Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.03.2009, 08:23
tdic-89:n Avatar
tdic-89 tdic-89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.07
Sijainti: Liperi, Finland.
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 Näytä viesti
Eli tuli tuossa levitettyä tuommonen 300d ja ois kasaus menossa mutten keksi tuon kampiakselin asentoa/merkkiä suhteessa nokka-akseliin. Oisko kellään kuvia tai vinkkiä ajoitukseen?
pyöritä kone yläkuolokohtaan, eli silloin 1 ja 5 mäntä ovat ylhäällä (kys moottorihan on 6syl). kato nokka sillai että 1 sylinterissä on nokat ylhäällä, 5 sylinterissä tulee näin ollen olemaan vaihto. tai sit katot vaan sen nokan ajoitusmerkin kohdalleen jos tiedossa

__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.03.2009, 08:47
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdic-89 Näytä viesti
pyöritä kone yläkuolokohtaan, eli silloin 1 ja 5 mäntä ovat ylhäällä (kys moottorihan on 6syl). kato nokka sillai että 1 sylinterissä on nokat ylhäällä, 5 sylinterissä tulee näin ollen olemaan vaihto. tai sit katot vaan sen nokan ajoitusmerkin kohdalleen jos tiedossa

OM617 on 5-pyttyinen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.03.2009, 09:21
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
OM617 on 5-pyttyinen
Jep, ite oon löytäny mersukysymyksiin hyvin vastauksia noista paikoista:

http://www.mersuforum.net/forum/

http://www.mese.fi/
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.03.2009, 10:48
tdic-89:n Avatar
tdic-89 tdic-89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.07
Sijainti: Liperi, Finland.
Viestit: 285
Perusasetus

sitten pyörität koneen niin että 1 ja 2 mäntä on ylhäällä. Ja nokasta 1 syl nokat on ylhäällä ja 2 syl on vaihto, vai mitenkä se oli
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.03.2009, 13:06
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdic-89 Näytä viesti
sitten pyörität koneen niin että 1 ja 2 mäntä on ylhäällä.
Kampiakseli on poikki, jos tällainen tilanne on tapahtunut...

Jos koneessa ei ole minkäänlaisia ajoitusmerkkejä, niin itse teen näin:

- 1. sylinterin venttiilit siihen asentoon, että ne "keinuvat/saksaavat/vaihtavat/..."
- 1. sylinterin mäntä yläkuolokohtaansa
- jakopään tavarat kiinni
- pyöritä konetta 1 kierros siihen normaaliin käyntisuuntaan
(jotkut koneet pyörivät käydessään myös vastapäivään)
- nyt kun 1. mäntä on yläkuolokohdassa, niin silloin on 1. sylinterissä ajoitusmerkki suunnilleen kohdallaan
(riippuu ennakon määrästä, mutta yläkuolokohta on kohdallaan).

Jos tuota yläkuolokohtaa ei pääse kunnolla katsomaan (kansi kiinni),
niin 1. sylinteristä suutin irti ja kaataa sinne dieseliä, kunnes pinta näkyy.
Mäntä pitää vaan saada suunnilleen sinne yläkuolokohdan lähelle, ettei sinne tarvii montaa desiä lorauttaa.
Sitten vaan varovasti kääntelee kampiakselista ja katsoo nesteen pinnasta,
että milloin se käy ylimmällä tasolla.

Tässä vaiheessa kannattaa lyödä kunnolliset ajoitusmerkit, jolloin ainakin yläkuolokohta on varmuudella merkitty.
Jatkossa on ajoitusten säätämiset paljon helpompia tehdä.

Mersun 5-sylinterisen kampiakselista en tiedä, mutta ainakin Audin 5-sylinteriset koneet on rakennettu siten,
että mitkään männät eivät ole samaan aikaan ylhäällä. Eli on turha laittaa niitä takimmaisen sylinterin
venttiileitä saksaamaan/keinumaan, koska siellä ei ole mäntä ylhäällä. Aina pitää ajoitukset laittaa vain 1. sylinterin mukaan.

Sitten vielä pari varoituksen sanaa: Kun kansi on kiinni lohkossa ja jakopään osat irti,
niin silloin Ei saa konetta/kampiakselia pyörittää miten sattuu.
Mäntä kolauttaa auki olevaan venttiiliin, niin silloin on venttiilin varsi kierossa
ja puristuspaineet karkaavat harakoille.

Pyöritelkää Varovasti niitä akseleita...

Edittiä saivartelijoiden varalle : Jos männän päällä on palotila, niin sinne jää tuo dieseli uimaan.
Muuten se kyllä valuu männänrenkaiden välistä öljypohjaan. Sillä dieselin tipalla ei ole mitään merkitystä,
kun koneen kasauksen ja lämpimäksi käyttämisen jälkeen kannattaa ne öljyt + suodatin vaihtaa muutenkin suht. nopeaan,
ainakin muutaman sadan km:n jälkeen.

Kun kone on muuten kasattu ja öljyt koneessa, niin pyöräyttää startilla hetken, niin ne männän palotilassa olevat dieselit
lentää suuttimen reiästä ulos. Kannattaa laittaa jokin trasselirätti eteen, ettei tule silmille...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 17.03.2009 13:26
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.03.2009, 13:46
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Yritetäämpä näillä päästä eteenpäin. ykkönen ylös ja katellaan löytyykö kampiakselin päästä mitään merkkiä joka viittais tuohon kuolonkohtaan ja sen jälkeen alan asentamaan nokka-akselia yläkuollon kohdalle jos se siitä sitten alkas hahmottumaan ja sievästi pyöritellään.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.03.2009, 16:45
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

kyllä sieltä pitäis merkit löytyä...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.03.2009, 18:09
tdic-89:n Avatar
tdic-89 tdic-89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.07
Sijainti: Liperi, Finland.
Viestit: 285
Perusasetus

[QUOTE=Kartse1;543479]Kampiakseli on poikki, jos tällainen tilanne on tapahtunut...



joo näinpä olikin, ei taida 5 syl koneessa olla mikään mäntä yht aikaa ylhäällä. tais olla liian kova nälkä kun lounas tauolla kirjootin kommarikaattorilla , ei oo itte hirveesti noita 5 mukisia tullu purettua, enemmän parillisia 4, 6, ja 8 motteja
__________________
Autokorjaamo palvelut, hyötyajoneuvojen varustelu. Auto-Haukka Ky. 0400 898 987
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.03.2009, 20:48
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Kyllähän tuolta lopuksi ajotusmerkit löyty ja vissiin kaikki tuli kohilleenki. vielä pitäs nuo keinut nakata paikoilleen niin sittenhän se selviää... mutta kiitokset neuvoista.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ajoitus työkaluja T€€MU Linkit 1 12.02.2009 19:38
2l2 koneen syöttöpumpun ajoitus 2.4 diesel toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 11 31.12.2008 03:43
pumpun ajoitus LJ-70 jukos Tekniikka & Jutustelu 1 21.03.2008 14:01
Hiluxin pumpun ajoitus ei luonaa Toyoman Tekniikka & Jutustelu 1 04.02.2007 19:23
M: MB OM617 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.01.2006 16:30


Sivu luotu: 04:04 (GMT +2).