Nojoo.. Se on hyvin pitkälti tutkinnan ja syyttäjän välinen asia, missä asemassa eri osapuolia kuultais jutun tiimoilta. Todistajaominaisuus on ainakin kaikkien silminnäkijöiden osalta melko, ellei hyvinkin varma. Eikä muuten ole herkkua sekään.. Uskokaa pois. Kuulustelu vielä menee, mutta käräjillä asia onkin sitten jo ihan eri. Miten se meni, kuka seisoi missäkin, kummalle puolelle auto keikahti, kuinka kaukana olit???
Kisojen keskeyttäminen / rastin sulkeminen onkin sitten melko paljon tutkintaa tekevästä partiosta kiinni.. Varmaa kuitenkin on se, että mikäli tekniikka päätetään kutsua tapauksen johdosta paikalle, pysyy kyseinen onnettomuusalue niin kauan kiinni, kun esimerkiksi Rovaniemeltä pojat pääsee paikalle. Tuohon menee pelkkää ajoaikaa about tunti.. Tutkinta ja lähtöviive mukaan luettuna muuan tunti on jo tosiasia. Tosin, voidaanhan tapaus tutkia helpostikin, eli pari valokuvaa tapahtumapaikasta, auton tunnus (rekisterinumero / tunnuskilven numero / runkonumero) ylös, asianosaisten nimet ylös, myös todistajien ja that´s it..
Tosiasia kuitenkin on se, että esimerkiksi hoputtaminen ei tuossa tilanteesa todennäköisesti toimisi. Tapahtumapaikan tutkinnassa menee just niin pitkä aika, kuin siinä menee. Ja kun oikein taaksepäin ajatellaan, pitää myös miettiä edelleen niitä osallistuneiden kisaajien, kilpailun tuomariston, sekä osapuolten välisiä tuntemuksia, KUN jotain on päässyt tapahtumaan.. Lööpit ja tutkinnat, sekä pikku käräjäreissut ovat lasten leikkiä siihen verrattuna, että jollekin on mahdollisesti käynyt oikeasti kipeää. Se on Nallen mielestä jutun ydin.
Eli en ole ampumassa harrastemuotoa alas joillain päättömillä sääntöruinauksillani. Päinvastoin. Toivon, että saan jatkossakin lähteä kisaamaan ilman mitään ilmoittautuista suurempaa hässäkkää. Itseäni jännittää jo ohjaajakokouksessakin. Saatikka, jos vaadittaisiin joku perkeleen lisenssi tai muuta vastaavaa.
*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.
www.nalle-offroad.com