![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tänään aamulla töihin lähtiessä läjä ei lähtenyt käyntiin, joten v-käyrä huipussa pyöräilemällä töihin. Töistä tullessa aloin tutkimaan ongelmaa ja sain kuin sainkin käyntiin kunhan ensin lämmitin vepastolla lämpimäksi ja sahasin pari akkua tyhjäksi. Seuraavanlaista tutkimusta suoritettu: Virrat kun laittaa päälle, tulee hehkuille n.12,7 V virtaa. hehkutus ei tunnu loppuvan sitten millään vaan virtaa tulee koko ajan. Lämpinä kun laittaa virrat päälle, niin hehkuttaa 12,7 voltilla n. 10 sekunttia ( välillä pitempään), jonka jälkeen hehkuille tuleva volttimäärä tippuu n. 4 -5 Volttiin ja pysyy siinä. Releen päästä mitattuna samat lukemat. Onko normaalia, että hehkuille tulee auton käydessä koko ajan tuo 4-5 volttia, eikös se pitäisi loppua virran syöttö melko pian. --> Varmaankin kaikki hehkut jo palaneet paskaksi, mutta ei viittis laittaa uusia hehkuja ennenkuin tietää miten hekutuksen pitäisi toimia ja mistä vian juurisyyn löytäisi. Eräs paikallinen autokorjaaja katteli äkäseltään jo autoa, mutta ei vielä löytänyt vikaa. Kuulemma jostain pitäisi löytää aika iso sulake ( 60 A) hekutukselle, mutta sitä en minä eikä korjaajakaan ole löytänyt. Entä mitäpä tuo hehkun kortti tekee, viallinen?? Kaikki neuvot otetaan vastaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Oisko se 4-5 volttia jälkihehku. Sen pitäs katketa pois varmaan noin minuutin tai parin kuluessa käynnistyksestä.
Tai ainakin sitäluokkaa tuntuis tuossa omassa läjässä jälkihehkuttelevan. Kai sille on olemassa joku ohjeaika eri lämpötiloissa?? |
#3
|
|||
|
|||
![]() kaverilla oli sama ongelma
onko moottori sähkö sulake ehjä sulake rasiassa kaverin auto lähti käyntiin kuin laittoi kannusta suoraan poltoainetta jakajapumpulle eli ei ollut sähkö vika enään vaan samassa hässäkässä oli pumppu hävittänyt polttoaineet ja käsipumppu ei täyttänyt sitä eikä startaaminen riittänyt nostamaan polttoainetta.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En tiedä, mutta itekseen pähkäilly että voisiko yksi tai useampi palanut hehku aiheuttaa sen, että hehkutettaessa rele ei kytke pois virtasyöttöä hehkuille, vaan hehkuttaa vaikka kuinka kauan. Tuntuu ihmeelliseltä, koska kylmänä kun hehkutat niin releeltä pukkaa 12,7V jännitettä hehkuille jopa 15 min ( pitempään en ole jaksanut mitata / venata ). Lämpimänä releeltä pukkaa hehkuille 12,7 volttia 10 sekunnista muutamiin minuutteihin, jonka jälkeen jännite tippuu tuonne 4-5 Voltin pintaan. Ihme homma, ei oikein itellä ole hallussa nämä autosähköhommat ja vielä vähemmän hehkutushommat, varmaan rele paskana tai jotain. Hehkut varmasti entiset, koska välillä antanut virtaa hehkuille suht pitkiä aikoja. Huomenna käytän autosähköasentajan pakeilla josko hän löytäisi juurisyyn tähän kaikkeen sekoiluun. Jos vikaa ei löydy niin laitan uudet hehkut ja odotan v-käyrän nousua kun uudetkin hehkut kyrvähtää. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ota hehkut irti ja testaa apukaapeleilla miten ne hehkuu. Jos osa on mykkiä niin voi aiheuttaa tuon jatkuvan hehkutuksen. Vaikka hehkuis, mutta vaan varresta, niin ei lähe kunnolla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
mulla on jostain tullu sellanen käsitys että kun irrottaa hehkut ja kaapeleilla kokeilee hehkuttaa niin se olis lähes varma tapa myöskin hajottaa ne.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vika vai ominaisuus? | hazzinen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.05.2007 20:09 |
missä vika??? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 12.11.2006 20:20 |
Metka vika | KajdePuu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 16.02.2005 11:04 |
Help missä vika | Yleiset | 4 | 04.01.2005 11:07 | |
mikä vika?!?! | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.10.2004 15:01 |