Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   om617 jakopäänketjun ajoitus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57287)

anssi80 16.03.2009 23:21

om617 jakopäänketjun ajoitus
 
Eli tuli tuossa levitettyä tuommonen 300d ja ois kasaus menossa mutten keksi tuon kampiakselin asentoa/merkkiä suhteessa nokka-akseliin. Oisko kellään kuvia tai vinkkiä ajoitukseen?

tdic-89 17.03.2009 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 (Viesti 543376)
Eli tuli tuossa levitettyä tuommonen 300d ja ois kasaus menossa mutten keksi tuon kampiakselin asentoa/merkkiä suhteessa nokka-akseliin. Oisko kellään kuvia tai vinkkiä ajoitukseen?

pyöritä kone yläkuolokohtaan, eli silloin 1 ja 5 mäntä ovat ylhäällä (kys moottorihan on 6syl). kato nokka sillai että 1 sylinterissä on nokat ylhäällä, 5 sylinterissä tulee näin ollen olemaan vaihto. tai sit katot vaan sen nokan ajoitusmerkin kohdalleen jos tiedossa

Racingrabbit 17.03.2009 08:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdic-89 (Viesti 543401)
pyöritä kone yläkuolokohtaan, eli silloin 1 ja 5 mäntä ovat ylhäällä (kys moottorihan on 6syl). kato nokka sillai että 1 sylinterissä on nokat ylhäällä, 5 sylinterissä tulee näin ollen olemaan vaihto. tai sit katot vaan sen nokan ajoitusmerkin kohdalleen jos tiedossa


OM617 on 5-pyttyinen

AtteL 17.03.2009 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 543409)
OM617 on 5-pyttyinen

Jep, ite oon löytäny mersukysymyksiin hyvin vastauksia noista paikoista:

http://www.mersuforum.net/forum/

http://www.mese.fi/

tdic-89 17.03.2009 10:48

sitten pyörität koneen niin että 1 ja 2 mäntä on ylhäällä. Ja nokasta 1 syl nokat on ylhäällä ja 2 syl on vaihto, vai mitenkä se oli :)

Kartse1 17.03.2009 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdic-89 (Viesti 543444)
sitten pyörität koneen niin että 1 ja 2 mäntä on ylhäällä.

Kampiakseli on poikki, jos tällainen tilanne on tapahtunut... :D

Jos koneessa ei ole minkäänlaisia ajoitusmerkkejä, niin itse teen näin:

- 1. sylinterin venttiilit siihen asentoon, että ne "keinuvat/saksaavat/vaihtavat/..."
- 1. sylinterin mäntä yläkuolokohtaansa
- jakopään tavarat kiinni
- pyöritä konetta 1 kierros siihen normaaliin käyntisuuntaan
(jotkut koneet pyörivät käydessään myös vastapäivään)
- nyt kun 1. mäntä on yläkuolokohdassa, niin silloin on 1. sylinterissä ajoitusmerkki suunnilleen kohdallaan
(riippuu ennakon määrästä, mutta yläkuolokohta on kohdallaan).

Jos tuota yläkuolokohtaa ei pääse kunnolla katsomaan (kansi kiinni),
niin 1. sylinteristä suutin irti ja kaataa sinne dieseliä, kunnes pinta näkyy.
Mäntä pitää vaan saada suunnilleen sinne yläkuolokohdan lähelle, ettei sinne tarvii montaa desiä lorauttaa.
Sitten vaan varovasti kääntelee kampiakselista ja katsoo nesteen pinnasta,
että milloin se käy ylimmällä tasolla.

Tässä vaiheessa kannattaa lyödä kunnolliset ajoitusmerkit, jolloin ainakin yläkuolokohta on varmuudella merkitty.
Jatkossa on ajoitusten säätämiset paljon helpompia tehdä.

Mersun 5-sylinterisen kampiakselista en tiedä, mutta ainakin Audin 5-sylinteriset koneet on rakennettu siten,
että mitkään männät eivät ole samaan aikaan ylhäällä. Eli on turha laittaa niitä takimmaisen sylinterin
venttiileitä saksaamaan/keinumaan, koska siellä ei ole mäntä ylhäällä. Aina pitää ajoitukset laittaa vain 1. sylinterin mukaan.

Sitten vielä pari varoituksen sanaa: Kun kansi on kiinni lohkossa ja jakopään osat irti,
niin silloin Ei saa konetta/kampiakselia pyörittää miten sattuu.
Mäntä kolauttaa auki olevaan venttiiliin, niin silloin on venttiilin varsi kierossa
ja puristuspaineet karkaavat harakoille.

