Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #37  
Vanha 08.08.2025, 00:42
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Flektin termostaatin virittelyä


K100:sen flektinohjaus on alunperin säädety siten, että flekti käynnistyy 100 asteessa ja hälytysvalo syttyy jossain 110 asteen tienoilla. Syylarin termostaatti minkä pitäisi määrätä koneen käyntilämpötila on asetettu 80 asteeseen. Mettäajossa systeemi kuitenkin käyttäytyy siten, että termari aukeaa, mutta syylari ilman ilmanvirtaa ei jaksa pitää lämpöjä kahdeksassakympissä. Lämmöt nousee kunnes flekti käynnistyy. Flekti pystyy pudottamaan lämmöt alle käynnistysrajan eli systeemi jää värähtelemään 100 asteen tuntumaan. Toimii näinkin, mutta turhan korkea käyntilämpötila.




Ei muuta kuin Bemarin flektikontrolleria tutkimaan. Yksinkertainen LM3302 komparaattoreilla toteutettu analogikytkentä. Kytkentään sai helposti lisättyä säädön millä flektin käynnistymispistettä pystyy säätämään.





Jossain muussa topikissa oli kysymys olikohan Suzukin lämpömittarin sopivuus jonkun muun anturin kanssa. Alla karkea vaste K100:n lämpöanturin toiminnasta. Tai tarkemmin sanoen flektikontrollerin anturista. Samassa pultissa on toinenkin anturi mitä ECU käyttää. Tässä sama vaste. Lisäksi VDO:n lämpömittaria varten on erillinen anturi. Tämän vaste karkeasti: 50 astetta 200 ohmia, 80 astetta 65 ohmia ja 100 astetta 40 ohmia. Vielä vertailuun Juuson Samurain mittaristoa tehdessä selvisi, että Suzukin anturi käyttäytyy suunilleen näin: Alatappi 60 ohmia, ylätappi 10 ohmia. Eli lähtökohtaisesti mittari ja anturi ovat aina pareja jos parempaa tietoa ei ole saatavilla.


Lämpömittari, flekti käy valo ja lämpötilan säätö asennettu. Alkaa kohta muistuttamaan lentokoneen ohjaamoa.

Flektin säädöllä saa toimimaan aika hyvin. Kun flektin käynnistyksen asettaa vähän yli 80 asteeseen (termostaatin avauslämpö) miin flekti käytännössä määrää käyntilämmön. Koeajoilla 82 ... 85 astetta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	flektin_rele.jpg‎
Views:	347
Size:	155,4 Kt
ID:	110016   Click image for larger version

Name:	flektin_rele_saato_lisatty.jpg‎
Views:	344
Size:	163,3 Kt
ID:	110017   Click image for larger version

Name:	saadon_testausta.jpg‎
Views:	344
Size:	148,7 Kt
ID:	110018   Click image for larger version

Name:	lampoanturi_NTC.png‎
Views:	333
Size:	24,1 Kt
ID:	110019   Click image for larger version

Name:	mittarin_asennus.jpg‎
Views:	12
Size:	190,2 Kt
ID:	110020  

Click image for larger version

Name:	flektikontrolli_asennettu.jpg‎
Views:	13
Size:	203,6 Kt
ID:	110021   Click image for larger version

Name:	lentokoneen_ohjaamo.jpg‎
Views:	345
Size:	140,8 Kt
ID:	110022  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 08.08.2025 00:50
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 05:32 (GMT +2).