![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() uudet umpiot kannattaa laittaa, perus 7" on suht halpa sijoitus ja 100w polttimoilla saa kyllä valotehoa enemmän kuin joillain helvetin visionplusliirulaarumilla joilla luvataan 80% enemmän tehoa, mutta 100 wattiset luonnollisesti syö paljon enemmän virtaa ja umpiot ei taho kestää pitkään
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
No, tuosta Xenon-lakiviidakostahan saa aikaan kunnon väännön. Tuo mun RR on -89 joten ei ole ongelmana ikä. Tosin olisin onnellisempi jos vuosimalli olisi -80 niin ne ajovalot saisi kahdentaa. Eli jos tuunaisin tommoset keulille (tosin LHD:nä) ja laitan Xenon-hässäkän kiinni niin olis sitten ihan laillinen??? http://www.paddockspares.com/pp/RANG...to_end_JA.html Nuo omat 7" uudet umpiot ei tosin nekään paljoa missään maksa, mutta Saturnusseihin en oikein ole tyytyväinen, pienellä lisäsijoituksella saa paremmatkin, kun kyse ei ole kuin muutamasta eurosta. En oikein jaksa ymmärtää kun 72-80 Rankuissa on samat umpiot kuin 80-92 ja kaiketi ne on kaikki olleet alkupäivistä lähtien H4 valoilla, ainakin 70-luvun loppupuolella jo. Mutta kun vuosiluku on nuorempi kuin -80 niin kahdentava lähivalo ei käy niin ei käy. Tätä samaa tuskaa olen kokenut edellisenkin autoni kanssa. Tosin se oli -82 ja Hellan H4 lisävalot siinä nokalla kiikkuivat loppuun saakka. Tuo ajatus jatkuvasti palavista lähivaloista on hyvä ajatus. Sellaisethan ne on nykyään kaikissa autoissa vakiona. Tosin, ei kai niissä ole vain vähän sama näköharhailmiö kuin sumareilla puolivaloja parannellessa, että kaukovalonäkymä heikkenee kirkkaan kähialueen kanssa? Joissakin Fiat Puntoissa oli hieno vika (johdotusvika tms). Puolivalot, jotka eivät palaneetkaan koko aikaa ja olivat omassa umpiossaan tekivät hienoja tepposia kun pitkän matkaa ajoi pitkillä lumi/räntäsateessa ja vastaantulevan auton kohdalla räppäsi puolivalot päälle. Kylmentyneet umpiot olivat jäätyneet umpeen ja näkyvyys oli täysi nolla niin kauan kun lämpö sulatti lasin...joten jos puolivalo on omassa umpiossaan, pitää sen palaa koko ajan! TT |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kahdentaminen on vähän sama juttu ku nykyää xenonit tai 100w polttimot. Autossa on paskat johdot ja umpiot, niin mennään siitä mistä aita on matalin ja paikkaillaan sitä valojen määrällä tai polttimoiden teholla. Onhan joissain autoissa tietty oikeesti surkeat valot. Missä kunnossa on tuulilasi? Sen läpi sitä valojen valaisemaa tietä kuitenkin katsellaan... Fiat Punto on vika ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oon kyllä itsekin todennut, että nämä sumuisen saaren Roveristit on pääasiassa pitkänhuiskeita hörökorvahonkkeleita, jotka kaiketi asuu peräkammarissa ja on sukua kaikille naapureilleen. Sitten kun työskentelevät jossakin RR-osavarastolla lukutaidottomina niin postittavat sieltä ihan mitä sattuu asiakkaille. Ja kun ovat osanneet laittaa ralliraidat autonsa kylkeen niin siitä ollaan leukailemassa jossakin LREn sivuilla. Sori lievä OT, mutta tässä lienee myös totuuden siementäkin. Niin, noi valot ei sitten vissiin olleet hyväksytyt xenon-umpiot, joo. No, lienee parasta unhoittaa asia. Kuitenkin tuo joulupossun mentävä aukko laissa houkuttaa kun löytää vain oikeat varusteet asian hoitamiseksi. TT |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Osaisko joku sanoa mistä saisi kanttilamppu-HJ:hin uudet umpiot edullisesti? Ebayssä on ollut joskus kirkkaita parilla kympillä pari, mutta nyt en ole haulla enää niitä löytänyt. Lyhyissä ja pitkissä ilmeisesti erilaiset umpiot??
