![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ylävesiletkun (putken) asennusSai leikkiä vähän putkimiestäkin. Moottorista syylariin ja "ohikiertoon" menevä veto tuli tehtyä vesijohtoputkesta. Täyttökorkki ja paisuntasäiliön liitos tuli jätettyä alkuperäiseen ohivirtausputken liitäntään. Hetken mietin tekeekö ilmataskun putkeen. Ei tee kun myäs ohivirtaus kylmänä menee samaa putkea pitkin ja aika julma pumppu lykkäämässä. Paketti paikoillaan. Koeajot alkakoon.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() uusi ulkonäkö
Keulan ulkonäkö alkaa hahmottumaan. Tilkkutäkin väri vielä päättämättä. Tällähetkellä listan kärjessä musta-keltainen. Värimaailma Pörriäinen / kaivinkoneen kaveri.
Sattu löytymään tollanen letku millä saa raitista ilmaa moottorille. |
#3
|
||||
|
||||
![]() pikkujuttuja ja ajelua
Kesämennä livahtanut ilman merkittäviä saavutuksia. Kaikenlaisia pikkujuttuja tehty ja nautittu ajelusta. Suosikkivaihteet on 1/1/L eli 150:1. Etenee rauhallisesti.
Keksintään asennettu turvavyötkin. ![]() Kattoa paikkailtu ja maalattu sisäpuolelta. Koe menossa auttaako Nordlock prikat kardaanin, jakolaatikon ym pulttien kiinnipysymistä. Pari ajelukuvaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Flektin termostaatin virittelyä
K100:sen flektinohjaus on alunperin säädety siten, että flekti käynnistyy 100 asteessa ja hälytysvalo syttyy jossain 110 asteen tienoilla. Syylarin termostaatti minkä pitäisi määrätä koneen käyntilämpötila on asetettu 80 asteeseen. Mettäajossa systeemi kuitenkin käyttäytyy siten, että termari aukeaa, mutta syylari ilman ilmanvirtaa ei jaksa pitää lämpöjä kahdeksassakympissä. Lämmöt nousee kunnes flekti käynnistyy. Flekti pystyy pudottamaan lämmöt alle käynnistysrajan eli systeemi jää värähtelemään 100 asteen tuntumaan. Toimii näinkin, mutta turhan korkea käyntilämpötila.
Ei muuta kuin Bemarin flektikontrolleria tutkimaan. Yksinkertainen LM3302 komparaattoreilla toteutettu analogikytkentä. Kytkentään sai helposti lisättyä säädön millä flektin käynnistymispistettä pystyy säätämään. Jossain muussa topikissa oli kysymys olikohan Suzukin lämpömittarin sopivuus jonkun muun anturin kanssa. Alla karkea vaste K100:n lämpöanturin toiminnasta. Tai tarkemmin sanoen flektikontrollerin anturista. Samassa pultissa on toinenkin anturi mitä ECU käyttää. Tässä sama vaste. Lisäksi VDO:n lämpömittaria varten on erillinen anturi. Tämän vaste karkeasti: 50 astetta 200 ohmia, 80 astetta 65 ohmia ja 100 astetta 40 ohmia. Vielä vertailuun Juuson Samurain mittaristoa tehdessä selvisi, että Suzukin anturi käyttäytyy suunilleen näin: Alatappi 60 ohmia, ylätappi 10 ohmia. Eli lähtökohtaisesti mittari ja anturi ovat aina pareja jos parempaa tietoa ei ole saatavilla. Lämpömittari, flekti käy valo ja lämpötilan säätö asennettu. Alkaa kohta muistuttamaan lentokoneen ohjaamoa. ![]() Flektin säädöllä saa toimimaan aika hyvin. Kun flektin käynnistyksen asettaa vähän yli 80 asteeseen (termostaatin avauslämpö) miin flekti käytännössä määrää käyntilämmön. Koeajoilla 82 ... 85 astetta. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 08.08.2025 00:50 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Pieniä päivityksiä. Eka huolto ja etujousien testausta.
Laitetaas taas vähän kuvia, että eivät kaikki maadu kameran muistiin. Myös selitystä miten projekti on taas edennyt muutaman millin.
Määräaikaishuollot on näköjään tarpeen. Alustaa tutkiessa selvisi, että kaikki akselinkiinikkeet (U-pultit) olivat löysällä. Mettässä on sopiva testikivi millä pääsee koittamaan jousituksen flexiä. Näillä painoilla nousee ristiriipuntaan helposti. Kuvassa takapyörä limupullon verran ilmassa. Hyviä uutisia on, että etuakseli ei ole tuossa vielä lähelläkään öljypohjaa. PS tiedossa on monta ihan mielenkiintoista menossa olevaa rakenteluprojektia mistä ei ole pitkiin aikoihin tullut mitään päivityksiä tänne. Rohjaisen tyhjentämään kameran muistia ja tekemään projektipäivityksiä. Pienetkin yksityiskohdat voivat olla mielenkiintoisia. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 19.08.2025 22:34 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lavan hahmottelua
Pöllilavan hahmottelua mistä seurasikin sitten tankin ja akun uudelleenasemmointi.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Uudet paikat tankille ja akulle
Tankille ja akulle löytyi uudet paikat taka-akselin päältä melko alhaalta. Eniten duunia oli "putkispagetin" siivilöinnissä.
No taas kun hetken mietti niin putket ja kaapelit sai aika hyvin suojaan jousenkiinikkeen taakse. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BMW K100RS -86 | J0hannes | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.08.2015 11:29 |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |