Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jäykkä akselinen pajero? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48139)

piparix 15.06.2008 13:24

Jäykkä akselinen pajero?
 
Tietääkö kukaan onko tehtaalta lähtenyt ikinä yhtään vanhempi koppasta pajeroa jäykällä etuakselilla? heräs ajatus laittaa pajeroon patrollin akselit eteen ja taakse, sekä moottori ja vaihteisto myös.

tuo ake vaan hieman saattaa jarruttaa tälläistä operaatiota. moottori kun ei sinänsä pitäis tuottaa ongelmia koska pajeroa on kuitenkin 3.0 v6 niin tilavuus ei kasva kuin 0.3... ja siihen turbo kylkeen


Tässä ei tarvitse keskustella siitä että miksi? mitä järkeä? yms. yhteinen vastaus on kaikkiin;
-Joskus on liikaa aikaa
-liikaa raatoja nurkissa mistä ottaa osia

L-200 15.06.2008 13:54

Ei ole pajeroa lähtenyt jäykkänä koskaan tehtaalta ulos.

http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=21504.0

Ja et ole ainoa joka pohtii monia asioita mielessään.... http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif

karvanoppa 15.06.2008 18:10

ei muutakin rakentamaa ja sit kokeilee konttorille. :D tarviiko välttämättä edes olla kilvissä. :rolleyes: erikoinen siitä silti tulee.;);)

piparix 15.06.2008 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa (Viesti 469942)
ei muutakin rakentamaa ja sit kokeilee konttorille. :D tarviiko välttämättä edes olla kilvissä. :rolleyes: erikoinen siitä silti tulee.;);)

pointti on nimen omaan siinä että tarttis saada kilpien väliin toi kyseinen ratkasu.
mutta eipähän tuota sitten varmaan toinna edes akelta ruveta kyselemään joskerta vaatii selkeesti jo sen poikkeus luvan.

toisaalta pihalla seisos yks hyvä kuntonen moottoriton pajero johon sen vois kokeilun vuoks soveltaa, kilvettömäks leluks...

L-200 15.06.2008 20:55

Ei kait se AKE:n lupaa vaadi jos riukeulan tilalle jäykän akselin laittaa. Onhan palstalla se yksi renkkukeulahilu myynnissä johon on vaihdettu jäykkä akseli eteen.

Luvat pitää hakea kait isommille renkaille... toki fiksua on samaan lupalappuun laittaa kerralla kaikki mitä autoon tehdään..

-Mattiiiiiiii-.. hjälppii tak :D

Arska-tehtaalta 15.06.2008 21:01

Jaapajaa, joopajoo
 
Mie taas muistelisin, ettei risukeulaseen saa jäykkää, jos ei oo mallisarjassa vaihtoehtosena.

ariman 15.06.2008 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 469992)
Mie taas muistelisin, ettei risukeulaseen saa jäykkää, jos ei oo mallisarjassa vaihtoehtosena.

Näin taitaa olla laki.

jkholma 15.06.2008 23:10

Onko se lupalappu nyt sitte niin ylitse pääsemätön juttu??

-pajero- 16.06.2008 10:03

Poikkeus luvalla mun mielest saa, oon itekkii miettiny ja jossaa vaihees teen sen.

Repro 16.06.2008 10:40

Kannattaa varmaan soittaa ja kysästä että onko ees teorian tasolla mahdollista ennenkuin tuhlaa rahoja lupalappuun.

¤Offi-Osku¤ 16.06.2008 10:44

Nivaan kun kysyin samaa asiaa niin sähköpostilla sanoivat että on ihan mahdollista lupa saada. Perusteluina työasias.

piparix 16.06.2008 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-200 (Viesti 469989)
Ei kait se AKE:n lupaa vaadi jos riukeulan tilalle jäykän akselin laittaa. Onhan palstalla se yksi renkkukeulahilu myynnissä johon on vaihdettu jäykkä akseli eteen.

Luvat pitää hakea kait isommille renkaille... toki fiksua on samaan lupalappuun laittaa kerralla kaikki mitä autoon tehdään..

-Mattiiiiiiii-.. hjälppii tak :D


mutta tuossapa onkin pointtina se että hilua on tehtaalta lähtenyt saman mallisarjan puitteissa molemmilla akselisto rakenteilla jolloin muuttaminen onnistuu ilman poikkeus lupaa.

