01.2006 16:30 |