Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2025, 01:59
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

Varustelua


turvallisuustason nosto. Pieni sammutin kyytiin.




Illat pimenee niin tarttee valoa. Nurkissa pyöriny tollanen valopalkki. Speksit tuntemattomat, mutta ottaa 7A virtaa eli noin 85 LED Wattia = pirun kirkas. Katolle vaan ja ajoon!



Laitetaan vielä vertailukuvat. Keulalla olevat pikkuvalot ja seuraava kuva valopalkin valo. Kyllä tolla näkee.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	sammutin.jpg‎
Views:	965
Size:	257,2 Kt
ID:	110162   Click image for larger version

Name:	valopalkki.jpg‎
Views:	965
Size:	259,8 Kt
ID:	110163   Click image for larger version

Name:	pikkuvalot.jpg‎
Views:	970
Size:	112,3 Kt
ID:	110164   Click image for larger version

Name:	iso_valo.jpg‎
Views:	976
Size:	160,2 Kt
ID:	110165  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.09.2025, 17:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Thumbs up

Komea on pikuppi


Vielä jonkinlainen etusermi, niin ei tule puut ohjamoon ihmettelemään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2025, 19:14
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

menneillä viikoilla tapahtunutta


Kiitoksia kannustuksesta.

Päivitetään vielä menneiden viikkojen tapahtumia ennenkuin projekti jää talviunille.

Pimenevät illat vaativat tietysti lisää valoa. Taka työvalot ja sisävalo lisätty.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	työvalot.jpg‎
Views:	679
Size:	173,4 Kt
ID:	110265   Click image for larger version

Name:	sisavalot.jpg‎
Views:	29
Size:	154,6 Kt
ID:	110266  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.10.2025, 19:39
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

vianhaku jatkuu


Vianhaussa käyty taas ns. "syvällä". Hyväksi havaitulla menetelmällä koitettu saada selville mikä toimii ja mikä ei.
Tulpat ja johdot vaihdettu. Vähän surullista mitä tässä maailmassa tapahtuu kaman laadulle. Näitä Bosch India tulppia kun tutkii tarkemmin niin ovat vähän sinne päin. Esimerkiksi maa elektrodit eivät ole linjassa keskielektrodin kanssa. Kierteet karkeat jne. Ei oleellisesti vaikuta toimintaan, mutta samaan rahaan voisivat olla priimaa. Vasen vanha Bosch Karlsruhe ja oikea India tuote.



Originaali sytytysjohdoista ei löytynyt mitään vikaa. Ovat niin vaikea tapaus irroittaa, että vaihdoin helpommalta näyttäviin K-parts johtoihin.



No näillä päästiin ojasta kuralätäkköön. Ihan yhtä vaikeita ovat. Alkuperäiset piti vetää rautalankalenkillä ulos ja nämä nippusiteillä.



Takaisin asiaan. Muutaman testikilometrin jälkeen käynti ei juurikaan muutunut. Parani vähän, mutta kaukana vanhasta tutusta K100:sesta.
1 oikea, nelonen vasen. Mustimmat kakkonen ja nelonen ovat vaan eri puolissa ???

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Bosch_India_1.jpg‎
Views:	15
Size:	694,6 Kt
ID:	110267   Click image for larger version

Name:	Bosch_india_2.jpg‎
Views:	667
Size:	700,3 Kt
ID:	110268   Click image for larger version

Name:	sytytysjohdot.jpg‎
Views:	669
Size:	162,9 Kt
ID:	110269   Click image for larger version

Name:	sytytysjohdot_K-parts.jpg‎
Views:	667
Size:	168,5 Kt
ID:	110270   Click image for larger version

Name:	Bosch_India_muutama_kilsa.jpg‎
Views:	675
Size:	244,4 Kt
ID:	110271  

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.10.2025, 20:13
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

suuttimien vaihto


Vaihtohomma oli vähän helpompi kuin keväällä kun ajossa olleet ovat olleet paikallaan vaan muutaman kuukauden. Noh silti hirvee ährääminen.



Uusista suuttimista ei tullut otettua kuvaa, mutta löytyy tietysti K-parts sivuilta.
https://kpartsholland.com/products/u...ew-13641461523

Keväällä kunnostetut ja nyt irroitetut tässä.




Tälläkään operaatiolla ei ollut selvää vaikutusta käyntiin. Ennen virisuuttimien asennusta käytin ne mittauksessa jotta olisi täysi varmuus toiminnasta. Mielenkiintoinen havainto. Näitä viri suuttimia mainostetaan "nelireikäisinä" ja neljä ruiskutusaukkoa niissä onkin. Pyysin testaajaa ottamaan kuvan tästä ihmesuihkusta. Eivät saaneet kuvattua, mutta lausunto oli, että suihkut ovat 2-haaraisia.



