Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.08.2024, 23:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Savupiippu osa 1


Pakoputken rakentelussa tarkoitus oli hyödyntää alkuperäisiä osia niinpaljon kuin vaan voi. Hieno rosteriputki ja aavistus siitä, että sakemanni on rakennellut jotain sinne sisäänkin. Rohkeasti vaan kylki auki mutta ei ihan heti tyvestä.



Ensimmäinen havainto oli, että valtavan paksusta kamasta tehty. Koko pönttö painaa varmaa 10kg.



Aavistus, että putkessa on Münchenin tiedettä osoittautui heti oikeaksi.



Lähtöjen pituuksien tasauksia ja muutakin pimeää tiedettä.



Sovittelua paikoilleen. Toteamus, että nurinpäin käännettynä sopisi kuin sormi nenään.



Ei siinä auttanut muu kuin rälläkkä kouraan ja kääntämään sisäkaluja peilikuvaksi. Mutu menetelmällä koitin pitää lähdöt niin saman mittaisina kuin tällä rakenteella pystyy.



Oma Argon pullo oli Johanneksen tallilla ja Johanneksella on muutenkin parempi TIG kone. Eikun sinne harsimaan pönttö kasaan.





Halus näyttää faijalle ja kundihan vetäisi priima saumat pönttöön.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Bemarin_putki_avaus.jpg‎
Views:	1670
Size:	244,5 Kt
ID:	107671   Click image for larger version

Name:	Bemarin_putki_auki.jpg‎
Views:	1662
Size:	225,6 Kt
ID:	107672   Click image for larger version

Name:	Bemarin_putki_salaperainen_rakenne.jpg‎
Views:	1652
Size:	129,8 Kt
ID:	107673   Click image for larger version

Name:	Bemarin_putki_resonaattorit.jpg‎
Views:	1678
Size:	238,4 Kt
ID:	107674   Click image for larger version

Name:	sovittelua.jpg‎
Views:	1712
Size:	153,1 Kt
ID:	107675  

Click image for larger version

Name:	Bemarin_putki_resonaattorit_muokattu.jpg‎
Views:	1652
Size:	192,2 Kt
ID:	107676   Click image for larger version

Name:	TIG_hitsari.jpg‎
Views:	1693
Size:	180,5 Kt
ID:	107677   Click image for larger version

Name:	TIG_hitsari_2.jpg‎
Views:	1669
Size:	190,3 Kt
ID:	107678   Click image for larger version

Name:	TIG_nayte.jpg‎
Views:	1653
Size:	103,4 Kt
ID:	107679  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.08.2024, 23:16
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Savupiippu osa 2


Aarrelaarista löytyi vanha Walkerin pönttö. Ollut joskus Rangen kakkospönttönä, mutta ei kovin kauaa kun pönttöön liimattu paperinen stikkeri oli vilä ehjä.
Tuli aika kompakti putki. Kone käy edelleen kolmella, mutta äänimaisema vaikuttaa hyvältä. Möreä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Walker.jpg‎
Views:	461
Size:	157,4 Kt
ID:	107680   Click image for larger version

Name:	savupiippu_valmis.jpg‎
Views:	1579
Size:	167,7 Kt
ID:	107681  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2024, 22:21
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Öljynvaihto


Tais olla jo aika. Huoltokirjan mukaan edellisestä oli 19 vuotta

Sitten varsinainen tarina. Voiko öljynvaihto olla vaikea homma? No se selvisi työn edetessä. Moottoria asemmoidessa öljypropun paikka ja filtteripesän kansi eivä olleet sen kummemmin mielessä. Hurja tuuri proppuun ja filtteriin pääsi käsiksi irroittamatta etuakselia. Niin ja filtteri mahtui tulemaan kolostaan ulos.



Filtteripesän kansi näytti vähän huolestuttavalta. Moottori menee aika pieniksi kun sillä aikansa ajelee kahtasataa! No varmaan jotain tekemistä tolla öljyn iälläkin. Raato tosin seissyt viimeiset 10 vuotta, mutta kyllä 9v öljynvaihtovälikin taitaa olla speksin ulkopuolella.



K100:ssa filtteri on öljypohjassa sisällä. Taitaa olla jossain DIN standardissa puutteita kun Mann työkalu ei mahtunut tonne pesäkoloon.



No juuri tällaisia tilanteita vartenhan näitä sorveja on hankittu. Työkalu mittoihin ja homma jatkui.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	oljypohja.jpg‎
Views:	1467
Size:	162,2 Kt
ID:	107696   Click image for larger version

Name:	filtterin_kansi.jpg‎
Views:	1507
Size:	170,4 Kt
ID:	107697   Click image for larger version

Name:	filtterin_pesäkolo.jpg‎
Views:	1458
Size:	104,2 Kt
ID:	107698   Click image for larger version

Name:	Mann_tyokalun_muokkaus.jpg‎
Views:	1496
Size:	157,0 Kt
ID:	107699   Click image for larger version

Name:	Kultahippuoljya.jpg‎
Views:	490
Size:	158,1 Kt
ID:	107700  

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2024, 22:41
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Öljynvaihto extra content


Lisämateriaalina filtterin ruumiinavaus. Näistä oppii aina jotain.
Edellisessä öljynvaihdossa käyttöön menny näköjään tuntematon Hiflofiltro filtteri. No purkki auki ja tutkimaan.

