![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Pitää huomenna ottaa asiasta selvää, ilmottelen sitte mitä ne sanoi,
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Hei!
Akselistojen muutoksista on säädetty laissa auton rakenteen muuttamisesta (779/199. 3 LUKU alustamuutokset 11 § akseliston muutokset Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon; b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys; d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. 3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia. 4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava. Muutos tulee muutoskatsastaa. Jos osat eivät ole mallisarjaan kuuluvasta ajoneuvosta tulee teidän hakea poikkeuslupaa muutokselle. Poikkeusluvista saatte lisätietoa alla olevasta osoitteesta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...poikkeusluvat/ Lisätietoja rakennemuutoksista saatte katsastuskonttoreilta Terveisin Joni Bergman/AKE elimella tänään yhteyttä mutta laitoin sähköpostia akelle En saanut puhelimella yhteyttä ja laitoin sähköpostia ja tälläista tuli palautteena. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten kun joku suomentas tän rimpsun... "Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon" Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla. "mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin" Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin" Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista? Muutenhan noissa ei pitäisi olla ongelmaa, koska jarrut ja akselit on tarkoitettu muutenkin painavampaan autoon, eikä raide leveys pitäisi kasvaa yli 100mm ja jos kasvaa niin kavennetaan akselia ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Patrollin etuakseli on jäykkä, siis eri tyyppiä kuin Pajeron erillisjousitettu. Jos käyttäisit Pajeen jonkun muun erillisjousitetun auton etuakselirakenteiden muutososia, niin se voitaisiin hyväksyä. Eikös siinä tarkoiteta sitä?
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 18.06.2008 09:00 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kakkos koppainen pätkä pajero jäykillä akseleilla olis kyllä aika kova sana
![]() ![]() Tai pajero pinin...
__________________
-Pauli- |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Niin... mutta kyse onkin siitä että saako sitä muutos lupa lappua vai ei. ja toisekseen kuten yllä jo mainitsin AUTOA ei olla vaihtamassa perk... eikä nyt ollut kyse siitä mikä on helpointa.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eipä tuossa kait muuta vaihtoehtoa ole kuin maksaa kipurahat ja yrittää hommaa.
Ilman minkäänlaisia maahantuojan suosituksia, varsinkaan kun ei ole mitään Suomeen tuotua mallia jossa jäykät akselit olisi jo vakiona ollut, niin pelkäämpä pahoin että hommassa vetää vesiperän. Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi. ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Huomatkaa, että siellä on joka välissä TAI, joten ei välttämättä tarvi olla samassa mallisarjassa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
2 Gen pajeroon tuskin tarvii vaihtaa jäykkää etuakselia niin äkkiä, koska sitä on saanut tehdasvarusteisella paineilmakäyttöisellä takalukolla ja keskilukko toki on vakio. Samoin etutukivarret ovat jotenkin erilaiset kuin Gen1 pajerossa ja joustavat enemmän. Ja myöhemmissä GLS malleissa oli joku taka-akseli juttu, maavaraa pystyy lisäämään tarpeen tullen. Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä ettei se sitä jäykkää etuakselia välttämättä tarvitse, ellei sitten todella extreme autoa halua.
Tämä on mitsun taka ja keskilukoilla varusettu 2 gen pätkä pajero. Oliko tuo lukko suomessa vieläpä vakiovaruste ? Noo, joka tapauksessa erittäin hyvä etemään vrt. gen1 pajeroon. http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78 http://www.youtube.com/watch?v=3-3ripozhaE http://www.youtube.com/watch?v=2qFV-wibH50 Ja myös pitkässä . . . http://video.google.com/videoplay?do...16575732&hl=fi http://video.google.com/videoplay?do...16575732&hl=fi |
#11
|
|||
|
|||
![]()
kyllä kyllä... ei tässä suoraan olekaan kysymys siitä että pitäs risukeulasta eroon päästä vaan siitä että pellin alle istutetaan 3.3tdic patrollinen kutonen + vaihteisto jolloin etuakseli paino kajahtaa yli että paukkuu, jota voisi korjata nuilla patrollin akseleilla, sekä se että patrollin vaihteistossa on kardaani lähdöt "vika" puolella pajeroon nähden.
Lainaus:
|