Vaihdon jälkeen testautin vielä keväällä korjaamani vanhat suuttimet. Yllätys oli, että ei niistäkään mitään vikaa löytynyt. Pientä hajontaa, mutta kuitenkin vähemmän mitä viri-suuttimet poikkeavat speksistä. Speksi Bosch 0280150705 suuttimille on lähteestä riippuen 164...166 cc/min. Virisuuttimien mitattu tuotto noin 125cc/min.

Testiraportit .pdf muodossa jos yksityiskohdat kiinostaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	suuttimien_vaihto.jpg‎
Views:	671
Size:	213,0 Kt
ID:	110272   Click image for larger version

Name:	vanha_suuttimet.jpg‎
Views:	666
Size:	186,7 Kt
ID:	110273   Click image for larger version

Name:	suuttimet_testattu.jpg‎
Views:	666
Size:	184,4 Kt
ID:	110274  
Attached Files
File Type: pdf K-parts_suuttimet.pdf‎ (415,7 Kt, 13 lukua)
File Type: pdf K100_original_suuttimet.pdf‎ (195,9 Kt, 17 lukua)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2025, 21:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

Iridium tulppaa peliin


Tämäkin pieni osaprojekti ns. levis käsiin. Bosch X5DC tulppia vastaavat Iridiumit Denso IXU22FTT löytyivät, mutta mutteri on 16mm ja näitä ei saa kuin vastuksellisina. Ensimmäiseksi uusi tulppa-avain. Tämä oli uusi mukava tuttavuus. Kumitutin sijaan tulppa pysyy avaimessa kovalla magneetilla. Helppo käyttää ahtaissa paikoissa.



Samalla ajattelin siirtää puolat pois pakoputken päältä viileämpään paikkaa na tehdä uudet helpommat johdot. Konetta kun ei enää kattella sivusta päin niin johdot voi lähteä suoraan sivulle kun jättää koristekannen pois.



Eihän johtojen tekokaan tietenkään sujunut ilman draamaa. Olin ensin katsonut NGK:n Iridiumien speksejä missä on 4mm kierre nupissa. Densossa on kiinteä SAE nuppi.



Johdothan syntyivät kunhan sai oikeat tarvikkeet.



Ja väärät työkalut



Vielä häiriönpoistovastuksista. Hyvä olla, mutta ei liikaa varsinkaan tällaisessa hukkakipinäjärjestelmässä. Mikäli molemmissa johdoissa ja tulpissa on vastukset niin piirissä alkaa olla 50kilo-ohmin luokkaa vastusta mikä vaikuttaa jo heikentävästi kipinään. Iridiumit kun ovat 5k sisäisillä vastuksilla niin tein tähän 0-ohmin johdot.

Mites käynti? No ei tietenkään oleellista muutosta. Itselleen voi väittää, että tällä rahalla parani vähän.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Iridium_tulppa_ja_avain.jpg‎
Views:	655
Size:	97,9 Kt
ID:	110277   Click image for larger version

Name:	uudet_johdot.jpg‎
Views:	666
Size:	211,1 Kt
ID:	110278   Click image for larger version

Name:	tarvikkeita.jpg‎
Views:	658
Size:	133,9 Kt
ID:	110279   Click image for larger version

Name:	tyokalut.jpg‎
Views:	664
Size:	156,5 Kt
ID:	110280   Click image for larger version

Name:	puolat_pois_kuumasta.jpg‎
Views:	663
Size:	190,5 Kt
ID:	110281  

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.10.2025, 21:17
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 725
Perusasetus

Lisää tutkimusta


No sitten sytytyspuolat tarkempaan syyniin.



Vastusmittaukset ei paljastanu mitään poikkeavaa.



Visuaalisessa tarkastelussa löytyi muutama halkeama muovissa mikä tietenkin on hälytysmerkki, että jotain voi olla vialla.



Lisää mittareita kehiin. Eristysvastusmittaus 1000V (mittarin maksimit) ei paljastanut mitään ongelmaa.



Myöskään induktanssien mittaus ei paljastanut mitään epänormaalia.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	puolat_tutkimusta.jpg‎
Views:	661
Size:	199,1 Kt
ID:	110282   Click image for larger version

Name:	puolat_mittailua.jpg‎
Views:	658
Size:	158,8 Kt
ID:	110283   Click image for larger version

Name:	puolissa halkeamia.jpg‎
Views:	659
Size:	877,0 Kt
ID:	110284   Click image for larger version

Name:	puolat_eristysvastus.jpg‎
Views:	661
Size:	186,8 Kt
ID:	110285   Click image for larger version

Name:	puolat_induktanssit.jpg‎
Views:	658
Size:	198,3 Kt
ID:	110286  

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 09:31 (GMT +2).