Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.06.2025, 23:59
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Ylävesiletkun (putken) asennus


Sai leikkiä vähän putkimiestäkin. Moottorista syylariin ja "ohikiertoon" menevä veto tuli tehtyä vesijohtoputkesta.



Täyttökorkki ja paisuntasäiliön liitos tuli jätettyä alkuperäiseen ohivirtausputken liitäntään. Hetken mietin tekeekö ilmataskun putkeen. Ei tee kun myäs ohivirtaus kylmänä menee samaa putkea pitkin ja aika julma pumppu lykkäämässä.



Paketti paikoillaan. Koeajot alkakoon.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ylaputken_valmistus_1.jpg‎
Views:	540
Size:	205,0 Kt
ID:	109773   Click image for larger version

Name:	ylaputken_valmistus_2.jpg‎
Views:	21
Size:	177,5 Kt
ID:	109774   Click image for larger version

Name:	ylaputki_paikoillaan.jpg‎
Views:	545
Size:	152,9 Kt
ID:	109775   Click image for larger version

Name:	termostaatti_paikoillaan_1.jpg‎
Views:	28
Size:	82,5 Kt
ID:	109776   Click image for larger version

Name:	termostaatti_paikoillaan_2.jpg‎
Views:	539
Size:	69,9 Kt
ID:	109777  

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2025, 00:16
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

uusi ulkonäkö


Keulan ulkonäkö alkaa hahmottumaan. Tilkkutäkin väri vielä päättämättä. Tällähetkellä listan kärjessä musta-keltainen. Värimaailma Pörriäinen / kaivinkoneen kaveri.



Sattu löytymään tollanen letku millä saa raitista ilmaa moottorille.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	uusi_ulkonäko.jpg‎
Views:	542
Size:	193,6 Kt
ID:	109778   Click image for larger version

Name:	raitista_ilmaa_moottorille_1.jpg‎
Views:	541
Size:	100,7 Kt
ID:	109779   Click image for larger version

Name:	raitista_ilmaa_moottorille_2.jpg‎
Views:	40
Size:	134,7 Kt
ID:	109780  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.08.2025, 00:03
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

pikkujuttuja ja ajelua


Kesämennä livahtanut ilman merkittäviä saavutuksia. Kaikenlaisia pikkujuttuja tehty ja nautittu ajelusta. Suosikkivaihteet on 1/1/L eli 150:1. Etenee rauhallisesti.

Keksintään asennettu turvavyötkin.



Kattoa paikkailtu ja maalattu sisäpuolelta.



Koe menossa auttaako Nordlock prikat kardaanin, jakolaatikon ym pulttien kiinnipysymistä.



Pari ajelukuvaa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	nordlock_prikat.jpg‎
Views:	394
Size:	128,9 Kt
ID:	110007   Click image for larger version

Name:	nordlock_2.jpg‎
Views:	17
Size:	207,7 Kt
ID:	110008   Click image for larger version

Name:	nordlock_3.jpg‎
Views:	20
Size:	126,4 Kt
ID:	110009   Click image for larger version

Name:	katto_ennen.jpg‎
Views:	21
Size:	206,6 Kt
ID:	110010   Click image for larger version

Name:	katto_maalattu.jpg‎
Views:	391
Size:	144,6 Kt
ID:	110011  

Click image for larger version

Name:	turvavyot.jpg‎
Views:	396
Size:	201,4 Kt
ID:	110012   Click image for larger version

Name:	ajelua_2.jpg‎
Views:	394
Size:	393,0 Kt
ID:	110013   Click image for larger version

Name:	ajelua_4.jpg‎
Views:	31
Size:	445,8 Kt
ID:	110014   Click image for larger version

Name:	ajelua_5.jpg‎
Views:	31
Size:	371,8 Kt
ID:	110015  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.08.2025, 00:42
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Flektin termostaatin virittelyä


K100:sen flektinohjaus on alunperin säädety siten, että flekti käynnistyy 100 asteessa ja hälytysvalo syttyy jossain 110 asteen tienoilla. Syylarin termostaatti minkä pitäisi määrätä koneen käyntilämpötila on asetettu 80 asteeseen. Mettäajossa systeemi kuitenkin käyttäytyy siten, että termari aukeaa, mutta syylari ilman ilmanvirtaa ei jaksa pitää lämpöjä kahdeksassakympissä. Lämmöt nousee kunnes flekti käynnistyy. Flekti pystyy pudottamaan lämmöt alle käynnistysrajan eli systeemi jää värähtelemään 100 asteen tuntumaan. Toimii näinkin, mutta turhan korkea käyntilämpötila.




Ei muuta kuin Bemarin flektikontrolleria tutkimaan. Yksinkertainen LM3302 komparaattoreilla toteutettu analogikytkentä. Kytkentään sai helposti lisättyä säädön millä flektin käynnistymispistettä pystyy säätämään.





Jossain muussa topikissa oli kysymys olikohan Suzukin lämpömittarin sopivuus jonkun muun anturin kanssa. Alla karkea vaste K100:n lämpöanturin toiminnasta. Tai tarkemmin sanoen flektikontrollerin anturista. Samassa pultissa on toinenkin anturi mitä ECU käyttää. Tässä sama vaste. Lisäksi VDO:n lämpömittaria varten on erillinen anturi. Tämän vaste karkeasti: 50 astetta 200 ohmia, 80 astetta 65 ohmia ja 100 astetta 40 ohmia. Vielä vertailuun Juuson Samurain mittaristoa tehdessä selvisi, että Suzukin anturi käyttäytyy suunilleen näin: Alatappi 60 ohmia, ylätappi 10 ohmia. Eli lähtökohtaisesti mittari ja anturi ovat aina pareja jos parempaa tietoa ei ole saatavilla.


