![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tässä vielä perustietoa polttoaineista: Bensiini: * Bensiini sisältää satoja erilaisia 4...12 hiiliatomia sisältäviä hiilivetyjä, joiden kie*hu*mispisteet ovat yleensä välillä 30...200 °C (nk. tislausalue). Yleisesti bensiini sisältää 85…86 paino-% hiiltä ja 14…15 paino-% vetyä. Hiilen ja vedyn osuudet vaihtelevat jon*kin verran, erityisesti mikäli valmistuksessa käytetään happea sisältäviä ns. oksy*ge*naat*teja, joista tunnetuin on MTBE (metyyli-tert-butyylieetteri), jota käytetään lyijyn asemesta oktaaniluvun nostamiseen. * Bensiinin tärkeimpiä ominaisuuksia on puristuskestävyys, jota mitataan oktaani*lu*vul*la. Riittävä puristuskestävyys estää moottorin ns. nakutuksen. Ylei*sesti ottaen, mi*tä suurempi puris*tus*suhde moot*torissa on, sitä suurempi oktaani*luku ben**siiniltä vaaditaan. Moottorille ilmoitettua vaatimusta korkeamman oktaaniluvun käy*töstä ei ole haittaa, mutta ei hyötyäkään, ellei moottorissa ole naku*tuksen tunnistinta. * Bensiinin tiheys on noin 0.75 kg/l ja lämpöarvo noin 43 MJ/kg (= n. 9 kWh/l). Tyypillisesti tiheyden ja lämpöarvon vaihteluväli on pieni eri tavoilla valmistettujen bensiinien välillä. Dieselöljy: # Dieselpolttoaine sisältää satoja erilaisia 12...20 hiiliatomia sisältäviä hiilivetyjä, joiden kiehumispisteet ovat yleensä välillä 180...360 °C (tislausalue). Dieselöljyn hiilivedyt ovat siis paljon raskaampia ja korkeammalla kiehuvia kuin bensiinin. Tavallinen die*sel*polttoaine sisältää noin 86,5 p-% hiiltä ja 13,5 p-% vetyä, eli suunnilleen samassa suhteessa kuin bensiini. # Dieselmoottorissa poltto*ai*neen pitää syttyä nopeasti itsestään ruiskutuksen alettua. Jos syttyminen viivästyy, polttoainetta kertyy palotilaan ja syttymisen viimein alettua se palaa tavallista nope*am*min. Tällöin voidaan kuulla dieselnakutusta, mikä rasittaa moottoria. Samalla melu ja päästöt kasvavat. # Dieselin tiheys vaihtelee enemmän kuin bensiinin. Kesälaatuisen diesel*öljyn tiheys on tyypillisesti välillä 820...845 kg/m3 ja talvilaatuisen 800...830 kg/m3. Käyttäjä huomaa tiheyserot pieninä polttoaineen*kulutuksen eroina: kevyempää talvilaatuista dieseliä kuluu litroina mitaten hieman enemmän. Dieselöljyn lämpö*arvo on sama kuin bensii*nillä, noin 43 MJ/kg. Lämpöarvo massaa kohti on sama, vaikka *polttoainelaatujen tiheyksissä olisi eroja. Siten massa*perus*tainen polttoaineen kulutus (esim. kg/100 km) ei eri dieselöljylaatujen kesken juuri vaihtele. # Suurin osa Suomen tieliikenteessä käytetystä dieselpolttoaineesta on jo pitkään ollut rikkipitoisuudeltaan alle 50 ppm. Diesel*polttoaineen rikkipitoisuutta alentamalla pienen*netään rikkidioksidi- ja hiukkas*pääs*töjä. Lisäksi dieselpolttoaineen rikkipitoi*suuden täytyy olla alhainen, jotta voitai*siin käyttää hapetuskatalysaattoreita tai partikkelipuhdistimia. Täydellinen AMATÖÖRI |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Onko kukaan rikastunut | vepele | Chit-Chat | 24 | 08.03.2006 22:05 |
Giga Power-systeemi vähentää kulutusta, tosi on | MarPuh | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 29.12.2005 13:12 |
onko kukaan? | lantikka | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.07.2005 20:34 |
Onko kukaan leimannu??? | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.03.2004 18:33 |
Onko kukaan nähnyt? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 03.12.2003 20:20 |