Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2024, 12:33
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Painonvartijat


Jeepistä halkesi ikävästi molemmat kannet kun kävi aavistuksen lämpöisenä mutakylvyn jälkeen. Flektin ei jaksanut pyöriä ennen kuin kaivoin mudat pois, ja vahinko oli jo tapahtunut. No kuskin puolelle löytyi jo ehjä kansi, mutta vänkärin puoleiselle olisi tarvetta. Saa vinkata jos tietää ylimääräisiä.

Kesällä Grandi joutui hieman painonvartijoihin. Otin vasta vähän turhaa painoa pois niin että ei vaikuta käytettävyyteen. Jos on hyviä vinkkejä miten muuten saa painoa vähennettyä niin saa kertoa. Tarkoitus on kuitenkin pitää auto mukavana myös pidemmillä reissuilla. Alla lueteltuna ja halpis vaa'alla punnittuna mitä lähti.

Takapenkki niskatukineen 27,4 kg (käyttöä oli kerran vuodessa)
Tekstiilimatot kumimattojen alta 1,7 kg
Kumimatot takapenkiltä 1,5 kg
Takakaiuttimet 1,0 kg (ei ollut käytössä)
Takalasin pyyhin 1,2 kg (ei toiminut)
Vaijeritalja peräkontista 5 kg (ei löytynyt käyttöä kun aina on toinen auto)
Pitkä puunsuojaliina 2,5 kg (sama kuin yllä, otetaan tarvittaessa mukaan)
Vinssivaijerin lyhennys 2,5 kg (ei muutenkaan meinannut mahtua kelalle)
Iso sakkeli 0,5 kg (vielä jäi pienempiä pari)
Puinen ramppi katolta 4,5 kg (katolle jäi toinen puulla vahvistettu alumiinen ja vain yhdelle on kerralla ollut käyttöä)
Takahiekkapelti 1,7 kg (takapuskurin leikkaamisen jälkeen jouti pois)
Takaa vetopisteen vahvistaminen ja pienentäminen 0,5 kg
Yhteensä 50 kg

Tämän lisäksi tajusin että ajopäivinä vararenkaan voi jättää auton katolta ajoalueen parkkipaikalle kun ollaan kuitenkin muutaman kilometrin etäisyydellä. Renkaan painoa en saanut mitattua kun vaaka loppui 20 kg.

Näiden kevennysten jälkeen ero oli todella selkeä. Erityisesti auton keinuminen väheni. Luultavasti suurimman eron teki vararengas ja ramppi, koska paino lähti niin korkealta.
Joku lajia enemmän harrastanut voisi kommentoida aihetta.
Ja kuten aiemmin kirjoitin niin vinkit lisäkeventämiseen olisi tervetulleita, mielellään punnittuna.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2024, 17:52
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Epe- Näytä viesti
Näiden kevennysten jälkeen ero oli todella selkeä. Erityisesti auton keinuminen väheni. Luultavasti suurimman eron teki vararengas ja ramppi, koska paino lähti niin korkealta.
Joku lajia enemmän harrastanut voisi kommentoida aihetta.
Ja kuten aiemmin kirjoitin niin vinkit lisäkeventämiseen olisi tervetulleita, mielellään punnittuna.
Ihan oikein olet tätä tulkinnut, eli kyllä se lisäpaino lisää keinumista, ja mitä korkeammalla paino on, niin sen isompi vaikutus. Varapyörän tai muiden tavaroiden säilyttäminen katolla ei ole hyvä juttu, mutta joskus se on ainoa vaihtoehto. Silloin kun vielä käytiin Venäjllä ajamassa, auto oli lastattu täyteen kattoon asti, ja katolla minulla oli 80 litraa bensaa. Ajo-ominaisuudet muuttuu aika reilusti verrattuna tyhjään autoon.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	P4170001.JPG‎
Views:	342
Size:	406,0 Kt
ID:	108419   Click image for larger version

Name:	P4170045.jpg‎
Views:	354
Size:	446,6 Kt
ID:	108420  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.12.2024, 09:08
JuHem JuHem ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Kuopio
Viestit: 47
Perusasetus

Peinistä puroista kertyy iso virta tässäkin. Herkästi kaikenlaista pientä painavaa autoon kertyy. Omassa Rangessakin olen katsastuksissa hämmästellyt akselipainoja. Lähinnä sitä, että miten paljon sitä painoa on kertynyt tehtaan ilmoittamiin verrattuna ilman, että olisi kontti täynnä tavaraa. Vinssi, akku, panssaroinnit, isommat renkaat...
__________________
Range Rover 3.9EFI -90
Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.01.2025, 12:04
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Ensiksi kiitos kun kirjoittelet tänne, laitoin ketjun tilaukseen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Epe- Näytä viesti
Renkaan painoa en saanut mitattua kun vaaka loppui 20 kg.
33x12.5R15 Cooper STT Pro peltivanteella painaa 42kg/kpl


255/70R18 Goodyear Wrangler Duratrac alumiinivanteella n 10kg vähemmän:


285/70R17 peltivanteella (?) on varmaan jossain noiden välissä..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2025-01-03 at 11.58.45.png‎
Views:	338
Size:	2,07 Mt
ID:	108443   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2025-01-03 at 11.59.05.png‎
Views:	336
Size:	1,24 Mt
ID:	108444  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, wj


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35


Sivu luotu: 12:21 (GMT +2).