Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2008, 15:21
Rekisteröimätön Offens
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.09.2008, 15:40
Caddy:n Avatar
Caddy Caddy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.09.07
Sijainti: Kuopio, Finland.
Viestit: 1.140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Offens Näytä viesti
niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi.
Jos maantietä ajaa niin kannattaa miettiä tykkääkö ajaa autolla joka tekee mitä sattuu (näin niinkuin kärjistettynä) Oma suikka ei ainakaan mikään ajonautinto ole, jos vauhti nostetaan yli 40km/h. Ei se vauhti vaan lentokorkeus
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.09.2008, 15:45
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Tuon hintaluokan auton on aika monesti yli 10 vuotta vanhoja ja jos ei ole mitään korjaustaustaa niin noiden huoltaminen ja ylläpitäminen voi tulla yllättävänkin kalliiksi.Koskee siis kaikkia nelivetomaastureita ja miksei h-autojakin.

Maastureissa on yksi paha puoli...kerran ostat niin ostat luultavasti toisenkin .

Kaikki menee niin kauan hyvin kun varautuu pahimpaan ja surffaa aallolla.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.09.2008, 16:07
nyyyyyybi
Guest
 
Viestit: n/a
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Offens Näytä viesti
Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.
Vanhojen pajeroiden meno kyllä voi hyytyä äkkiä, mutta 90-luvun mallit ovat kyllä jo aika eteviä, ja mitä uudempaan tulee niin sitä paremmaksi ne ovat myös maastossa osoittautuneet. Toyotilla kehitys on ollut päinvastaista. 90-luvulla pajeroihin tuli 100%-paineilmalukkoja taakse ja myös keskellä on lukko, 90 luvun naperossa on myös enemmän joustoja. Napalukot ei ole mitkään muut lukot kuin nillä vain laitetaan neliveto päälle, 80 luvun pajerossa ei ole ollut vakiona koskaan akseleilla täysiä lukkoja, takana vain luistonrajoittimia. Sanoinpahan tämän vain, kun jotkut puhuvat pajerosta, niin kaikki heidän juttunsa koskee aina 80-luvun mallia, ja sitä sitten yleistetään samalla tavalla ihan mihin tahansa pajeroon, silloin se oli kilpailijoihin nähden huonompi etenijä, uudemmat ovat huomattavasti parempia maastossakin tosin ne eivät tuohon rahaan istu.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.09.2008, 20:15
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

...


pajeroista en tiiä. kinkkukaapin tohon hintaluokkaan jos meinaat niin olis parempi osata hitsata ja ens töinä vilkaista hytän ja lavan välistä osioo rungossa... ei loppuunsa paha korjata jos ei kukaan oo menny räpeltää ennen.

hilux aika lähellä kingcapin tyylistä niissäkin norjan kromia löytyy...

mitä etenemiseen tulee niin vakiona suzuki ja työllä ja pikkurahalla muokattuna suzuki vaan maantiellä suska on tunnetusti ajonautinto etenkin liukkaalla suskan huonoja puolia mielestäni koneen puuttuva vääntö ainakii tossa mun sj410

paljonko lie pyynti vitaralla ite yllätyin miten hyvin semmonen menee maastossa milainen lie tiellä?

LJ-70 toyo mielestäni aika hyvä ajaa tiellä ja ei se huono ole metsässäkään menemään

niin tuo hitsaustaito taitaa olla tarpeen melkeimpä minkä tahaansa vanhemman hommaa...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.09.2008, 13:52
Rekisteröimätön Offens
Guest
 
Viestit: n/a
Thumbs down

[QUOTE=nyyyyyybi;485758]Vanhojen pajeroiden meno kyllä voi hyytyä äkkiä, mutta 90-luvun mallit ovat kyllä jo aika eteviä, ja mitä uudempaan tulee niin sitä paremmaksi ne ovat myös maastossa osoittautuneet. Toyotilla kehitys on ollut päinvastaista. 90-luvulla pajeroihin tuli 100%-paineilmalukkoja taakse ja myös keskellä on lukko,

Mielenkiintoista tietoa tälläiselle joka ei niin perehtynyt asiaan. Onko jo vuoden 90 lavamallin pajerossa (200) nämä paremmat lukot ja joustot, vai mistä mallista niitä löytyy?

Niva miehetkin vois vähän ottaa kantaa ja kertoa hyvistä ja huonoista puolista.

