Lainaus:
quote:
Riittääkö mukamas t-kortti työkone-mogin ajamiseen?
|
"Työkone" voi tarkoittaa useampaa erilaista värkkiä: traktoria työkonevarustuksella, moottorityökonetta tai ajoneuvon alustalle rakennettua työkonetta.
T-kortti ei käytännössä riitä. Jos (käytönnössä "kun") moggi on rekisterissä pakuna (ihan pienimmät voi olla N1) tai kuorma-autona (N2), niin ei sen varustaminen työkäyttöön ("ajoneuvon alustalle rakennettu työkone") muuta sitä T-kortilla ajettavaksi, vaan se vaatii ajoneuvoluokkansa mukaisen kortin. Ajoneuvoluokka näkyy rekisteriotteesta, jos sitä ei muuten tiedä. T-kortilla voi ajaa traktoria tai moottorityökonetta, jonka rakenteellinen nopeus on korkeintaan 40km/h. Liikennetraktori vaatii jo C-kortin ja rakenteellinen nopeus on korkeintaan 50km/h.
Moggi pitäisi rekisteröidä traktoriksi, että saisi ajaa T-kortilla. Traktorien määritelmät löytyvät Ajoneuvolaista 14 § (30.12.2004/1328) ja moottorityökoneen määritelmä saman lain 15 §:stä. En tiedä, onnistuuko muutos, vai kompastuuko idea johonkin tyyppihyväksyntään tai direktiiviin. AKE:lta kysymällä se selviää.
Hieman yleistettynä pöllin käytöstä: pöllillä saa ajaa työkoneeksi varusteltua traktoria, moottorityökonetta ja ajoneuvon aluestalle rakennettua työkonetta vain työtehtävässä tai työkohteeseen/takaisin siirryttäessä ja koneen huoltoa/korjausta varten. Pöllillä ei saa kuljettaa mitään, paitsi traktorilla maa- ja metsätalouden harjoittaja oman tilansa tuotteita tai maa-aineksia sekä käyttää traktorissa pölliä oman yksityistaloutensa kuljetuksiin (kunhan siitä ei saa keneltäkään minkäänlaista korvausta). Nämä määrittelee Laki polttoainemaksusta 30.12.2003/1280 7§.
Niilo Nörtin ei siis tarvitse olla verotettu maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla saadakseen ajaa traktoria pöllillä, kunhan traktori on varustettu työkonekäyttöön, siis joku lumiaura, takalevy, linko, etukuormaaja+kauha/trukkipiikit/jne. varusteena.
Peräkärryn vetäminen tai muu kuljettaminen muuttaa nämä erilaiset työkoneet heti verollista polttoainetta vaativiksi, paitsi ne maa- ja metsätalouden harjoittajan omat tai talkootyönä tekemät ajot. Traktoriin voi lunastaa halvalla ns. päivälapun, siis maksaa polttoainemaksun päiväksi kuljetuksia varten.
Jos työkone on N2- tai N3-luokan ajoneuvon alustalle rakennettu, ei päivämaksua voi suorittaa eikä pelkkä dieselin käyttö riitä, vaan pitää maksaa käyttövoimaveroa kuten kuorma-autosta kuuluu. Mätkyt on melkoiset, jos siitä narahtaa. Kannattaa katsoa siis tarkasti, että N2- tai N3-alustalle rakennetun työkoneen ajot vastaavat rekisteriotteessa mainittua työtehtävää. Offimielessä vinssaaminen on aika yleispätevä ja sopiva työtehtävä.
Tuttu liikennöitsijä kertoi Tullin tekevän tarkastusiskuja teollisuusalueilla pyöriviin rekisteristä poistettuihin vanhoihin kuorma-autoihin, joita käytetään aidatun tehdasalueen sisäpuolisiin tavaran siirtokuljetuksiin. Ei saa ajaa punaisella semmoistakaan kuljetusta.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on