Pyöritelkää Varovasti niitä akseleita... :cool:

Edittiä saivartelijoiden varalle :D : Jos männän päällä on palotila, niin sinne jää tuo dieseli uimaan.
Muuten se kyllä valuu männänrenkaiden välistä öljypohjaan. Sillä dieselin tipalla ei ole mitään merkitystä,
kun koneen kasauksen ja lämpimäksi käyttämisen jälkeen kannattaa ne öljyt + suodatin vaihtaa muutenkin suht. nopeaan,
ainakin muutaman sadan km:n jälkeen.

Kun kone on muuten kasattu ja öljyt koneessa, niin pyöräyttää startilla hetken, niin ne männän palotilassa olevat dieselit
lentää suuttimen reiästä ulos. Kannattaa laittaa jokin trasselirätti eteen, ettei tule silmille... :D

anssi80 17.03.2009 13:46

Yritetäämpä näillä päästä eteenpäin. ykkönen ylös ja katellaan löytyykö kampiakselin päästä mitään merkkiä joka viittais tuohon kuolonkohtaan ja sen jälkeen alan asentamaan nokka-akselia yläkuollon kohdalle jos se siitä sitten alkas hahmottumaan ja sievästi pyöritellään.

HV 17.03.2009 16:45

kyllä sieltä pitäis merkit löytyä...

tdic-89 17.03.2009 18:09

[QUOTE=Kartse1;543479]Kampiakseli on poikki, jos tällainen tilanne on tapahtunut... :D



joo näinpä olikin, ei taida 5 syl koneessa olla mikään mäntä yht aikaa ylhäällä. tais olla liian kova nälkä kun lounas tauolla kirjootin kommarikaattorilla :D, ei oo itte hirveesti noita 5 mukisia tullu purettua, enemmän parillisia 4, 6, ja 8 motteja :D

anssi80 17.03.2009 20:48

Kyllähän tuolta lopuksi ajotusmerkit löyty ja vissiin kaikki tuli kohilleenki. vielä pitäs nuo keinut nakata paikoilleen niin sittenhän se selviää... mutta kiitokset neuvoista.

Heikki L 16.05.2012 07:08

Kysytääs tässä samassa nyt tosta pumpun ajoituksesta kun ei viittis 2 kertaa tehdä! konehan on 617 913 eli pakun kone jos se jotain muuttaa.

Eli mulla on kone pyöritetty 0 kohtaan, 1-nokat osottaa ylöspäin ja nokan merkki on kohdallaan. pitääkö nyt pyörittää konetta vastapäivään, eli "avata nokkapulttia" tuohon 25-27eykk:hon?

Kun luin ohjeet mekasta, ymmärsin että pitäs pyörittää kokoajan samaan suuntaan.

pee 16.05.2012 09:26

Siitä nyt pyöräytät kierroksen plus toisen kierroksen miinus haluttu ennakko.

Eli:

1. 360 ast

2. 333 / 335 ast tekee siis 27 / 25 eykk

Älä käännä pyörimissuuntaa vastaan, tulee ketjun löysät kiusaamaan...

Heikki L 16.05.2012 10:39

Kiitos! tämä selvä, parempi odottaa kuin tehdä 4h turhaa työtä:)

pee 16.05.2012 18:36

no joko lätkyttää ?

Heikki L 17.05.2012 22:45

juuu nyt lätkyttää:)
Meinäs jo usko loppua ilmauksen kanssa kun sahasin tallin kaikki akut tyhjiks.
Onneks oli pihalla ikiliikkuja 200d mistä apuvirtaa 20min niin lävähti vanha vitonenkin tulille.
Menee muuten ihan erillailla huolletulla ja säädetylläpumpulla.
Kiitos oltzi, pee ja tatsga!

0ltzi 18.05.2012 07:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 882470)
juuu nyt lätkyttää:)
Meinäs jo usko loppua ilmauksen kanssa kun sahasin tallin kaikki akut tyhjiks.
Onneks oli pihalla ikiliikkuja 200d mistä apuvirtaa 20min niin lävähti vanha vitonenkin tulille.
Menee muuten ihan erillailla huolletulla ja säädetylläpumpulla.
Kiitos oltzi, pee ja tatsga!

tänks! pitäs olla vaan joitain tonneja ajettu rempan jälkeen! :)


Sivu luotu: 07:05 (GMT +2).