|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
HA verotuksesta (etenki maasturit)Nää on niit kivoja aiheita ja köyh.. varallisesti rajoitteisia kiukuttaa.. Kuten muakin aivan helvetisti. Ja sitte tää aihe sopii tänne hyvi, koska diesel-henkilö-maasturithan ne vasta verottajan hymyä levittääkin. Oon vaan tuossa siis miettiny, että millä perustellaan sitä, että joudutaan maksamaan noista monen henkilön vehkeistä huomattavasti suuremmat verot, kun esim huoltoauton(veronkiertolaite=kohtuu turha) ja pakun jnejne.. On tietty selvää, että pakut ja lava-autot tms on "kuorma-autoja", jotka siis on hyötypelejä. Ja sen takia ihan selvää, että on pikkuverolla. (Mut todella perseestä noi pitkähyttisten lava-autojen verotukset. Sehä on esim mökki- tai matkareissussa ihan helvetin kätevä. Saa roinat ja koko perheen mukaan yhteen autoon. Tosin siitä saa maksaa sen 6-700€ veroja vaan siks, että saa maksaa naftastaki sen noin puoltoista euroo litralta.) Henkilöautosta taas hullua maksaa sen 3-700€ veroja. Tottahan on, että dieselit on pieniruokaisempia, mut silti. Ajatellaas esim työmatkaliikennettä. Vaikkapa täällä Turun nurkilla, kun moni käy työssä Paraisilta Turussa tai toisinpäin (matkaa 15-30km/suunta). Aika harvassa autossa on yhtä heebaa useampi ns kimppakyytinä. Porukkaa tulee vastaan yksin yhellä autolla. No, eipä silti, tuskin tuo verotus tuota asiaa muuttais, mut nyt jokaisella tarttis olla lava- tai pakettiauto, jotta ei tarttis maksaa HA:n veroja. Eli esim kimppakyydit olis aika mahottomia. Siis diesel-vehkeillä... Mä ymmärrän siis hemmetin hyvin sen, että pakut ym "hyötyvehkeet", joilla kuskataan jotain roinaa tai on tarkoitettu siihen hommaan, ni ovat "pikkuverolla". Mut eiks se sitte ole millääntavalla hyödyllistä että on mahollista henkilöautoon ottaa auto täyteen porukkaa ja ajella sen kans? (ja maailma pelastuu. :P) Vero sellaisille, joilla on sellaisia "turhia" vehkeitä, jotka muutenkin maksaa.. Esim joku kakspaikkainen sporttipeli. Sehän se vasta turha laite on. Hauska tottakai, sitä en kiellä, mutta siis.. Turha. Jos itelläni ois varaa ja mielenkiintoa hommata moinen lelu, nii olisin siitä valmis maksamaa kans. Tai olisi oltava valmis maksamaan. Näihin turhiin ei mun mielestä kuulu harrastepelit, jotka on maastureita tms.. Ja henkilömaasturit ny muutenki on henkilövehkeitä.. Nojoo.. Olis se aika mutkikasta, mut silti. Täs kirjoitellessa unohtu varmasti jotain oleellisia pointteja, ja teksti voi sen takia jäädä vähä vajaaks, mut lueskelen sen läpi varmaan täs jossai vaihees, kun joku jotai kommentoi, niin keskustellaan sitte mielipiteistä tarkemmin. JOlleki tai johonki tarttis saada menemää sana, koska kohta jopa me pullamössösuomalaiset noustaan barrikadeille, koska ei tää voi näin mennä. Vois jopa miettiä jotain muuta maata, jonne vois muuttaa, jossa olis elämä hiukan vähemmän "rajoitettua" ja järkevämpää, kun tääl. Mitään hienoo tai tehokasta tai toimivaa ei tääl saa kehittää. Muuten tulee joko verottaja tai joku muu taho, joka sanoo, että "toi on hauskaa, sen on pakko olla kiellettyä jollain pykälällä" Sain ainakin avautua. toivottavasti joku edes ymmärtää. PS. itelläni on siis TDI-Passatti, jolla tule noin 100km kilsoja päivässä ja silti vituttaa maksella sen 500e veroja tosta laitteesta. IHan vaan siksi, että pääsee käymään töissä sen kanssa. Kelestana!
|
#2
|
|||
|
|||
Jee tähänkin hommaan, ostin viime viikon torstaina emännälle HDJ80:sen ja siihen verot on vcaatimattomat 822€ vuodessa, taitaa ens viikolla muuttua huoltoautoksi, toisaalta olis kiva 9-paikkaisena, mutta...
|
#3
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lueskelin noita eduskunnan juttui tossa ja tuli tollaine.. Mitäs tää käytännös meinaa...: http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...0_2007_p.shtml Ymmärrän kyll älukemaani, eli esim passat olis tuon mukaan taulukossa 2 kohdassa 1601-1700kg, joka olis 34snt/pv, joka olis vuodessa 124e.. Ei toi paha olis. Mut koska moine tulee voimaan? Kun en nii kauheesti ole seurannu noita eduskunnan juttuja, niin meinaako toi "Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana." ny sitä,että kukaan ei tiedä, koska moinen.. |
#4
|
||||
|
||||
meillä on passat tdi farmari nelivetoinen, ja sen vero on yhteensä 650 euro vuodessa, ja nyt kun naftan hinta on melkein sama kun bensa, se on siinä ja siinä jos se enää on mitään hyötyä ajaa dieselautolla vaikka tässä talossa tulee ajettu reilu 25tkm vuodessa..
Mutta jos tuo uusi laki tulee voimassa se voi sitten olla eri asia.. Lueskelin noita eduskunnan juttui tossa ja tuli tollaine.. Mitäs tää käytännös meinaa...: http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...0_2007_p.shtml Viimeksi muokannut jonas_k : 17.07.2008 20:58 |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
auto on vuosimalli -02
omamassa: 1710kg, kokonaismassa: 2220kg Ja kokonaismassasta vissiin tulee laskettu se vero? Viimeksi muokannut jonas_k : 17.07.2008 21:23 |
#7
|
||||
|
||||
Mun Sprintterin matkailuautomuutos keskeytyi, kun törmäsin tuohon samaiseen lakiehdotukseen. Silloisten tietojen perusteella vero oli tullut menemään kokonaismassan mukaan eli 3500kg= 485€/vuosi ja tämä vain siksi että sais rajoittimen pois...jäi muuttamatta
Tuon linkin mukaan kuitenkin pakettiautot ja matkailuautot verotetaan kaikki 35sen/päivä eli 128€/vuosi mikä on kohtuullista.... Paljos olikaan kantavuus bensakoneissa Chevy vanissa missä on pehmeet penkit ja on rek. h-a:ksi.... Ja eikös tässä ole kysymys ajoneuvoverosta? Käyttövoimavero on eriasia ja tulee vielä tuon päälle dieselautoissa. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Nythän (minäkin) maksan veroa autosta ja polttonesteestä. Huomasin hauskan homman (OT), Rangessa saa muutettua todella helposti Efi:n LPG:lle (kaasulle), mutta Suomen ah niin hienon verorakenteen, maksaisin KÄYTTÖVOIMAVEROA (eli suomeksi dieselveroa) bensiinimoottorista, josa poltetaan maakaasua (ja pienennetään päästöjä) Ei tässä kohta tiedä, että itkeäkkö vai nauraako
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja noita ei eroteltais enää, koska on tosiaan tuo nafta ja bensa nii lähellä toisiaan hinnassa.. |
#10
|
||||
|
||||
Ehei.... Valtio ei luovu niin hyvästä tulonlähteestä kuin käyttövoimavero. Tuon muutoksen on tarkoitus tuskin on halventaa autolla ajamista....
Linkissä puhutaan kokoajan "perusverosta". Haiskahtaa kovasti että "dieselvero" napsahtaa päälle... No 2010 se viimmeistään selviää. |
#11
|
||||
|
||||
Katainenhan sanoi alkutalvesta, että käyttövoimaveroon ei tule muutoksia, sen sijaan autovero tulee porrastumaan CO2 päästöjen mukaan
|
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
On tää vaa hieno maa... Mut kaipa tuo sit kertoo loput. Vitun jaarittelua tuo Kataisen selittely.. Muute vois ruveta pyrkimään eduskuntaan, mut kun ei osaa tota selittelyn taitoja nii hyvi. :| http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...5_2008_p.shtml |
#13
|
|||
|
|||
joo kyllä tänä päivänä saa olla melko reilusti ajoja että diesseli kannattaa.varmaan jossain päin suomea 95 ja diisseli jo samoissa hinnoissa.ja jos sillai vielä laskee esim:2002-2005 tai uuden diesel ja saman ikäisen bensa autojen hankinta hinnan ja sitten niitten jälleen myyntiarvon.huollot jne.oikeasti ihan perseestä tuo diesel autojen verotus!!
