Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2025, 12:41
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Ja tosiaan joku halvempi jenkki bensakoneellakin, mutta se olis sitten kolmosauto. Ei pää kestä tankata yli 12 litraa sataselle... Täytyy tutkiskella alan foorumeita.
Jos tuollainen ajatus kulutuksesta niin saa maasturin oston unohtaa kokonaan. Alta 12l/100km niistä mikään ei mene kuin maantiellä 80kmh ajaessa ja essonbaarin jutuissa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2025, 14:56
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Jos tuollainen ajatus kulutuksesta niin saa maasturin oston unohtaa kokonaan. Alta 12l/100km niistä mikään ei mene kuin maantiellä 80kmh ajaessa ja essonbaarin jutuissa.
Niin siis jos kulutus on yli 12 litraa satasella, niin silloin meillä maasturi ostetaan kolmosautoksi. Jos kulutus kohtuullinen, niin silloin maasturi voisi olla kakkosautona. En tiedä millä offroad -vehkeillä sinä olet ajanut, mutta ei kaikki maasturiksi luokitellut ole varsinaisia offroad ajoneuvoja. Minulla oli uutena ostettu n. 2010 mallin 4 WD Transit ja uutena ostettu 2009 mallin D-Max. Transitin korotin ja vaihdoin siihen älyttömän isot renkaat. Sillä kulutus oli 12 litraa satasella ja meni 40 cm lumessa. D-Maxiin ostin vain ylisuuret (koteloihin raapivat) renkaat. Sillä oli kulutus n. 8,5 litraa satasella ja meni n. 35 cm lumessa.

On aika ikävää, että maastoauto -käsitteen alle mahtuu niin monenlaisia autoja. Menee helposti väärinymmärryksen puolelle. Tosin ketjun avauksesta selviää, etten ole varsinaista maastossa kulkevaa autoa ostamassa, mutta vaadittavat tieominaisuudet suuntaa tarpeen käytännössä maastoautoihin. Varsinaisessa maastossa teiden ulkopuolella kuljen jalkaisin, hiihtäen, traktorilla tai enduropyörällä.

Näkyy vinkkejä olevan niin moneen suuntaan, että ajatukset on aika sekaisin, mutta kyllä tämä tästä vielä kirkastuu. Kiitos edelleen avusta!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2025, 15:49
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Niin siis jos kulutus on yli 12 litraa satasella, niin silloin meillä maasturi ostetaan kolmosautoksi. Jos kulutus kohtuullinen, niin silloin maasturi voisi olla kakkosautona. En tiedä millä offroad -vehkeillä sinä olet ajanut, mutta ei kaikki maasturiksi luokitellut ole varsinaisia offroad ajoneuvoja. Minulla oli uutena ostettu n. 2010 mallin 4 WD Transit ja uutena ostettu 2009 mallin D-Max. Transitin korotin ja vaihdoin siihen älyttömän isot renkaat. Sillä kulutus oli 12 litraa satasella ja meni 40 cm lumessa. D-Maxiin ostin vain ylisuuret (koteloihin raapivat) renkaat. Sillä oli kulutus n. 8,5 litraa satasella ja meni n. 35 cm lumessa.

On aika ikävää, että maastoauto -käsitteen alle mahtuu niin monenlaisia autoja. Menee helposti väärinymmärryksen puolelle. Tosin ketjun avauksesta selviää, etten ole varsinaista maastossa kulkevaa autoa ostamassa, mutta vaadittavat tieominaisuudet suuntaa tarpeen käytännössä maastoautoihin. Varsinaisessa maastossa teiden ulkopuolella kuljen jalkaisin, hiihtäen, traktorilla tai enduropyörällä.

Näkyy vinkkejä olevan niin moneen suuntaan, että ajatukset on aika sekaisin, mutta kyllä tämä tästä vielä kirkastuu. Kiitos edelleen avusta!
Isot renkaat ja neliveto lisää vastusta ja niin tekee massa. Kaikki 2500kg koukulla olevat autot alkavat olemaan sitä kokoa ja vielä nelivedolla varustettuja että maantiellä ja auton omasta kulutusmittarista voi nähdä noita alle 10l/100km kulutuksia, mutta seka-ajon keskikulutus on aina eri kuin optimitilanteissa.

Kulutus kommentti ei siis ollut mitenkään maasturia koskettava vaan yleensäkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2025, 16:46
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Isot renkaat ja neliveto lisää vastusta ja niin tekee massa. Kaikki 2500kg koukulla olevat autot alkavat olemaan sitä kokoa ja vielä nelivedolla varustettuja että maantiellä ja auton omasta kulutusmittarista voi nähdä noita alle 10l/100km kulutuksia, mutta seka-ajon keskikulutus on aina eri kuin optimitilanteissa.

Kulutus kommentti ei siis ollut mitenkään maasturia koskettava vaan yleensäkin.
Omat kokemukset, P38 Range Rover meni talvikelissä matkassa 12,8 kulutuksella, lompakolla mitattuna samassa tankkauspaikassa tankaten. Nelilitrainen bensakasi automaattivaihteiston kanssa, ei mitenkään mahdoton. No, keli oli mikä oli, ei paljoa kahdeksankympin yli tullut kokeiltuakaan, ja lievää suurempi pelko persiissä miten kiehutusnesteet pysyy koneessa...

Samainen keksintö sitten pitemmällä aikavälillä, kyllä se lähemmäksi 16 litraa asettui, vaikkei kaupunkiajoa juurikaan tullut, enimmäkseen isommalla tiellä. Juuei voima tule ilmaiseksi...

Kaverilla on sitten noita Discovery kakkosia, ja eniten käyttöaikaa saanut menee kympin lähelle koko vuoden kulutukset laskien. On korotusta, isompaa rengasta yms, ja menee se vähintään 12 koko ajan jos ei muista "modausta" käyttää eli manuaalista turbiinilukkoa, -sen kanssa on lukemat kympin pinnassa, eikä pahasti nouse vaikka on pari-kolme tonnia koukussa...

Vetopainot noissa molemmissa 3500kg, ja jaksaa kyllä täyden kuormankin kanssa edetä...

Jos olisin etsimässä itselle, niin kyllä se valinta olisi noiden kahden mallin väliltä, ja näillä vähillä ajoilla bensana. Noihin kun saa automaattiaskin, valtaosa semmoisella onkin. Defender jos lopulta taloon asettuu, niin ehkä sekin saa automaatin manuaalin tilalle, jos vaan resurssit ja into riittää. Tosin kyllä sillä ne vähän ajot mitä tuli ajeltua, meni sujuvasti manuaalillakin, mutta on se vaan mukavampi pikkupyörityksessä automaatin kanssa ajelu. Ja kärryn kanssa peruutellessa, huomattavasti mukavampaa...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2025, 17:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Jos vaihtelee isompia renkaita ja vetelee kärryä sekä pakittelee sitä, olis hyvä et jaksaa mennä hiljaa hyvin ja maantievauhtia.

Uudemmissa useammin enempi tehoa ja vääntöä. Landcruisereitakin aika monenlaisia.

Pajero 3,2 DID:etä kokeilin halpishintaluokassa. Siinä oli yllättävästi vikaa. Olis jaksanut mennä jonkin verta suuremmilla renkailla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2025, 18:17
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Turboton työntötangollinen perus bensakasi on ylläpitokuluiltaan ja vikakohdiltaan aika pali yksinkertaisempi kuin mikään turbolla varustettu riisselipata. Esimerkiks yhden diesel pannun solenoidi- tai piezosuuttimen hinnalla huoltaa jo perushommia kivasti. Normi bensa suutinkin voi tietty hajota mutta hankintahinta ei ole n-sataa euroa per suutin. Ja turbot ja eegeeärrät ja kusiruiskut ja hehkujärjestelmät ja deepeeäffät jajajajajaja...

Että kannattaa toikin puoli miettiä sillä ilman tunkkaamistahan ei mitkään ton hinta/ikäluokan vehkeet enää tiellä pysy. Saattaa se bensan tankkaaminen viiksettää aikaajoittain, sitä ei käy kieltäminen.

Korotettu WJ Grandi 4.7 V8 265 leveillä 16" tohveleilla vei seka-ajossa tosi tarkalleen 15-litraa noin vuoden tarkastelujaksolla. Ajossa taajaman ulkopuolista ajelua, moottoritieajelua ja ihan Helsingin ruuhkissa pönötystä. Matka-ajoa 80-100km/h teillä niin parhaimmillaan 11-alkuisia kulutuslukemia kun etelästä ajeli mökille kesäaikaan Pirkanmaalle. 40tkm oli tollanen pääasiallisena käyttiksenä mulla, hyvä peli jäykkäakseliseksi maastoautoksi. Ei mikään henkilöauto tahi kitumaasturi kuitenkaan ajettavuudeltaan.

Viimeksi muokannut Macke : 09.01.2025 18:19
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2025, 14:40
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 94
Perusasetus

Valinta olisi huomattavasti helpompi jos kriteerit ja budjetti on tarkat. Mutta ensimmäistä maastoautoa ostaessaan on käytännössä mahdotonta tietää millä asioilla on itselle eniten merkitystä. Jokainen kokee maastoauton vahvuudet ja heikkoudet erilailla. Ja jokainen maasto-ominaisuuksia lisäävä muutos huonontaa ominaisuuksia kadulla. 2" korotus lisää maavaraa metsään, mutta samalla kulutus kasvaa 1-2l/100km ja huonompi ajaa moottoritiellä. Ja taas sama, toista ei huonontuminen haittaa mutta joillekin se on ongelma.

Itsellä on V8 WJ ja vakio renkailla sekä ilman korotusta se on minun mielestä todella hyvä ajaa. Aiemmin ajoin vuorotellen 530d bemarilla sekä tuolla, ja tykkäsin enemmän Jeepistä. Nyt toki sitä on rakennettu niin paljon että ajo-ominaisuuksia ei pääse kehumaan. Joten jos vakio WJ on huono ajaa, niin silloin kannattaa alkaa vaihtamaan alustasta riittävä määrä niveliä/puslia/ohjaus iskari. Näillä omasta tuli aikoinaan aivan eri auto ja luulen että sama on kaikissa muissakin maastoautoissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2 venettä, iso ja pieni legless O/M/V Ajoneuvot 0 25.03.2013 21:45
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. Rinssi Tekniikka & Jutustelu 17 19.02.2013 10:01
Myydään Pari venettä patsuk O/M/V Muut 3 10.10.2011 21:30
Mikä maasturiksi? legro Tekniikka & Jutustelu 15 06.01.2007 16:48
L200 Maasturiksi L200-01 Tekniikka & Jutustelu 0 05.09.2005 19:19


Sivu luotu: 10:08 (GMT +2).