Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.10.2024, 22:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

kalibroinnin tarkistus


Kiitos vihjeistä. Koneen omistaja kiitteli näistä.
Eilen jäi kokeilemata, mutta tänään tehtiin lisätutkimusta. Puhelimeen ladatulla spektrianalysaattorisoftalla koneen kuuntelua ja tulkintaa täsmääkö kierrosluku.

Löhtökohtahan on nelisylinterisessä nelitahtimoottorissa kaksi sytytystä/kierros. Tästä seutaa: RPM x 2 / 60 = Hz eli taajuus millä malmikasa nakuttaa.

Spektriskoopin resoluutio pienillä taajuuksilla on huono niin testikierroksiksi valittiin mahdollisimman suuri järkevä kierrosluku 2100 RPM mikä vastaa 70 Hz taajuutta.

Tällä käyntinopeudella spektriskoopin piikki keikkui 135Hz tienoilla mikä on selvästi toinen harmooninen (2f) eli perustaajuuden kaksikerta. Tästä ratkeaa helposti sytytys taajuus ja kierrosluku 67.5Hz X 60 / 2 = 2025 RPM. Mittausepävarmuus huomioiden ollaan ainakin alueella.

Niin ja rajoitin on siinä 2400 RPM tienoilla.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2100RPM.jpg‎
Views:	1761
Size:	142,9 Kt
ID:	108096  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 17.10.2024 01:55
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.11.2024, 14:13
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

James 52D-4


Otsikon keksintö ei suostu käynnistymään ja keinot alkaa loppumaan.

Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä:
-uusi akku
-puhtaan polttoaineen syöttö suuttimille asti varmistettu
-suuttimet irrotettu ja puhdistettu (kakkos suutin ei suostunut irtoamaan)
-uusi virtalukko vaihdettu
-Lucas käynnistyksen estokytkin ostettu, mutta vanha löytämättä, eli ei ole
vielä vaihdettu

James 52 D Käyttö ja Huolto vihkonen sanoo, että käynnistyksen estokytkin sijaitsee ohjaamon alla, mutta en löydä sitä.

Hyviä vinkkejä koneen käyntiin saaviseksi vastaanotetaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Lucas DGSRB301 Käynnistyksen estokytkin.jpg‎
Views:	899
Size:	19,1 Kt
ID:	108264  
Attached Files
File Type: pdf James tiedot.pdf‎ (66,0 Kt, 964 lukua)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.11.2024, 14:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Sattui olemaan kone auki niin saat ensimmäisen kysymyksen heti.

Selityksestä ei selviä pyörittääkö startti konetta vai ei.

Mikäli pyörittää niin jatkaisin etsimistä polttoainepuolelta. Jollain diesel startilla voi myös kokwilla syttyykö ollenkaan.
Jos pyöeittää, mutta hyvin vaivanloisesti vika voi olla startissa tai etäisesti hydraulipumpussa mikä panee vastaan.

Mikäli ei pyöritä niin tee koe. Vedä startin solenoidin liittimeen johdonpätkä ja anna heräte suoraan siihen. Mitä tapahtuu?

Laita muutama kuva.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.11.2024, 16:02
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

Kone kyllä pyörittää sekä avaimesta kääntämällä, että herätepiuhaan suoralla kytkennällä.
Kone on ajettu siihen, missä se nyt seisoo. Sammutin aparaatin, eikä se sen jälkeen enää käynnistynyt.
Sammutuksen ja uudellenkäynnistys yrityksen välissä oli toki noin vuosi.

Täytyy kaivella josko jotain kuvia löytyis.

Kuva suuttimesta. Onko yleisön mielestä karmeessa kunnossa?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20241105_111954.jpg‎
Views:	914
Size:	160,7 Kt
ID:	108265  

Viimeksi muokannut Suonkuokkija : 14.11.2024 17:36
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.11.2024, 17:35
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suonkuokkija Näytä viesti
Kone kyllä pyörittää sekä avaimesta kääntämällä, että herätepiuhaan suoralla kytkennällä.
Kone on ajettu siihen, missä se nyt seisoo. Sammutin aparaatin, eikä se sen jälkeen enää käynnistynyt.
Sammutuksen ja uudellenkäynnistys yrityksen välissä oli toki noin vuosi.