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
HJ61 88--91 4x6"-suorakaideNELIvaloilla: H4 (ei parkkia). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-5162 16.50 H4 Hella (myös kaukovaloksi). . . . . . . . . . . . . . . 48-4016 31.90 H1-kaukovalo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-5165 29.90 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia, enpä tajunnut noin läheltä edes etsiä...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Se "vanha kunnon" Bilteman valovahvistin (tai ite tekee relesetin) ja sitte ne uudet umpiot. Lienee halvinta ja siihen nähden parasta.
Onko ne "itseasensin-h4-xenonit" niitä, jotka tuolla pimeäll tulee vastaan ja häikäsee silmiin. Ihan ku ois päin persettä suunnattu valot. Ja niit on aika paljon! Jos xenoneita autoon, ni laittakaa sellaiset umpiot, jotka siihe sitte kuuluu (laillisesti) ja mielellää sillee, että ei häikäse vastaantulijoita. En toki tuijota noita valoja, että ne sen takia eivät häikäse, mut valitettavasti välillä kyl tulee sellaine valoloiste vastaan, että ei nää yhtään mitään. ![]() Ja mitä noihi 100/80W polttimoihi tulee, niin ne rikkoo tai tummentaa umpion aika kohtuu helposti. Etenki, jos on hiukanki pienemmät ilmatilat umpiossa.. Valotehoa niillä kyl saa aikaiseks, eikä niitä edes katsastuksessa huomata iha helpolla. (paitti sitte ku se umpio on niin harmaa, että ei tuu kuvioo enää.) Jos muute niit jännitteitä mittailee sielt polttimolle tulevasta tepselistä, ni kannattaa pitää se poltin siin kans paikallaan (tää ei ole niin itsestäänselvä asia, mitä moni luulee), ni näät iha oikeesti, millaine jännitehäviö on vanhoissa ja hapettuneissa johdoissa. ![]() Ei, valitettavasti en saa Biltemasta provikoita. ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onko ne "itseasensin-h4-xenonit" niitä, jotka tuolla pimeäll tulee vastaan ja häikäsee silmiin. Ihan ku ois päin persettä suunnattu valot. Ja niit on aika paljon!
Jos xenoneita autoon, ni laittakaa sellaiset umpiot, jotka siihe sitte kuuluu (laillisesti) ja mielellää sillee, että ei häikäse vastaantulijoita. En toki tuijota noita valoja, että ne sen takia eivät häikäse, mut valitettavasti välillä kyl tulee sellaine valoloiste vastaan, että ei nää yhtään mitään. ![]() no itsellä kuten mainitsin H4 xenon ja H1 xenon eli 4 pitkää ja 2 lyhyttä. kertaakaan kukaan ei ole väläyttänyt edes pitkiä kun vastaan tullu. ja kuitenkin koko syksyn ajanut, eli jos häikäsisi niin luulis jonkun väläytelleen. tutuilta olen kysynyt ja sanoneet että onhan ne kirkkaat muttei ne sen kummemmin häikäse kun muutkaan xenon valoilla varustetut autot. eli kun suuntaa ne kunnolla ja pitää umpiot puhtaana. se jos jokin aiheuttaa hajavaloa! ja umpiotkaan ei ole uudet toisella ajettu tod.näk yli 700tkm ja toisella varmaan 200tkm. tosin nekin uusin kun jaksan lähteä ostamaan uusia. eniten minuu vituttaa ne sumuvalohomot, jotka useimmiten osottaa silmiin suoraan kelillä kun kelillä. pitäs hajottaa kaikki sumuvalot jotka tulee hyvällä säällä vastaan päällä. tosin ei oikein käytettynä/ sunnattuna häikäse. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Paras oli Philips Rally 100 W, suhdeluku 95, sitten Night Breaker +90% suhdeluku 73, lähelle mutta huonommaksi jäi A-H3 merkitystä paketista 100 W, suhdeluku 70. Loput 55 ja yksi 100 W aika lähellä toisiaan, suhdeluku 45...55. ELI: se 100 W:n antama valomäärä riippuu polttimomerkistä, kaikista ei irtoa lähellekään samaa valotehoa. Ja testi toistettu kahdesti, akku irtolaturissa kiinni, rauhalliseen tahtiin. Ja ei mikään tieteellinen koe, huvikseni mittailin. Ja huonoin 100 W antoi melkein puolta vähemmän valoa kuin paras eli saman verran kuin normi 55 W.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli Blazerissa 7" umpiot, releet ja kuuden neliömillin kaapelit, sekä vielä Rallye 1000 kutosen kaapeleilla. Valoa riitti ja pitkälle! Tosin H4:sia söi sitten 1-2/vuosi.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Muutamia omia näkemyksiä:
-releet+paksut johdot tekee toisinaan jo ihmeitä -7" umpiot halpoja, kannattaa uusia. Siriuksen kirkaslasiset hyvännäköiset, muutenkin ok, ei tosin yhtä tarkka valokuvio kuin esim. Hellassa -90/100W polttimot polttaa umpion heijastimet (lyhyen alueen) äkkiä karrelle, lisäpitkissä kestää ok -jälkiasennus-xenonit häikäisee mm. seuraavista syistä: -polttimot eivät ole lähivaloille tarkoitetut, esim. H7 lähivaloihin pitää olla H7R-polttimo (jossa häikäisyesto) -polttimot eivät ole kunnolla paikoillaan tai väärän malliset -ajovaloumpiot ovat huonokuntoiset, samea lasi saa aikaan häikäisevää hajavaloa -suuntaus on sinne sun tänne Ja vielä kertauksen vuoksi: laki vaatii xenon-polttimoille niille hyväksytyn umpion ja pesulaitteen, korkeudensäätölaite pitää olla, jos se on auton iän perusteella pakollinen, automaattinen korkeudensäätölaite 1.10.2000 uudemmissa. DOT-hyväksytyt valot eivät vaadi korkeudensäätölaitetta eikä lampunpesureita. Niitä ei saa asentaa 1.1.1998 vanhempaan, jos ko. automalliin on saatavana E-hyväksyttyjä umpioita. AKEn tiedote: http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20ti...205%202003.pdf |
#15
|
||||
|
||||
![]()
ite ajattelin kans että asennampa tommosen 200euron bi-xenon setin kun niitä näyttää autoissa nykyään paljon olevan ja poliisitkaan eivät kuulemma paljon piittaa niistä. mutta toisin kävi!!! asensin paikoilleen ne ja testailtiin kaverin kans että häikäseekö vastaan tulevien silmii. ei häikässy eikä vastaan tulevat vilkutelleet. valoteho oli kyllä hyvä. mutta ei riittäny iloa pitkään. kotOa pääsin 50 km ja takana välähti siniset valot. EI ei muutakuauto parkkiin. poliisi käveli samantien auton eteen ja katto umpiot. ei ole D merkintää joten ei saa asentaa xenoneita. 35ekeä sakkoa!! sano vielä että olet tänään jo kuudes auto samasta syystä. tosihan se on että mitä enemmän niitä asennetaan niin sitä enemmän ne alkaa kyttään niitä. Nyt on 100wattiset ajo ja lisävaloissa.
PS: OIS MUUTEN MYYTÄVÄNÄ TOMMONEN H4 BI-XENON SETII 4:llä BALLASTILLA ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Olen itse ajanut yhden auton paskaksi, johtuen huonoista valoista ja peurasta joka vain ilmestyi jostain. Vauhtia oli tuskin 50km/h.
Tällä hetkellä on kunnon linssiumpioihin asennetut H7 Xenonsatsit, umpioissa on sisällä pitkien valon blokkaava lipare, joka liikkuu pois kun pitkät kytketään päälle. Valokuvion reuna on terävä, niinkuin yleensäkin xenonvaloissa. Kyseessä on uusi auto, jossa ei siis ollut tehtaalta saatavana xenonsatsia, joten semmoinen ilmestyi keulalle, samaten myös lisäpitkät. Eipä noista ole kukaan vilautellut, ellei sopivasti jostain muhkurasta nypäytä auton keulaa ylemmäs, tällöin vastaantuleva luulee että vilautin pitkiä hänelle ja yleensä tulee takaisin tervehdystä ![]() Poliisi ei ole kertaakaan pysäyttänyt vaikka kilometriä on tullut noilla valoilla tänävuonna jo pitkälti yli 25tkm. Aiemman rypistyksen kesällä/keväällä ajoin halogeeneilla, mutta heti syksyn pimetessä ja tummuessa vaihdoin xeenonit, johan näkee vesisateellakin ja märällä tiellä. Lumisateellakin tuntuu olevan vähemmän sitä näkemisongelmaa kuin vastaavilla halogeeneilla. Kaveri toimii poliisina, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa sakottaa autoilijoita kunnon valoista, elleivät ne ole edellämainitusti säädetty päin taivaita. Ovatpahan pysäyttäneet vanhan 123 mersunkin, jossa oli takajouset niin kuoleentuneet että valot sojottivat lyhyilläkin vastaantulijan silmiin, sakkohan siitä räpsähti. Että kyllä ne halogeenitkin häikäisevät, jos niiksensä sattuvat... |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
eipä onnistu meikäläisen tuurilla ![]() ![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No mittasin sumuvaloumpiolla kun sattui olemaan irrallaan. Paras saatu lukema otettu ylös. Tässä tapauksessa luxeista jätetty vain viimeinen nolla pois eli 95 = 950 lux. Etäisyys jotain kolme metriä. Ja tätä mittausta ei voi verrata mihinkään muuhun. Voin mittailla H4:kin kun tuot niitä kasan ![]()
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#19
|
||||
|
||||
![]() Motonetin valovahvistin
Jatketaas tähän topiikkiin valojen parantelusta juttua.
