Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2008, 11:00
tepa250d tepa250d ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.08.08
Sijainti: oripää
Viestit: 533
Perusasetus

mahtaakos järjestäjiä riittää jos protot ja kilpi autot erotetaan,
hyvä kun joku kerkee ja viitii järjestää nytkin näitä kisoja ja hommat kait tuplaatuisi jos luokkia ruvetaan erottelemaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2008, 11:17
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

No heitänpä tämänkin ilmoille..

Jos pelätään kauhiasti noita jälkiä niin laitetaan 39,5"-> pakollisiksi noille isoille möhköille eli ameriikan ihmeille. Laitetaan rajaks vaikka 49" niin ei heti lopu.. (paitti rahat kisaajilta)

Eipä niillä pikkupyörillä pehmeessä mihinkään edes pääse, tai no, kiinaa kohti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2008, 21:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

[QUOTE=4x4lucifer74;493477]No heitänpä tämänkin ilmoille..

Jos pelätään kauhiasti noita jälkiä niin laitetaan 39,5"-> pakollisiksi noille isoille möhköille eli ameriikan ihmeille. Laitetaan rajaks vaikka 49" niin ei heti lopu.. (paitti rahat kisaajilta)

Eipä niillä pikkupyörillä pehmeessä mihinkään edes pääse, tai no, kiinaa kohti.


ai amerikkalaisille unimog perustaiselle maastoautolle joka painaa luultavasti enemmän
kun ykskään jenkki, ja toihan ei koskaan ole ollu persaukisten laji
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2008, 21:51
Markol:n Avatar
Markol Markol ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 27.10.05
Sijainti: Salo/Suomusjärvi, Finland.
Viestit: 478
Perusasetus

Väli huomautuksena vaan että Islannissa kun käytiin niin siellä oli uudehkossa Patrollissakin alla 44:set. Oli tietty kilpivehje kun oli jätetty kadun varteen parkkiin illalla.

Marko
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2008, 12:00
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d Näytä viesti
mahtaakos järjestäjiä riittää jos protot ja kilpi autot erotetaan,
hyvä kun joku kerkee ja viitii järjestää nytkin näitä kisoja ja hommat kait tuplaatuisi jos luokkia ruvetaan erottelemaan.
No tuo onkin sitten ihan oma juttunsa..

Ja meikäläisen pointtina nyt ei tiettykään ollut se, että itkisin isoja renkaita vastaan vasta 42sten jälkeen.. Lukekaahan tuo meikäläisen viesti nyt ihan ajatuksella läpi, niin se voi jopa avautua.

Eli meikäläisen pointtina oli, että pakosti iso ja pienipyöräisten mahduttaminen samaan kisaan ei ole välttämättä niinkään hyvä juttu, jos nyt huonokaan.. Toki, hyvinhän nuo kisat on menneet ja kaikki ovat sinne sopineet isommin nahistelematta rasteja hakemaan. Vaan jos porukalla on sellainen meininki, että isopyöräisille protoille pitäis ihan oikeasti järkätä jotain suurenmaailman tyylistä skabaa, niin sehän olisi valmiilla konseptilla, sitä tietty hieman muokaten, juurikin siinä, että järkättäisiin isopyöräisille vehkeille ihan omat kisansa. Siinä sais itse kukanenkin mitellä vertaistensa joukossa niin tosissaan, kuin tuntuu.. Samalla voitaisiin turvata ns. pienemmän mittaluokan kisat, hieman pienemmille autoille pienempine renkaineen. Ei mulla ainakaan henkilökohtaisesti enää ole isoa hinkua lähteä trophyilemaan juurikin sen vuoksi, että ei tuolla 33sella Hilurievulla ole mitään asiaa jonkun portaalimönkijäisen mylläämälle rastille. Ja aivan sama, onko siinä lärväkössä mönkinyt joku vekotin 39.5silla tai 44silla. Syvä rantu siinä kuitenkin on.

Ja eikös Lapland Trophyn muuttamisen safaritapahtumaksi yksi monista syistä ollut juurikin se, että osa kisassa käytetyistä ajopaikoista meni niin kammottavaan kuntoon, että peli päätettiin viheltää poikki, ennenkuin sen viheltää poikki joku muu, kuin järjestäjä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2008, 09:40
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
No tuo onkin sitten ihan oma juttunsa..

Ja meikäläisen pointtina nyt ei tiettykään ollut se, että itkisin isoja renkaita vastaan vasta 42sten jälkeen.. Lukekaahan tuo meikäläisen viesti nyt ihan ajatuksella läpi, niin se voi jopa avautua.