Tuo ettei susuki ole nautinto ajaa tiellä on helppo uskoa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.09.2008, 15:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Lightbulb

L200-essa on lukko takana muistaakseni ABS-malleissa, muttei tainnut ihan vielä 90-vuonna, vaan vasta tässä seuraavassa korimallissa. Pajerossa sama juttu, eli vasta 2gen korimallissa on näitä takalukkoja, ja saa myös 33 otteeseen helposti koska yhdysvalloissa oli tehdasasennuskoko 31, senkin dokumentin jostain täältä foorumilta löytää.

Mutta tuohon 3000€ euron budjettiin kannattaa varmaan katsoa muuta merkkiä kuin mitsuja, ne mitsut mitä siihen istuu niin ovat kuitenkin sen verran vanhoja että muilla valmistajilla taitaapi siinä ikähaarukassa ehkä olla parempaa tarjottavaa, uskoisin näin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.09.2008, 10:20
Osmo87 Osmo87 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Haapavesi
Viestit: 53
Perusasetus

Tässä nyt on suzukeista ja tojotista kokemusta monen vuoden ajalta, ja nyt on sitten pajero alla, ja kyllä tuolla pajerolla pääsee ihan samoista paikoista.
Rengas kokohan se määrää aikalailla nuissa vakio peleissä tuon kannon ylitys kompleksin.

Yksi auto on ollut kuitenkin ylitse muiden. Nimittäin bj-40 tojota, kapeilla renkailla. Meni maastossa niin että rytisi.

Ja kaikkihan tietää että paskallakin autolla kehtaa lähteä isompaakin rommakkoa ylittään kun nakkaa keulalle kunnon vinssin.

Nivastakin on sen varta tietoa että kapeilla ja korkeilla renkailla menee yleensä paremmin kuin muuta pikku tötteröt.

Ja jos ajoa tulee muuallekin kuin maaston puolelle niin kannattaa tosissaan harkita pitempiä maastureita, merkkiin katsomatta. Pienet tötteröt kun tahtovat olla uraherkkiä vehkeitä. Tosin nuo pajerothan ovat saavuttaneet hyvän suosion myös pätkä mallina, hiljaisuuden ja hyvän ajotuntuman takia.
Itsekkin olen siihen ihan tyytyväinen.

Sitten nuista tyyppivioista yms. KAIKISTA MERKEISTÄ LÖYTYY OMAT TYYPPIVIKANSA, jopa niistä maastureiden aatteli porukasta eli G mersuista! =)
Kaikkihan sen tajuaa että kun maastossa ajetaan niin kyllä siellä parempikin laite hajoaa ja nythän siis puhutaan vakio vehkeistä! Eri asiahan on sitten ne rakennellut offi pelit.

Tälläinen olis meitin mielipide.=)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.09.2008, 21:37
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyyyyybi Näytä viesti

Niva miehetkin vois vähän ottaa kantaa ja kertoa hyvistä ja huonoista puolista.
Niva on vakiona niillä kaalileikkureilla ihan kelpo kulkija tuolla lepikossa kunhan pitää mielessä että auton alla on jakolaatikko jne. eli kivet kannattaa kiertää. Onneksi moottorin alla oleva palkki ilmoittaa ensimmäiseksi jos käy liian ahneeksi. Joustoja on ihan kohtuullisesti ja etu ja takaylitykset ovat pienet eli ei ainakaan pienien ojien ylitys ole täysin tuhoon tuomittu ajatus. Maantiellä ajettavuus... no se on sellainen suhteellinen käsite niillä orkkisrenkailla, meinaan harvalla kumiloilla saa karmean jolinan irti pehmeällä hiekkatielläkin. Mutta muuten jos ei ole tarvettä ajella yli 80kmh pitkiä matkoja niin on niitä karmeampiakin laitteita rakennettu...

Bensankulutus on kautta aikojen ollut kuuma puheenaihe mutta jos kaikki autossa on suurinpiirtein kunnossa niin kulutus pysyy alle 12 litran helposti.
Jos olet vähänkin isompi kaveri niin kuskinpaikka ei ole niitä kaiken tilavampia, itse ratkaisin ajo-asennon kohdalleen vaihtamalla etupenkit Subarusta, saipahan kaupanpäälle istuinlämmityksen...
Ehdoton miinus on uusien varaosien saanti suomesta mutta jos itse tai joku tuttu käy venäjällä niin sieltä saa vaikka koko auton palasina eikä hinnat päätä huimaa.. Takavetoladan raadoista löytyy yllättävän paljon käypää osaa esim. takaperän murikka käy suoraan ja etuperän kuoriin käy takaperän sisälmykset... Vakiokokoiset renkaat on on aika hankalasti löydettävää kamaa mutta jos laittaa kokoa esim. 205/70 15" niin ei tarvitse vielä teurastaa siivenkaaria.