Ostin koemielellä Motonetistä H7+H7 valovahvistinsarjan ( http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748) Avensikseen, jonka alkuperäiset valot on melkolailla hanurista. ![]() Kyseisen käikäleen pitäisi nostaa jännitettä polttimon kannalla kuitenkin lyhentämättä sen kestoikää. Ja kampehan toimii! Mittailin aluksi että akun napojen ja polttimon kantojen välille hukkuu, kiitos alkuperäisten paukkulankojen, jännitteestä about 1.0 V. Uudet paksummat piuhat akulta ja hakkuriboxi väliin ja kas, auto sammutettuna akun navoilla oli pakkasessa 11.8 V ja polttimon kannalla 14.5 V, vaikka auto ei käynyt! Jännite oli sama kun auton tuikkas tulille, akulla tällöin 14.1 V. Eli releytyksellä + paksummilla johdoilla ei pääse aivan samaan. Latausjännite jos sattuu olemaan alhaisempi, niin hyöty senkun kasvaa. Polttimolla on aina sama 14.5 V, vaikka olisi 100W polttimo kiinni. Halvaksi kyseistä settiä ei voi sanoa, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Nyt omilla valoilla pärjää jo kohtuullisesti. Kaikki on ihan vaan liittimien napsuttelua, ja lisäksi akulta + ja boxin johdot maihin. Omien paksumpien johtojen veto + releytys olisi ottanut oman aikansa, eikä jännite silti olisi ollut aivan noin hyvä. Laatikossa kehuttiin että valoteho +200%, mikä ei normaalitapauksessa kyllä ole teoreettisestikaan mahdollista jos auto lataa kunnolla. Mutta jos pudotetaan yks nolla vähemmäksi, niin ollaan ainakin rehellisellä tasolla. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on hyvää tietoa. Olin kerran jo vähällä ostaa, mutta ei ollut haluaamaani mallia juuri silloin hyllyssä. Ja oikeaa tietoa en löytänyt mistään.
Kameralla tai luximittarilla saisi parannuksen määrästä jotain selville.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#21
|
||||
|
||||
![]()
niin kauan kun maailmassa on pimeyttä, meikäläisen autossa on VALOT, tosin kerran vuodessa pitää vähän heikentää niitä jotta pääsee katsastusmiehen kanssa sopimukseen
![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Notta perkules, väsähti rele tuosta Bilteman valovahvistinsarjasta. No, kestihän se melkein puoli vuotta.
Pikainen googletus antoi käsittää, että samanlaista relettä ei Suomesta irtotavarana löytyisi, ei edes Biltemasta. Kuittiakaan mulla ei tuosta setistä tietenkään ole tallessa, että ei varmaan saa takuuseenkaan. Kallis kahden kympin johtosarja, jos pitää toinen samanlainen ostaa vuoden välein varaosiksi. Onko kellään parempaa/tuoreempaa tietoa, saako noita releitä kuitenkin jostain tahi löytyykö samanlaisia toisen valmistajan tekemänä toisella koodilla? |
#23
|
||||
|
||||
![]() Valotesti
Tässä olisi linkki Australialaiseen valotestiin
On vähän vanhempi, mutta en ollut sitä aiemmin nähnyt (vuodelta 2004) |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei nääs oo kovin kummosta piuhaa ne akulta releille tulevat johdot siinä biltemalaisessa, paksu eriste mutta ei vissiin oo kuin 2 mm2 johtoa = pitäisi kuitenkin mennä molemmille lampuille virrat sitä pitkin = liian ohutta. 6 mm2 kun vedät releille niin ei jää siihen väliin enää mitään mitattavaa häviötä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kuinkas ajovalot säädetään? | Cental73 | Maasturiprojektit | 6 | 09.09.2007 12:04 |
Suzukin ajovalot R2->H4 | Sunami | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.08.2007 19:48 |
Ajovalot | VETTE73 | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 30.06.2004 13:05 |
Ajovalot? | Yleiset | 8 | 16.04.2003 12:26 | |
Uudet paremmat nyyssit! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 16:00 |