Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2  
Vanha 08.10.2008, 22:37
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Minulla on ollut tuollainen vehje puolitoista vuotta. Se on jäykällä taka-akselilla ja jalka vaihteilla. Kilometrejä on tullut vähän, mutta pahoissa paikoissa. Vakiona eturenkaat ovat paljon takarenkaita matalemmat, vaikka kumpikin on 25" korkea. Ostin taakse uudet 12.5" leveät. Takana olleet 10" olisi tarkoitus laittaa eteen. Vakiorenkaat ovat lisäksi kovat.

Varsinaisia vikoja ei ole ollut. Akku väsähti viime talvena, kylmä talli ja vähän ajoa. Onneksi saa narusta käymään. Käymään lähtö on ollut hyvää luokkaa kylmässäkin. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset ovat korkealla, kunnes moottori lämpiää.

Moottori käy tehtaan jäljiltä hiukan turhan laihalla. Talvella kone puutuu vedätettäessä. Porasin suuttimia isommaksi, ja Odes jaksaa syörittää paska rinkiä huuruisella asvaltilla kakkos vaihteella. Ennen sanoi vain "muuuu..."

Tehoa voisi toki olla lisää, 16.5 hevosvoimaa ei ole paljon. Joskus kakkosvaihteella esim sorakuopalla eteneminen lakkaa kun renkaat eivat jaksa ruopia kunnolla.

Ns. laatumerkkien omistajat haukkuvat Odesia halvaksi paskaksi. Yleensä heillä ei ole henkilökohtaista kokemusta ko merkistä. Samaa virttä lauletaan Uazeita ja nivoista.

Ekassa öljyn vaihdossa tuli metallin hohtoista öljyä tasauspyöristä ja moottorista. Normaalia kiinalaisille.

Moottori on Hondan kopio. Jostain luin että hondan öljyn suodatin käy. Täytyy joskus kokeilla. Moottorin käyntiääni on pienillä kieroksilla miellyttävän hiljaista, isommilla kierroksilla ääni muuttuu raaemmaksi.

Vinssi on äänekäs, mutta riittävän tehokas "normaaleissa" paikoissa. Vaijeri on vähän halvan oloista, narun voisi ostaa.

Puskuri muovi on kovaa. Meillä se hajosi toisella metsä keikalla kannon nokkaan. Sen poistaminen ei ole haitannut tahtia. Etupään puskuriputkia muokkaamalla saa hieman lisää maavaraa. Alusta on kohtalaisesti suojattu. Astinlaudan reunat saa rikki kivikossa rymytessä.

Jousitus oli aluksi kova maastoajoa ajatellen. Se on muistaakseni viisi asentoinen. Nykyään alkaa jo joustoja löytymään paremmin.

Vaihdepoljin on vähän jäykkä, ja hankala toiminen, mutta sen kanssa pärjää ihan hyvin.

Kaiken kaikkiaan vähän sellainen karu ja karski laite. Japsit ovat hienostuneenpia.

Uudemmista erillisjousitetuista ja nappivaihteellisista Odeseista en osaa sanoa mitään. Tosin muu tekniikka on käsittääkseni samaa. Näitä Odeseja myydään suomessa ainakin viidellä eri merkillä ja nimellä. Olen hiukan gooooogletellut, ja tätä laitetta myydään mm Austraaliassa, Kanadassa, USA:ssa, ja ties missä.

Jos ei Odesista tykkää, niin laittaa vaan 2-3 kertaa enemmän rahaa likoon ja ostaa Hondan.



Vakiorenkailla jäi tuohon kun oli hiljainen vauhti. Onneksi on vinssi.



Takana uudet Kenda Bear Clawit, 25-12.50x12. Etenee ihan eri tyyliin. Tämä rengas on mönkijä maailmassa vähän samanlainen legenda kuin Bogger autopuolella.

Viimeksi muokannut sisua45 : 08.10.2008 22:44
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:26 (GMT +2).