Eli meikäläisen pointtina oli, että pakosti iso ja pienipyöräisten mahduttaminen samaan kisaan ei ole välttämättä niinkään hyvä juttu, jos nyt huonokaan.. Toki, hyvinhän nuo kisat on menneet ja kaikki ovat sinne sopineet isommin nahistelematta rasteja hakemaan. Vaan jos porukalla on sellainen meininki, että isopyöräisille protoille pitäis ihan oikeasti järkätä jotain suurenmaailman tyylistä skabaa, niin sehän olisi valmiilla konseptilla, sitä tietty hieman muokaten, juurikin siinä, että järkättäisiin isopyöräisille vehkeille ihan omat kisansa. Siinä sais itse kukanenkin mitellä vertaistensa joukossa niin tosissaan, kuin tuntuu.. Samalla voitaisiin turvata ns. pienemmän mittaluokan kisat, hieman pienemmille autoille pienempine renkaineen. Ei mulla ainakaan henkilökohtaisesti enää ole isoa hinkua lähteä trophyilemaan juurikin sen vuoksi, että ei tuolla 33sella Hilurievulla ole mitään asiaa jonkun portaalimönkijäisen mylläämälle rastille. Ja aivan sama, onko siinä lärväkössä mönkinyt joku vekotin 39.5silla tai 44silla. Syvä rantu siinä kuitenkin on.
Miksi ihmeessä sinne portaalimönkijäisen mylläämälle rastille on pakko mennä? Kilpailuluokalla ja rastin vaikeustasolla on kuitenkin yhteys, vaikka originaaleistakin osa hakee suurimmat pisteet. Jos "ei ole hinkua", niin silloin ei tosissaan aja kilpaa ja voi rauhassa nautiskella ajelusta jossain muualla kuin syvimmässä suossa? Onko mikään kisa ollut mahdoton ajaa nätisti pienipyöräisellä autolla?
Mun mielestä näitä kisoja ei kalustolla voiteta, isommat renkaat ei takaa mitään. 44" jälkeen 49" ja isoihin autoihin 56"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.10.2008, 10:14
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!
Piste Nallelle. Minä taatusti kusen vain omille sukilleni, kun en edes kisaile. Kiinnostusta tosin vähän olisi mutta ainakaan ei nykyisellään "rahkeet riitä".
Ymmärrän todella hyvin, että rengaskoko kasvaa koko ajan ja on takuulla hienoa päästää >40" kumeilla. Toisaalta kisoissahan otetaan mittaa miehistä ja se joka pääsee rastille on voitaja ja sillä selvä. Loppu on taktikointia ja tuuria. Valitettavaahan se on, että joku on myllännyt uran jollakin protovehkeellä, mutta ei kai noi kisat muutenkaan niin veristä kamppailua ole, jotta kaikkiin epäkohtiin edes kannattaa puuttua. Todellisuudessa koko maassa on voin 5 autokuntaa/luokka jotka ajaa todella tosissaan ja he pysyvät kärjessä säännöistä riippumatta. Loput ovat vähemmän tosissaan ja todella iso porukka on vain pitämässä hauskaa.

Itse ehkä kaipaisin kisoja, joissa ajetaan "lähes vakioilla", mitä se sitten lieneekään (orkkikset ja stanut). Sitten voisi olla modi- ja protokoneille ihan omat ajoalueensa tai kisansa (joissa osassa ihan rakennettuja esteitä ym. reittivariaatioita), joissa ajetaan vuosittain samoilla alueilla. Tämä lähinnä siksi, että maastovahingot saataisiin minimoitua ja kaikilla olisi mahdollisuus ajaa alueilla, jotka on heille sopivimpia. Aivan varmasti nämä ympäristöön kohdistuvat vauriot tulevat puhuttamaan tulevaisuudessa yhä enempi. Siksi jälleen kerran nostan sormea ja perään kuulutan HYVIN järjestettyjä kisoja myös luonnon ja reittivalintojen osalta. Silloin kun maanomistajien taholta kuuluu tyytymättömyyttä, ollaan jo huonoissa asemissa. Järjestelyissä pitäisi pyrkiä siihen, ettei myöskään tarpeettoman luonnon tärveltymisen osalta tarvitse kuulla mutinoita miltään taholta (no, ainahan on joku joka ei ole tyytyväinen, mutta järki käteen kaikille!). Niitä vaikutuksia voidaan minimoida jos siihen halutaan panostaa. Se vaatii tietoa ja taitoa eli tietotaitoa.

Sitten tulee vielä tämä tiellä liikkuminen. Itse näen, että siirtokilpiautoilla ja protoilla ym. ei juurikaan oltaisi siirtymillä tien tukkona. Rajusti rakennetuista peleistä ei oikein aikuisten oikeasti läheskään kaikki ole maantielle soveltuvassa kunnossa. Ei ainakaan kun on kisattu 12h. Aivan varmasti tiellä syntyy vaaratilanteita kun täysin kurassa oleva rajusti rakennettu peli ajelee työvalojen varassa keskellä yötä tiellä etsien metsätien liittymää kun auton lailliset valiot on kyrvähtäneet ja ohjausvarsi on solmussa ja pari iskaria hajalla. Silloin sitä mennään kuin ajokoira.

On kaiketi hyvä, että asioista voidaan aina keskustella. Tavoittena on tietenkin vain kaikkien etu ja kisaajienkin kannalta paremmat olosuhteet ja turvallisuus.

