Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #101  
Vanha 08.04.2025, 22:58
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Zündung einheit korjaus


Ei tuosa mitään tekemätöntä ole kun vaan maltilla ja huolellisesti tekee. Kannattaa katsella viestin #17 kuvia tarkasti ennen kuin ryhtyy purkamaan. Ehkä pari tärppiä voin antaa:
- transistoreiden jalat kytketty ohkasilla kuparilevyillä piirilevyyn. Juotoskohta käännetty J-muotoon. Lähtee hyvin jollain piikillä nostamalla. Tinapumppu ja tinaimusukka hyviä apuvälineitä.
- konkat liimattu erittäin kovalla/vahvalla liimalla muihin komponentteikin. Varovasti irti, että muita komponentteja ei hajoa. Konkan itsensä voi tietysti uhrata. Todennäköisesti kuori on niin hapero, että kuoret jää liimaan ja loput irtoaa.
- Takaisin kolvatessa mieluummin reilusti lämpöä jotta tina juoksee varmasti juotoskohtaan.

Kondensaattorit ovat 0.1uF/100nF 400VDC/220VAC johtimet 15mm "silmävälillä". Korvaavaksi sama tai suurempi jännitekesto ja tietysti tuo sama mekaaninen koko jotta sopii purkkiin.

Itsellä nämä löytyivät "kotivarasta". Laitoin Panasonicin 630V konkat.

Jos haet ostopaikkaa niin kaikki elektroniikan komponentteja myyvät liikkeet ovat hyviä mahdollisuuksia. Tässä esimerkki Partcon tuotesivuille.

https://www.partco.fi/fi/elektroniik...2-ha-100n.html


.
Vastaa lainaten
  #102  
Vanha 11.04.2025, 11:41
K100 K100 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 08.04.25
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 2
Perusasetus

OIkein paljon kiitoksia neuvoista
Vastaa lainaten
  #103  
Vanha 23.04.2025, 20:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

My first km / nopeusmittari


Kun kerran on ehjä siivottu mittari ja huollettu vaijeri niin miksi ei laittaisi sitä myös toimimaan. Tässähän ei tuo vauhti niinkään kiinosta, mutta kiva nähdä paljonko kesässä tulee kilsoja.

Tässä ensimmäinen!




Sattuipa sopivasti. Luonto (ruoste) tehnyt reijän juuri sopivaan paikkaan mittarinvaijeria varten.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	my_first_km.jpg‎
Views:	648
Size:	153,1 Kt
ID:	109171   Click image for larger version

Name:	reika_vaijerille.jpg‎
Views:	665
Size:	191,2 Kt
ID:	109172   Click image for larger version

Name:	vaijeri_paikallaan.jpg‎
Views:	42
Size:	155,0 Kt
ID:	109173  
Vastaa lainaten
  #104  
Vanha 23.04.2025, 20:26
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Näpertelyä / wiipparit


Väliin jälleen nollahommia.
Sain lahjaksi 410:n pyyhkijänsulat niin pitihän muutkin osat kunnostaa asennusvalmiiksi.

Moottori saanu vähän kipeetä taivasalla seisomisesta. Ollut jossain vaiheessa näköjään vettä täynnä. No putsaamisella ja rasvaamisella tästä selvittiin.
Tässä moottorissa kaksi nopeusporrasta on toteutettu komutaatiokulman muutoksella. Siksi kolme hiiltä. Alin on maa, ylin on hidas nopeus ja vähän sivussa oleva on täysi teho. Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu.
Vaihteistossa on lisäksi "pyörivä kytkin" millä hoidetaan kotiinajo ja jarrutus kytkennät. Tästä ei vaan tullut otettua kuvaa.



Tuli myös pieni virkistävä sorvausharjoitus kun toisesta akselista oli väännetty kiinitysmutterin kierteet paskaksi.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	wiipparit_moottori.jpg‎
Views:	664
Size:	223,1 Kt
ID:	109174   Click image for larger version

Name:	kierteen_korjaus.jpg‎
Views:	655
Size:	125,7 Kt
ID:	109175   Click image for larger version

Name:	kampi kunnossa.jpg‎
Views:	23
Size:	118,4 Kt
ID:	109176  
Vastaa lainaten
  #105  
Vanha 23.04.2025, 21:24
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Jouset / iskarit


Juusolta löytyi solmuun ajetut korottavat jouset. Pienellä korjailulla niistä syntyi tähän projektiin käypäset pakat. Investoin myös uusiin pusliin. Tähänkin sai tehdä pienen sorvaushomman kun ison pään puslista puuttui sisäholkit.