Lainaus:

Onko se lupalappu nyt sitte niin ylitse pääsemätön juttu??

ei kai se mikään ylitsepääsemätön juttu ole mutta ei viittis pistää vajaata kolmee sataa egee lupa lappuun josta ei edes etukäteen tiedä saako vai eikö muuttaa, mutta köyhäähän se vaan kirpasee :D

-pajero- 16.06.2008 21:48

Pitää huomenna ottaa asiasta selvää, ilmottelen sitte mitä ne sanoi,

-pajero- 17.06.2008 17:38

Hei!

Akselistojen muutoksista on säädetty laissa
auton rakenteen muuttamisesta (779/199.
3 LUKU alustamuutokset

11 § akseliston muutokset

Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

Muutos tulee muutoskatsastaa. Jos osat eivät ole mallisarjaan kuuluvasta ajoneuvosta tulee teidän hakea poikkeuslupaa muutokselle.

Poikkeusluvista saatte lisätietoa alla olevasta osoitteesta:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...poikkeusluvat/

Lisätietoja rakennemuutoksista saatte katsastuskonttoreilta

Terveisin
Joni Bergman/AKE
elimella tänään yhteyttä mutta laitoin sähköpostia akelle

En saanut puhelimella yhteyttä ja laitoin sähköpostia ja tälläista tuli palautteena.

piparix 17.06.2008 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -pajero- (Viesti 470323)
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon,
mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin


Sitten kun joku suomentas tän rimpsun...

"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon"

Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla.

"mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista?

Muutenhan noissa ei pitäisi olla ongelmaa, koska jarrut ja akselit on tarkoitettu muutenkin painavampaan autoon, eikä raide leveys pitäisi kasvaa yli 100mm ja jos kasvaa niin kavennetaan akselia :D

JiiPee 18.06.2008 08:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piparix (Viesti 470350)
Sitten kun joku suomentas tän rimpsun...

"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon"

Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla.

Juu, näin minäkin sen ymmärrän.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piparix (Viesti 470350)
"mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista?

Akselistotyypiltään...vastaaviin autoihin

Patrollin etuakseli on jäykkä, siis eri tyyppiä kuin Pajeron erillisjousitettu. Jos käyttäisit Pajeen jonkun muun erillisjousitetun auton etuakselirakenteiden muutososia, niin se voitaisiin hyväksyä. Eikös siinä tarkoiteta sitä?

-pajero- 18.06.2008 11:58

Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.

Palex 18.06.2008 15:10

Kakkos koppainen pätkä pajero jäykillä akseleilla olis kyllä aika kova sana:cool::cool:

Tai pajero pinin...

piparix 18.06.2008 16:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -pajero- (Viesti 470442)
Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.

Niin... mutta kyse onkin siitä että saako sitä muutos lupa lappua vai ei. ja toisekseen kuten yllä jo mainitsin AUTOA ei olla vaihtamassa perk... eikä nyt ollut kyse siitä mikä on helpointa.

awd 18.06.2008 16:50

Eipä tuossa kait muuta vaihtoehtoa ole kuin maksaa kipurahat ja yrittää hommaa.
Ilman minkäänlaisia maahantuojan suosituksia, varsinkaan kun ei ole mitään
Suomeen tuotua mallia jossa jäykät akselit olisi jo vakiona ollut, niin
pelkäämpä pahoin että hommassa vetää vesiperän.

Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on
hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi. :)

jph-74 18.06.2008 17:08

...kele, menipä ens talven rakennus suunnitelmat uusiksi

onko tosi ettei kukaan ole tehny ja leimannu (kokeillu leimata) jäykää akselia??

...niin tai toiset vaihtaa pienemmät gumet leimalle nii minä vaihan kopan eri rungolle ;)

piparix 18.06.2008 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja awd (Viesti 470480)
Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on
hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi. :)

Mutta sepä tästä perverssiä tekeekin että tarkoitus ei ole mettä vehettä tehäkkään :D

http://forums.offipalsta.com/showthr...ajero+projekti

tiipe 18.06.2008 18:17

pistää kierteet eteen ja akselin alle ja konttorille ei kaikkee tartte kertoa .

T€€MU 18.06.2008 19:21

Niin, eli jousitustyypin vaihto vääntösauvoista kierrejousiin... hmm..

tiipe 18.06.2008 19:27

Jousituksen saa muuttaa eli ei kannata siitä sen enempää käy vaan Jarkko sitä tekemään ja rohkeesti konttorille jousituksen tyypin vaihtoa vääntösauvoista kierre alustalle ei ole ongelma ainakaan kun ohi mennen kyselin kun konttorilla kävin .Eli kaikkea ei kannata kertoa konttorillakaan .


Sivu luotu: 07:04 (GMT +2).