Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #37  
Vanha 18.01.2008, 12:16
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Plääh, eihän tosta minun resiinasta löydy sopivaa kiinnityspaikkaa trac-barin rungon päälle, kun mazda-rangerissa on pitkä iso tankki poikkipalkin laiton esteenä eikä mitään valmista, mihin kiinnittää. http://www.jeepaholics.com/tech/bambar/ esiteltyä bam-baria voisi muuten kait käyttää, mutta keskellä oleva ja eteen purkautuva toyota-mallin murikka estää kunnon kiinnityksen teon akseliin.

Tankkia ei ole nyt mahdollista alkaa siirtämään muualle. Tankki on kardaanin oikealla puolella ja se piilottaa toisen jousen korvakkeenkin taakseen, joten apparin puolen runkopalkki on käytännössä kokonaan piilossa. Yli ei pääse (tankki aika hyvin lavan pohjaa vasten) ja ali ei mahdu, kun pitkässä autossa tarvitaan mahan aluseen aina kaikki mahdollinen tila. Läpikään ei oikein voi mennä. Edessä ei ole muuta kuin kardaanin keskinivelen laakeripukki ja se on kovasti kaukana.

Käytännössä vaihtoehdoiksi taitaa jäädä joku näistä:

1. Rungon puoleinen kiinnitys lavan pohjaan. Onkohan tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus? Pohjassa on vahvikekoteloita ja -profiileja aika tiuhassa ja lava on rungossa kiinni kuudesta kohdasta, pultattu runkoon hitsattuihin jalustoihin ilman joustavia osia. Kiinnityspisteistä neljä sattuu ajatellun trac-barin riipukkeen kiinnityskohdan ympärille.

Paikka näyttää vähintään yhtä tukevalta kuin tässä kuvan suikkelissa käytetty. Tosin akseli vääntää trac-baria tämmöisessä toista tonnia kantavassa pakussa varmasti enemmän kuin suikkelissa, mutta se ero kompensoituu tässä pidemmällä trac-barilla. Kiinnitys tulisi jonkin matkaa jousen korvakkeiden etupuolelle ja mitä pidempi varsi, sen heppoisempi rungon pään kiinnitys siinä kestää.



2. Trac-bar taakse päin. Takana, eli jousien riippujen suunnassa on tyhjää tilaa ja rungossa poikkipalkki. Pituuttakin saa trac-bariin, jos käyttää takimmaista kiinnityspaikkaa, eli vetokoukun palkkia (jää riippu piiloonkin, jos sen laittaa palkista ylöspäin, tilaa näyttää olevan). Tuleeko tästä joku geometrinen ongelma, eli jouston rajoitus tai että jotakin hajoaa väännössä tai joustoissa?

3. Esimerkkikuvissakin jo nähty "Fullsize Hilux"-malli, eli tukitanko jousipakan sivun, akselin päällä pystyssä olevan vipuvarren päästä lähtevä ja pallonivelin runkoon kytketty varsi:



Tällainen on mahdollista sovittaa kuskin puoelle. Mazda-rangerissa on jouset runkopalkkien alla, mutta runkopalkin sisäsivulla on hyvin tilaa. Minkä korkuinen suunnillen on kuvassa se jousipakan päällä oleva pysty korveke vai onko sen pituus haettu tyliin "pisin, mikä mahtuu"?


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Traction barista sako Tekniikka & Jutustelu 35 13.08.2012 00:10
mielenkiintoinen traction bar Jande Tekniikka & Jutustelu 4 30.04.2007 15:26
Ilmajouset lehtijousiakseliin? Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 12 21.07.2006 21:12
Mikä sika olet? (erityisesti bono:lle) Laskos This And That 22 14.09.2005 10:22
Traction bar Patrolliin swamber Tekniikka & Jutustelu 10 26.04.2004 08:32


Sivu luotu: 09:23 (GMT +2).