Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Nopeusmittarin näyttämän fiksauksesta ei ole erillisiä ohjeita olemassa. Itse hyväksyisin halvimmasta päästä kalliimpaan:
-neulan siirtäminen/vääntäminen
-asteikon asiallinen teippaus
-kiinteä ko. tarkoitukseen tarkoitettu GPS-perustainen näyttö, eli normi-navi imukupilla ei mielestäni ok
-välitysadapteri (on olemassa myös sähköisiä nykyautoja varten)
Tarkkuus pitää tietysti selvittää myös em. muutosten jälkeen. Se voi olla joku luotettava mittauspöytäkirja tai muu päättely (esim. jos kehä muuttuu 7 %, asteikkoa on siirretty ~sen verran eteenpäin), mutta olen myös toisinaan käynyt GPS:n kanssa toteamassa näyttämän tien päällä jos selvitystä ei ole ollut (jos ei ole kiire).
|
Oonpa nähny semmosenkin tapauksen että kojelautaan oli lisätty sellainen polkupuörän elektroninen mittari. Kuskin etupyörän vanteeseen oli liimattu megneetti ja anturi oli liimalla kiinni jarrukilvessä riittäävän lähellä magneettia. Noissa mittareissahan on yleensä kalibrointimahdollisuus.
Siitä en tiedä että hyväksyttäisiinkö mokoma katsastuksessa, ja pitäiskö auton omasta mittarista irrottaa vaijeri(/johdot).