|
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja diisselin kannattavuudesta, ite ajelisin diisselillä mieluummin vaikka se olis kalliimpaa kun bensalla ajelu. Sen verran mukavempia koneita ajella. Edit: Tähän vielä lisäyksenä että maakaasulla moisia hirmu-polttoainemaksuja ei tule. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 20.07.2008 09:53 |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kannattanee siis pysytellä nykyisin pikkuverosessa pakussa, se on jatkossakin samoilla taksoilla kun nykyään jos tuo esitys tulee tuommoisenaan voimaan. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA...oneuvovero.pdf |
#16
|
||||
|
||||
Noooh,älkää nyt olko noin kriittisiä verojen suhteen.
Niitähän on mukava maksella ja se on vieläpä hyödyllistä: mustalaiset,ryssät ja muut vitun spurgut,jollainhan niidenkin on elettävä ja liikuttava... |
#17
|
||||
|
||||
Mää kun ostin diesel Corsan, henkilöauton, niin poistin takapenkin ja turvavyöt ja konttorille rekkaroimaan omiin nimiin, inssi avas oven, kurkkas sisälle, totes et ei ole takapenkkiä ja sano että ota kuppi kahvia, odota minuutti niin sulla on kaks paikkanen pakettiauto. HA:na d-vero tais olla n. 320€, nyt pakuna on 45€.
__________________
Safarimestarit Virolahti FJDC |
#18
|
||||
|
||||
Jaa! No pitäsköhä sit pikku hiljalleen muutella vaik oma läjä huoltoautoks ku ei sillä takapenkillä mitään käyttöäkään yksin elävälle oo...
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Meillä emännän kans sama pala purtavana: ajellakko tuolla "suurella verolla" vaiko laittasko "pikkuverolliseks". Tarviiks huolto autoon muuta kun yhen ns. kiinteän työkalun? ja takapenkit tietysti veks..? ...Kyllä, Ihanan kallistahan tämä on... |
#20
|
||||
|
||||
Jep, samasta syystä on puittu vähän vastaavanlaisen bensamallin hankkimisen, mutta toistaiseksi jää ihmettelemisen puolelle...
|
#21
|
|||
|
|||
Olen tässä ihmetellyt, että miksi ei maastureita ole rekisteröity enempää esim. 3+3 pakuiksi silloin, kun se oli vielä mahdollista. Nykyään tuntuu olevan esim Hj-60/61 enemmän 3h huoltoautoina kuin 3+3 pakuina. Onko vero noussut nykyään niin paljon vai? Niin ja eikös sillä hj-pakulla saa ajaa 80km/h, kun ha saa 120km/h?
Viimeksi muokannut allu-85 : 20.07.2008 16:53 |
#22
|
||||
|
||||
henkilöautolla saa ajaa 120km/h jos rajoitukset antaa myöten
|
#23
|
||||
|
||||
ot -MaTTi- muute vois selvittää sen et kui painava paku saa olla et ei tuu 80 lätkää persiisee missä menee rajat ja onko muuta rajaa niillä esim mulla on nyt -92 t4 ni sillä saa päristellä minun tietääkseni tie kohtaisten rajotusten mukaa ja se painaa 1630kg omamassa ja suurin sallittu kokonaismassa 2800kg ja mite ne satasen lätkät jaetaa?? vai onks ne vaa linja-autoille
|
#24
|
|||
|
|||
Siis saako uudehkon maasturin katsastettua kahden hengen pakuksi?
|
#25
|
||||
|
||||
Ennen se oli ainakin niin että jos omamassa pakettiautolla on alle 1800kg ei tarvitse olla 80 lätkää..
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maasturit ja sota | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 05.03.2007 22:52 | |
Maasturit turvallisia? | Uazmies | Linkit | 34 | 07.01.2007 10:36 |
Maasturit hengenvaarallisia | sjeeppi | Chit-Chat | 1 | 25.11.2006 11:58 |
Nykyajan maasturit | Cruiser2005 | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 05.11.2006 00:26 |
ex.maasturit | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 40 | 01.02.2004 21:10 |