![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Noin pikaisesti:
Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi. Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla. Samalla iskutilavuudella on luultavasti painon suhteen optimikoko jossain alueen keskellä: yksisylinterisen vauhtipyörä painaa paljon ja pitkien koneiden rungosta tulee painava. V- ja bokserikoneet ovat tietysti rivikoneita kevyempiä. Itse tykkään eniten nelitahtisista rivi-6- ja V-8-moottoreista kaikinpuolin hyvien ominaisuuksien vuoksi: - tasainen käynti (kaikki 1- ja 2-kertaluvun voimat ja momentit ovat sisäisesti tasapainossa) - positiivinen vääntömomentti koko ajan - mukavat äänet ![]() Nyt nukkumaan ja aamulla seitsemältä Pajalle, Antti |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Lähes uusi Schwitzer S2B | HelaKone | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.01.2008 11:33 |
Vinssiin kitkalukko, pohdiskelua... | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.08.2007 15:39 |
O: maastokumit 225/75-15 lähes ilmaiset | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 19.07.2007 21:46 | |
M: Lähes ilmaiseksi LJ romuja | VMK | O/M/V Muut | 0 | 16.10.2005 21:54 |
Teknistä kirjallisuutta protosta? | Nyyberi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 08.09.2005 11:51 |