![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
-Rautaa rajan takaa NIVA- |
#2
|
|||
|
|||
![]()
AutoData väittää molempien koneiden osalta, että kannenpultteja Ei tarvii vaihtaa.
Samaa autodataa ne lukevat monissa korjaamoissa. Tosin merkkikorjaamo saa tehtaalta tuoreimmat ohjeet ja niiden mukaan vältytään turhilta takuukorjauksilta. On noissa omissa vehkeissä vuosikymmenien varrella tullut muutamaankin kertaan eteen, että pulttia ei saa momenttiin kun tuntuu liian vetelältä. Silloin kannattaa vaihtaa ainakin se yksittäinen pultti (kaivaa sieltä miljoonalaatikosta) ja yrittää taas uudelleen. Jos se yksittäinen pultti katkeaa sinne lohkon sisään, niin ei sit kannata heti pashat housussa ottaa koko kantta irti. Kaivaa vaan puikkohitsin esille ja paksun puikon "hitsaa" kiinni siihen katkenneeseen jämään. Toisella kädellä painaa puikkoa ja toisella kädellä nykäisee kahvan irti puikosta. Hyvällä tuurilla saa sitä hitsipuikkoa tonkien kanssa pyörittelemällä sen katkenneen pultin nysän pois... Onhan se tietysti aina varmempaa uusia muutaman kympin pulttisarja joka kansiremontissa (varsinkin jos joutuu joka työn teettämään pajalla), mutta joka niitä virityksiä tekee riittävän kauan ja moneen kertaan omiin vehkeisiinsä, niin tuntee kyllä käteensä koska pultti venyy liikaa. Kyllä se kannentiiviste palaa seuraavallakin kerralla ihan muusta syystä, kuin siitä vanhoilla pulteilla tasaisesti kiristetystä kannesta. Se kansi kannattaa aina jälkikiristää muutaman viikon päästä, varsinkin jos momentit on "oikeaoppisesti" annettu momenteissa eikä astelukemissa. Tiiviste tuppaa menemään kasaan muutaman kerran lämmetessään ja silloin on momentit taas liian löysällä. Astelukemilla määriteltyä kantta ei ole tarkoitettu jälkikiristettäväksi, koska silloin käytetään venyviä pultteja. Tosin kaikki pultit venyvät, ennenkuin napsahtavat poikki... Olen muutamassa vehkeessä tarkistanut tuon momentin sen jälkeen, kun kansi on ohjeiden mukaan määrätty kiristettäväksi astelukujen mukaisesti. Lähes poikkeuksetta ne momentit ovat olleet siinä 110 - 125Nm:n välissä... Viimeksi muokannut Kartse1 : 14.02.2009 22:53 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä taas on paljon viisaampi! ![]()
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Pajeron osaa | Juippa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 02.02.2007 09:08 |
M: -89 2,5td Pajeron osia | Viipo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 33 | 27.01.2007 20:40 |
Pajeron räjäytyskuvat | Bruno | Chit-Chat | 5 | 16.01.2007 23:18 |
PAJERON VÄLITYKSISTÄ.... | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.10.2006 15:02 |
Pajeron 3l V6 | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 20.06.2005 12:04 |