TT
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.10.2008, 10:38
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Valitettavaahan se on, että joku on myllännyt uran jollakin protovehkeellä
Valitettavaa että on haastavaa maastoa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Itse ehkä kaipaisin kisoja, joissa ajetaan "lähes vakioilla", mitä se sitten lieneekään (orkkikset ja stanut). Sitten voisi olla modi- ja protokoneille ihan omat ajoalueensa tai kisansa (joissa osassa ihan rakennettuja esteitä ym. reittivariaatioita)
Eikö se ole sama järjestää omat kisat erikseen suzukeille ja autoille. Onhan jo suurin osa orkkis/stanu-kilpureista suzukeja. (Isommissa luokissa sitten laitetaan suzukin runko ja/tai runko ja kehutaan suzuki maasta taivaisiin ) Onko jotain etua, että jaetaan saman lajin harrastajat kahteen eri porukkaan? Olisiko molemmille "porukoille" kisajärjestäjiä?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Sitten tulee vielä tämä tiellä liikkuminen. Itse näen, että siirtokilpiautoilla ja protoilla ym. ei juurikaan oltaisi siirtymillä tien tukkona. Rajusti rakennetuista peleistä ei oikein aikuisten oikeasti läheskään kaikki ole maantielle soveltuvassa kunnossa. Ei ainakaan kun on kisattu 12h. Aivan varmasti tiellä syntyy vaaratilanteita kun täysin kurassa oleva rajusti rakennettu peli ajelee työvalojen varassa keskellä yötä tiellä etsien metsätien liittymää kun auton lailliset valiot on kyrvähtäneet ja ohjausvarsi on solmussa ja pari iskaria hajalla. Silloin sitä mennään kuin ajokoira.
Mitä pahaa siirtokilpiautot on nyt menny ihmisille tekemään kun useassa topicissa puhutaan pahaa? Onko se naurettavan matala orkkissuzuki vapisevine lehtijousialustoineen yhtään sen turvallisempi maastosession jälkeen? Eikö originaalista hajoa lailliset valot, kun ne ovat metrin protokilpuria alempana? Eikö se alimpana/etummaisena oleva millin seinämällä omaava ruosteinen vakiovarsi mene solmuun aikaisemmin kuin korkealle sijoitettu vahva varsi? Eikö ajokoiramainen eteneminen ole ihan (vakion) lehtijousialustan ominaisuus?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.10.2008, 10:50
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Jos nyt ei kuitenkaan taas herneitä nenään eikä paarmoja suuttimiin.

Kyllä tuo sama koskee ihan kaikkia autoja jos niillä ajetaan laittomassa kunnossa tiellä. Ilmaisin asian kiirreessä naputellessani väärin.

Se, onko useammille kisoille järjestäjiä, en tiedä. Jos ei ole, niin se osoittaa ettei laji ole riittävän suosittua. Osallistuminen edellyttää myös järjestysaktiivisuutta. Vain liian monet ihmiset haluavat noukkia rusinat pullista mutta eivät kuitenkaan itse halua järjestää mitään. Tässä se on yhdistystoiminnan kulmakivi.

TT
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.10.2008, 10:57
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Väittäisin ettei isoilla renkailla tuhota ajouria. Vaan lopullisen niitin uran kuntoon antaa yleensä kulkine jossa liian pienet renkaat suhteessa auton kokoon.

Siinä kun sitä pikkurengaskippoa hilataan, koko suo kertyneenä konepellille, Ni ei tuu heti mieleen että isommilla kumeilla varustettuna olisi samoin käynyt. Mutta jos neitseellistä pintaa olisi saanut mennä ekana isoilla kumppareilla niin ei se olisi sinne uponnut niin tehokkaasti. Ja jos uppoaa niin täytyy taputella selkään sitä pikkukipon kuskia jos uskaltaa samaan paikkaan syöttää luullen että siitä pääsee.

Tosin sinne uraan tulee sitten perässä niitä isokumisia. Ja kun kaikki kantava pinta on vinssattu huitsin nevadaan niin kyllähän se isokuminenkin sitten kaivaa sitä uraa.

Siinä taas yleinen harhaluulo että prototypeluokan vehkeet tuhoaa niitä ajouria. huomattavasti suurempaa tuhoa maastossa saa aikaiseksi esim. HJ60 235/75 renkailla. varsinkin yrittäessään syöttää sitä lihnua samoille rasteille kuin kaikki muut.

Rastijaoilla luokkien mukaan varmaan saisi kaikkea kivaa ja luontoa säästävää aikaiseksi. Mulle sopisi että hyväksyttäs vaikka 54" boggerit.

Viimeksi muokannut SuurSyömäri : 05.10.2008 11:03
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Myyty Toyota Hilux 4x4, 33" renkailla ja vinssillä, valmis offipeli Kimpsu O/M/V Ajoneuvot 1 11.07.2008 07:08
M: Toyota Hilux Originaali suunnistukseen tehty PeteTurku O/M/V Ajoneuvot 1 03.08.2007 00:42
Miks en pääse loggautuun?? Jare Chit-Chat 6 21.06.2006 09:31


Sivu luotu: 09:31 (GMT +2).