Lämpömittari, flekti käy valo ja lämpötilan säätö asennettu. Alkaa kohta muistuttamaan lentokoneen ohjaamoa.

Flektin säädöllä saa toimimaan aika hyvin. Kun flektin käynnistyksen asettaa vähän yli 80 asteeseen (termostaatin avauslämpö) miin flekti käytännössä määrää käyntilämmön. Koeajoilla 82 ... 85 astetta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	flektin_rele.jpg‎
Views:	410
Size:	155,4 Kt
ID:	110016   Click image for larger version

Name:	flektin_rele_saato_lisatty.jpg‎
Views:	406
Size:	163,3 Kt
ID:	110017   Click image for larger version

Name:	saadon_testausta.jpg‎
Views:	406
Size:	148,7 Kt
ID:	110018   Click image for larger version

Name:	lampoanturi_NTC.png‎
Views:	392
Size:	24,1 Kt
ID:	110019   Click image for larger version

Name:	mittarin_asennus.jpg‎
Views:	15
Size:	190,2 Kt
ID:	110020  

Click image for larger version

Name:	flektikontrolli_asennettu.jpg‎
Views:	15
Size:	203,6 Kt
ID:	110021   Click image for larger version

Name:	lentokoneen_ohjaamo.jpg‎
Views:	406
Size:	140,8 Kt
ID:	110022  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 08.08.2025 00:50
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.08.2025, 22:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Pieniä päivityksiä. Eka huolto ja etujousien testausta.


Laitetaas taas vähän kuvia, että eivät kaikki maadu kameran muistiin. Myös selitystä miten projekti on taas edennyt muutaman millin.

Määräaikaishuollot on näköjään tarpeen. Alustaa tutkiessa selvisi, että kaikki akselinkiinikkeet (U-pultit) olivat löysällä.




Mettässä on sopiva testikivi millä pääsee koittamaan jousituksen flexiä. Näillä painoilla nousee ristiriipuntaan helposti. Kuvassa takapyörä limupullon verran ilmassa.



Hyviä uutisia on, että etuakseli ei ole tuossa vielä lähelläkään öljypohjaa.




PS tiedossa on monta ihan mielenkiintoista menossa olevaa rakenteluprojektia mistä ei ole pitkiin aikoihin tullut mitään päivityksiä tänne. Rohjaisen tyhjentämään kameran muistia ja tekemään projektipäivityksiä. Pienetkin yksityiskohdat voivat olla mielenkiintoisia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	eka_huolto.jpg‎
Views:	260
Size:	167,5 Kt
ID:	110045   Click image for larger version

Name:	jousitesti_1.jpg‎
Views:	262
Size:	381,6 Kt
ID:	110046   Click image for larger version

Name:	jousitesti_2.jpg‎
Views:	27
Size:	387,6 Kt
ID:	110047   Click image for larger version

Name:	jousitesti_3.jpg‎
Views:	30
Size:	369,5 Kt
ID:	110048   Click image for larger version

Name:	jousitesti_4.jpg‎
Views:	260
Size:	202,2 Kt
ID:	110049  


Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 19.08.2025 22:34
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.08.2025, 22:44
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Lavan hahmottelua


Pöllilavan hahmottelua mistä seurasikin sitten tankin ja akun uudelleenasemmointi.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	lavan_hahmottelua_1.jpg‎
Views:	241
Size:	252,2 Kt
ID:	110050   Click image for larger version

Name:	lavan_hahmottelua_2.jpg‎
Views:	19
Size:	353,6 Kt
ID:	110051  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.08.2025, 23:14
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Uudet paikat tankille ja akulle


Tankille ja akulle löytyi uudet paikat taka-akselin päältä melko alhaalta. Eniten duunia oli "putkispagetin" siivilöinnissä.



No taas kun hetken mietti niin putket ja kaapelit sai aika hyvin suojaan jousenkiinikkeen taakse.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kiinikkeet_tekoa.jpg‎
Views:	25
Size:	374,5 Kt
ID:	110052   Click image for larger version

Name:	kiinikkeet_tekoa_2.jpg‎
Views:	24
Size:	408,2 Kt
ID:	110053   Click image for larger version

Name:	tankin mallailua.jpg‎
Views:	24
Size:	149,1 Kt
ID:	110054   Click image for larger version

Name:	akku_kaapelit.jpg‎
Views:	27
Size:	326,2 Kt
ID:	110055   Click image for larger version

Name:	putkispagettia.jpg‎
Views:	27
Size:	210,8 Kt
ID:	110056  

Click image for larger version

Name:	tankki_putket.jpg‎
Views:	259
Size:	124,0 Kt
ID:	110057   Click image for larger version

Name:	tankki_akku_uudet_paikat.jpg‎
Views:	262
Size:	307,1 Kt
ID:	110058   Click image for larger version

Name:	putket_konehuoneessa.jpg‎
Views:	30
Size:	193,9 Kt
ID:	110059  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 14:16 (GMT +2).