Täytyy kaivella josko jotain kuvia löytyis.
Itellä oli polttoainehana tukossa kun sammui ja ei suostunut käynnistymään vaikka polttoaine "tuli" suuttimille asti. Kokeile avata suuttimen putki kunnolla löysälle ja starttaa. Jos ei aine lennä kaaressa, jossain on ilmaa tai pumppu sökö tai tukos. Myös jos sammutin on jumittunut, kannattaa kopautella pumpun kylkeen. Jos saa ainetta ja pyörii normaalisti startilla niin pakko melkein lähteä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.11.2024, 17:38
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

Polttoaine EI kyllä lentänyt kaaressa kun kokeilin suutinputket auki startata.
Täytyy siis yrittää syöttöpumpun putsausta, kiitos vinkistä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.11.2024, 17:58
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

Koneen oma tankki on ohitettu konepellin päällä istuvalla veneen polttoainetankilla josta letku suodattimelle ja venetankin letkun "tissiä" puristelemalla painettu polttoaine suodattimeen
-> alempi ilmausruuvi auki ja uudelleen "tissiä" puristelemaan, kunnes virtasi reilusti naftaa alemmasta reijästä
->ruuvi kiinni ja sama homma ylemmän ilmausruuvin kanssa
->suutinputket auki ja herätepiuhaan suora yhteys akulta.
->polttoainetta tuli, mutta niin kuin sanottu ei ruiskimalla.

Tuossa vähän aikaisempaa kiroilua koneen kanssa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.11.2024, 17:41
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Tarkoitatko Lucas käynnistyksenestolla kuvassa olevaa starttirelettä. Tästä juttua tämän ketjun viestissä #41.

Kun kerran pyörittää niin sähkövikojen etsiminen ei johda mihinkään.

Tästä eteenpäin Perkins-tietäjien neuvot olisivat tarpeen. Itse osaan kysyä miten varmistit, että tavaraa tulee suuttimille asti?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.11.2024, 17:59
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

Kyllä se kuva oli käynnistyksen estokytkimestä (Lucas).
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.11.2024, 18:37
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.392
Perusasetus

Minkälainen sammutin siinä laitoksessa on - virta-avaimestako sammuu, vai pitääkö vetää, painaa tai kääntää jotakin muuta, jotta moottori pysähtyy?

Käsipumpulla ilmaamisen jälkeen sammutin pois päältä ja käsikaasua isolle. Löysää yksi tai kaksi suutinputken liitosta suuttimen puoleisesta päästä. Tuleeko sieltä startatessa polttoainetta lainkaan?

Jos kone on vuoden seissyt käymättä, niin on mahdollista, että ruiskutuspumppu on juminut sammutusasentoon, eikä siksi anna polttoainetta suuttimille. Jos on joku harvemmin käytetty kone ja siinä on mekaaninen sammutin, niin se sammutin kannattaisi palauttaa sammuttamisen jälkeen takaisin käyntiasentoon jumituksen välttämiseksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.11.2024, 18:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suonkuokkija Näytä viesti
Kuva suuttimesta. Onko yleisön mielestä karmeessa kunnossa?
Suuttimen kumi on näköjään rikki. Kannattaa vaihtaa, ettei pesu ja sadevesi pääse reikään ja jumita suutinta lopullisesti.

Ulkopuolelta ei voi sanoa, onko suutin hyvä vai ei.

Mutta itse töhäyttäisin startatessa hieman pilottia imuputkeen, että hörähtääkö. Ja silloin ei tietysti hehkutella samalla, ettei paukahda.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.11.2024, 18:44
Suonkuokkija Suonkuokkija ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.10.19
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Suuttimen kumi on näköjään rikki. Kannattaa vaihtaa, ettei pesu ja sadevesi pääse reikään ja jumita suutinta lopullisesti.

Ulkopuolelta ei voi sanoa, onko suutin hyvä vai ei.

Mutta itse töhäyttäisin startatessa hieman pilottia imuputkeen, että hörähtääkö. Ja silloin ei tietysti hehkutella samalla, ettei paukahda.
Unohtu mainita, että kuparitiivisteet ja kumitiivisteet vaihdettu kaikkiin suuttimiin mitkä irti sain.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.11.2024, 17:47
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suonkuokkija Näytä viesti
Unohtu mainita, että kuparitiivisteet ja kumitiivisteet vaihdettu kaikkiin suuttimiin mitkä irti sain.
Oliko muute alkuperäinen käsipumppu käytössä vielä? Siellä ainakin itsellää oli sihti myös tukossa, minkä putsasin etsiessä tankin tukosta. Kannattaa muuten kokeilla vaikka irrottaa se sammuttimen vaijeri ja vähän liikutella sitä vipua pumpun päästä ja naputella varovasti. Tuleeko savua startatessa edes, jos ei harmaan valkeaa tule pyörittäessä niin ei se kyllä ainettakaan saa minusta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 22:00 (GMT +2).