Harmi että käytettyjen nivojen hinnat on karannu käsistä kun 1000 ei saa minkäänlaista vehjettä leimalle ja 2000 ei edelleenkään vielä takaa tekniikan tai peltien suhteen mitään hirmupriimaa kamaa...

Tässä jotain pientä mitä tuli äkkiseltään mieleen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.09.2008, 00:28
Rekisteröimätön Offens
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Minä kiitän vastauksista. Vaikken topiikkia avannutkaan, ,, uskon monelle olleen hyödyllistä tietoa.

Nivan lukoista vielä, olen käsittänyt niin ett siinä on traktori tyyppinen tasauspyörästö lukko,, joka pakottaa joka renkaan pyöriin kun käsky käy. Onko näin?

Tai mitä suurinpiirtein maksais jos tuon mun 88 pätkä pajeron varustais oikeasti pitävillä lukoilla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.09.2008, 09:33
Osmo87 Osmo87 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Haapavesi
Viestit: 53
Perusasetus

Nivan napoista en aivan varma ole. Mutta pajeroon saapi muutamalla satasella 100% perän taakse. Ja olikos niin että etusiin ei nuita täysiä lukkoja saa jos auto on -88 tai -89 vanhempi ja itselläni kun auto on vanhempaa mallia niin en ole nuita etulukkoja katsellutkaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.09.2008, 14:40
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Osmo87 Näytä viesti
Nivan napoista en aivan varma ole. Mutta pajeroon saapi muutamalla satasella 100% perän taakse. Ja olikos niin että etusiin ei nuita täysiä lukkoja saa jos auto on -88 tai -89 vanhempi ja itselläni kun auto on vanhempaa mallia niin en ole nuita etulukkoja katsellutkaan.
Nivassa ei ole vakiona kuin 100% mekaanisesti kytkettettävä lukko keskitasauspyörästössä. Etu ja taka-akselilla ei ole kuin normaaliperät. Ja jatkuva neliveto eli kaikki rillat vetää tai toisinsanoen yksipyöräveto normaalisti ja keskitasauspyörästö lukittuna kaksipyöräveto

En itse ole ainakaan törmännyt nivan 100% kytkettäviin lukkoihin etu tai taka-akselille.
Kylläkin siihen löytyy levylukko tai torsen lukko vai pitäisikö sanoa että luistonrajoitus.
100% lukko syntyy kylläkin halvalla kun sattuu olemaan hitsipuikko ja maski

Jos jollakin on tietoa mistä saa kytkettävää 100% lukkomurikkaa nivaan etu tai taka-akselille olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.04.2011, 17:18
joojoomies:n Avatar
joojoomies joojoomies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.04.04
Sijainti: vesilahti, Finland.
Viestit: 412
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Offens Näytä viesti
Minäkin miettinyt noita asioita, kokemusta pajeroista etupään kitkalukolla ja pyöräytettävillä napalukoilla olevia ollut ja on edelleen toinen. Käyttö lähinnä metsästykseen liittyvää. Nuiden pajeroiden meno hyytyy kyllä melko äkkiä, jää vain pahempiin paikkoihin kiinni. Hirveästi ei viitsis ruveta paranteleen menopeliä, niin onko niin että, susuki ja niva jatkavat vielä siitä mihin pajeron meno hyytyi. Tai ottakaa merkki fanit pikku intos siitä mikä vakiona paras.
Kyllä se meno on kuskista paljon kiinni,ei auton merkistä.Pajero ja suzukiniva painii ihan eri painoluokassa pajero painaa 1000kg enemmän ja uppoo tietysti syvemmälle samalla renkaalla kuin suzuki.Kyllä vakiopajerolla pääsee ihan yhtäpitkälle kuin vakiosuzukilla.
Tiedän kokemuksesta molemmat omistaneena
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Volvo Laplanderin hankinta Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 27.08.2008 08:14
Osakasko hyvä hankinta joker Tekniikka & Jutustelu 2 18.08.2007 08:40
Veten -87 hankinta Vuosimallit 1984-1996 22 09.11.2004 11:50
Vanhan rangen hankinta? Tekniikka & Jutustelu 20 19.03.2004 22:27
Veten hankinta Vuosimallit 1984-1996 11 05.09.2003 07:28


Sivu luotu: 16:37 (GMT +2).