Varsinainen vika näissä oli toisen jousen ison pään silmukka mikä oli vääntynyt auki. Aika lujaa sai painaa, että meni takasin muotoonsa.



Yksi panta oli myös poikki. En jaksanut purkaa pakkaa ja tehdä kokonaan uutta. Katsotaan kestääkö tällainen pikafiksi.



Jousta paikoilleen ja mittailemaan.



U-pultit jäi vähän lyhkäsen puolelle. Iskareissa saisi näköjään olla noin 50mm lisää pituutta. Tästä kohta lisää.
Oleellisinta juttua eli ottaako etubanjo edelleen öljypohjaan kiinni ei päässyt tutkimaan kun alkoi satamaan ja aika loppui. Toisen jousen vaihto jäi tulevaisuuteen.




Hurjalla hakemisella Motonetistä löytyi hyvältä näyttävä ehdokas KYB #343186

Motonetin numero 33-02289. Taitaa olla Daihatsu Rocky:n iskarit?
https://www.motonet.fi/tuote/iskunva...oduct=33-02289

Motonetin ja monen muunkin haun ongelma näyttää olevan, että iskareista ei ilmoiteta mittoja. Hain tänään tilaiksen ja näytti arvaukset osuneen kohdalleen. Pitkänä noin 55mm pidemmät ja kasassa noin 30mm lisää mittaa. Sopivuus selviää kunhan pääsen taas pohjolan tallille duunaamaan.



Tässä vielä linkki KYB partfinder sivulle. Täältä löytyy mittoja.

https://www.kyb.com.au/partfinder-by-dimensions/
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	uutta_jousta.jpg‎
Views:	655
Size:	269,8 Kt
ID:	109177   Click image for larger version

Name:	silmukan korjaus.jpg‎
Views:	658
Size:	174,9 Kt
ID:	109178   Click image for larger version

Name:	panta_1.jpg‎
Views:	19
Size:	187,7 Kt
ID:	109179   Click image for larger version

Name:	panta_2.jpg‎
Views:	650
Size:	135,5 Kt
ID:	109180   Click image for larger version

Name:	panta_3.jpg‎
Views:	26
Size:	392,8 Kt
ID:	109181  

Click image for larger version

Name:	panta_4.jpg‎
Views:	33
Size:	257,1 Kt
ID:	109182   Click image for larger version

Name:	Jousta_paikoilleen.jpg‎
Views:	663
Size:	237,2 Kt
ID:	109183   Click image for larger version

Name:	lyhyt_iskari.jpg‎
Views:	646
Size:	141,4 Kt
ID:	109184   Click image for larger version

Name:	Motonet_iskarit.jpg‎
Views:	658
Size:	176,0 Kt
ID:	109185   Click image for larger version

Name:	Motonet_iskarit_pitkana.jpg‎
Views:	40
Size:	177,5 Kt
ID:	109186  

Click image for larger version

Name:	Motonet_iskarit_kasassa.jpg‎
Views:	24
Size:	160,9 Kt
ID:	109187  
Vastaa lainaten
  #106  
Vanha 18.05.2025, 22:49
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

taas terapia nollahomma väliin


Oikeitakin hommia projektin edistämiseksi olisi, mutta kun tuli korjattua tuo pyyhkijänmoottori niin näpertelin wiipparit K100:seen. En kyllä tiedä tarvitaanko niitä koskaan.



Tässäkin raadossa oli tuo Suzukin tyyppivika. Keskimmäinen laakeripukki murtuu irti pellistä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	wiipparin_moottori.jpg‎
Views:	20
Size:	92,4 Kt
ID:	109480   Click image for larger version

Name:	wiipparit_paikoillaan.jpg‎
Views:	474
Size:	134,2 Kt
ID:	109481  
Vastaa lainaten
  #107  
Vanha 18.05.2025, 22:59
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

jouset jatkoa


Keula nousi inan enemmän kuin jousien kuormittamaton eromitta on. Mittanauha näytti 50 milliä. Keula nousi 55mm.
Lähtötilanne 40mm ja uusilla jousilla 95mm.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ero_uusi_vanha.jpg‎
Views:	470
Size:	137,0 Kt
ID:	109482   Click image for larger version

Name:	tila_lahtotilanne.jpg‎
Views:	18
Size:	179,6 Kt
ID:	109483   Click image for larger version

Name:	tila_uudet_jouset.jpg‎
Views:	16
Size:	84,9 Kt
ID:	109484  
Vastaa lainaten
  #108  
Vanha 18.05.2025, 23:05
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

eka softapäivitys


Nämä temput sopii tähän projektiin kuin peräkoukku Ferraariin!
Mittaristoon tuli ensimmäine softapäivitys. Tarkemmin virta- ja jännitemittareihin liukuvan keskiarvon suodattimet jotta näyttö rauhoittuisi ja olisi helpompi lukea.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	softapaivitys_1.jpg‎
Views:	43
Size:	100,3 Kt
ID:	109485   Click image for larger version

Name:	softapaivitys_2.jpg‎
Views:	483
Size:	155,3 Kt
ID:	109486  
Vastaa lainaten
  #109  
Vanha 01.06.2025, 23:26
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Kellon korjaus


Menee nollahommien listalle. Mettäänajossa mittaristossa oleva kellokin saanut hittiä. Tutkimus paljasti, että itse kollon elektroniikka ja näyttö olivat ehjäy, mutta 2mm messinkiputkesta tehdyt mittariston sisäiset liittimet katkenneet. Mittariston purku ja kasaus vähän hankala homma. Itse korjaus helppo, pari johtoa liittimen tilalle ja purkki kasaan.



Oheisvahinkona tuli viriteltyä mittariston valot kuntoon vaikka autossa ei vielä muita valoja olekkaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kello_korjattu.jpg‎
Views:	303
Size:	67,5 Kt
ID:	109595   Click image for larger version

Name:	katkenneet_kontaktit.jpg‎
Views:	10
Size:	141,1 Kt
ID:	109596   Click image for larger version

Name:	ehjä_kello.jpg‎
Views:	11
Size:	78,5 Kt
ID:	109597   Click image for larger version

Name:	mittarivalot.jpg‎
Views:	298
Size:	44,0 Kt
ID:	109598  
Vastaa lainaten
  #110  
Vanha 02.06.2025, 00:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Peltihommia


No nyt päästiin välillä oikeisiin hommiin. Sain houkuteltua reippaat peltisepät (kundit) avuksi niin rupes rautaoksidi muuttumaan pelliksi. Alla vähän sekava kuvakollaasi viikonloun tapahtumista.



Nyt on sen verran ttuoretta peltiä lattiassa, että tossut ei huku mettään.



Sadekkaan ei hidastanut tekemistä. Pressuteltta päälle ja homma jatkui täydellä vauhdilla.



Lokasuojien aihioiksi löytyi Maken Samuraista aikoinaan hyljätyt ruosteenpesät. Noh kun ei muuta ole niin nämä ovat hyvät.



Pahvi CAD käyntiin ja kohta mulla olikin sitten lokasuojat.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	reippaat_peltisepat.jpg‎
Views:	312
Size:	302,7 Kt
ID:	109599   Click image for larger version

Name:	reippaat_peltisepat2.jpg‎
Views:	10
Size:	317,7 Kt
ID:	109600   Click image for larger version

Name:	reippaat_peltisepat3.jpg‎
Views:	9
Size:	217,6 Kt
ID:	109601   Click image for larger version

Name:	peltiseppa1.jpg‎
Views:	11
Size:	187,5 Kt
ID:	109602   Click image for larger version

Name:	Hitachiointia.jpg‎
Views:	11
Size:	269,2 Kt
ID:	109603  

Click image for larger version

Name:	lattia_vasen.jpg‎
Views:	13
Size:	282,6 Kt
ID:	109604   Click image for larger version

Name:	lattia_oikea.jpg‎
Views:	9
Size:	180,9 Kt
ID:	109605   Click image for larger version

Name:	Fe3O4_poistoa.jpg‎
Views:	8
Size:	261,9 Kt
ID:	109606   Click image for larger version

Name:	Fe3O4_poistoa_2.jpg‎
Views:	8
Size:	216,8 Kt
ID:	109607   Click image for larger version

Name:	tuoretta_peltia.jpg‎
Views:	10
Size:	228,2 Kt
ID:	109608  

Click image for larger version

Name:	tuoretta_peltia2.jpg‎
Views:	307
Size:	179,8 Kt
ID:	109609   Click image for larger version

Name:	sade_yllatti1.jpg‎
Views:	8
Size:	291,8 Kt
ID:	109610   Click image for larger version

Name:	sade_yllatti2.jpg‎
Views:	306
Size:	256,2 Kt
ID:	109611   Click image for larger version

Name:	lokasuojat.jpg‎
Views:	311
Size:	303,8 Kt
ID:	109612   Click image for larger version

Name:	lokasuojat_card_board_CAD.jpg‎
Views:	309
Size:	263,7 Kt
ID:	109613  

Click image for larger version

Name:	pahvi_muuttuu_pelliksi.jpg‎
Views:	11
Size:	306,0 Kt
ID:	109614   Click image for larger version

Name:	mulla_on_lokasuojat.jpg‎
Views:	309
Size:	179,3 Kt
ID:	109615  
Vastaa lainaten
  #111  
Vanha 02.06.2025, 01:29
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Syylari ja termostaatti


Sen enempää tutkimattakin on selvää, että prätkän jäähdytin ei riitä mettäajoon millään flektillä. Ei muuta kun mittailemaan ja sopivaa mahdollisimman suurta syylaria etsimään.



Motonetistä löytyi halpa Volkkarin alumiinijäähdytin.



Bilteman 10" flekti kiinni ja kiinnikkeitä miettimään.



Asettuu aikalailla eteen niin, että originaali maskin voi hylätä saman tien. Koeaennus tehty ilman termostaattia. Termostaatin asennus odottelee putkiosia.





Termostaatti on oma tarinansa. Tässä setupissa termostaatti on kolmitie-venttiili. Originaali syylarissa rakennettu syylarin kylkeen. Sitkeällä hakemisella sopiva löytyi BMW E10 varaosista.



Koeajojen tuloksia odotellen Mad Max valmiina metsään. Ehkä kannattaa joku ritilä rakentaa tuon alumiinipaperiviuhkan suojaksi. On nimittäin aika ohkasta lamelia.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	syylari.jpg‎
Views:	297
Size:	137,8 Kt
ID:	109616   Click image for larger version

Name:	mittailua.jpg‎
Views:	302
Size:	168,3 Kt
ID:	109617   Click image for larger version

Name:	syylarin_kiinikkeet.jpg‎
Views:	304
Size:	176,5 Kt
ID:	109618   Click image for larger version

Name:	flektin_kiinitys.jpg‎
Views:	7
Size:	131,3 Kt
ID:	109619   Click image for larger version

Name:	koeasennus_ei_termostaattia.jpg‎
Views:	306
Size:	217,4 Kt
ID:	109620  

Click image for larger version

Name:	termostaatti.jpg‎
Views:	293
Size:	92,5 Kt
ID:	109621   Click image for larger version

Name:	termostaatti_2.jpg‎
Views:	3
Size:	75,4 Kt
ID:	109622   Click image for larger version

Name:	termostaattisoppaa.jpg‎
Views:	291
Size:	95,8 Kt
ID:	109623   Click image for larger version

Name:	letkumittoja.jpg‎
Views:	2
Size:	261,7 Kt
ID:	109624   Click image for larger version

Name:	koeajovalmis.jpg‎
Views:	301
Size:	283,6 Kt
ID:	109625  

Vastaa lainaten
  #112  
Vanha 03.06.2025, 23:09
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Identiteetti


Nyt sillö on oma identiteetti.
Kiitoksia taas 3D osastolle.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	identiteetti.jpg‎
Views:	203
Size:	208,8 Kt
ID:	109633  
Vastaa lainaten
  #113  
Vanha 04.06.2025, 20:15
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.318
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti


Termostaatti on oma tarinansa. Tässä setupissa termostaatti on kolmitie-venttiili. Originaali syylarissa rakennettu syylarin kylkeen. Sitkeällä hakemisella sopiva löytyi BMW E10 varaosista.
Tarkennusta termostaattiin....

Se on M10 moottorin osa. Eli kaikki 4 syl Bemarit vuosina 1966-87. E10 on 2002 malli, mutta tätä osaa oli monessa muussakin.

Eikä ole ensimmäinen kerta, kun BMW M10 termostaatti menee Suzukiin tällä palstalla. Noin 15 vuotta sitten, sininen turboahdettu SJ410 pick-up
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 01:59 (GMT +2).