Mekaaninen rakenne osoittautui ihan kelvolliseksi. Ylipaineventtiilit ja kaikki.

Purkin pohjalta löytyi samanlaista mustaa sakkaa kuin öljypohjastakin.

Leikkelin myös suodatinpaperin auki. Paperia noin 2,1 metriä. Suodatinpaperissa ei näkynyt metallia eilä sakkaakaan. Yksittäisiä vähän oudon näköisiä mustia knöölejä kylläkin. Olisko jostain tiivisteestä? Mielikuvitus ei vaan riitä mistä. Nokkaketjun kiristinmekanismissa voi tietenkin olla materiaalia mistä irtoaa tollasia paloja. Pitää studeerata service manuaalia.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	filtterin_ruumiinavaus.jpg‎
Views:	1478
Size:	105,0 Kt
ID:	107701   Click image for larger version

Name:	purkki_auki.jpg‎
Views:	524
Size:	143,5 Kt
ID:	107702   Click image for larger version

Name:	sakkaa_pohjalla.jpg‎
Views:	500
Size:	210,0 Kt
ID:	107703   Click image for larger version

Name:	mustia_knooleja.jpg‎
Views:	517
Size:	232,6 Kt
ID:	107704   Click image for larger version

Name:	filtteripaperi.jpg‎
Views:	457
Size:	233,7 Kt
ID:	107705  

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.08.2024, 07:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti

Aavistus, että putkessa on Münchenin tiedettä osoittautui heti oikeaksi.
Moottoripyörät tehdään paikkakunnalla Spandau, Berliinissä.

Kyllähän tämä on tuttu jo?

https://www.bike-parts-bmw.com/

Viimeksi muokannut sisua45 : 23.08.2024 07:21
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.08.2024, 23:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Musta moska öljyssä


Kiitoksia sisua45:lle. Ei ollut tuo BMW varaosakauppa tuttu. Laitetaan talteen jos tarttee jotain oikeita varaosia.

Öljypohjassa ja -filtterissä olleen mustan moskan arvoitus ei ole varmasti selvinnyt, mutta service manuaalia tutkimalla kaksi teoriaa on ylitse muiden.

Kama on peräisin nokkaketjun kiristimistä ja ohjureista.



Toinen ehkä todennäköisempi lähde on moottorin lähtöakseli. Allaolevassa kuvassa näkyy värinänvaimennin osat 5...8. Osat #6 on kumia ja niistähän aivan varmasti jauhautuu tavaraa mikä jää öljyyn tämä värkki kun pyörii öljypohjan sisällä. Toinen samankaltainen dampperi on laturille, mutta se on ulkopuolella ja kuiva rakenne.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ketjunkiristimet.jpg‎
Views:	1334
Size:	221,9 Kt
ID:	107737   Click image for larger version

Name:	output_shaft.jpg‎
Views:	1317
Size:	135,5 Kt
ID:	107738  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.08.2024, 23:25
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Karossi


Hytti ( tai rehellisesti mitä siitä on jäljellä ) esiin romukasasta ja tutkimaan.



Kasvusto sun muu tavara pois hytistä, pesu ja tutkimaan.



No tässähän tarvittaisiin pikapeltiseppää. Vähän puuttuu peltiä ja loputkin aika pehmeetä. Miksi nämä kaikki ovat näin mätiä. Menee inspis duunaamiseen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	karossi_esiin.jpg‎
Views:	1362
Size:	421,0 Kt
ID:	107739   Click image for larger version

Name:	karossin_pesu.jpg‎
Views:	1362
Size:	250,0 Kt
ID:	107740   Click image for larger version

Name:	peltiseppaa_tarvitaan.jpg‎
Views:	1366
Size:	195,4 Kt
ID:	107741  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.08.2024, 00:31
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Uudet suuttimet


Ei tullut otettua kaikista vaiheista kuvia, No saksalaiselta romikselta tuli setti suuttimia. Sivuhavainto, että K1200 mallissa on samat suuttimet. Ensimmäinen kokeilu osoitti, että kaikki olivat tukossa ja mykkiä. Tavara vaan oli erilaista mustaa tervaa. Liuotushoidon jälkeen kaikki lähtivät toimimaan ja omalla testerillä mittaus-sarjat 38 ,,, 40ml eli samaa suuruusluokkaa kuin alkuperäiset auki olevat.



Korjaus-sarja kun oli hankituna niin vaihdoin näihin suodattimet. Vanhojen irroitus on brutaali toimenpide. Ruuvi hanuriin ja vääntää filtteri ulos. Ei vaan kannata ruuvata liian syvään.



Sitten finaali pesu. Carb Cleaneria läpi. Putelissa on sen verran kovempi paine kuin omassa testerissä, että suihkun kuvion näki hyvin. Kaikki kunnossa.



Netin "opetusvideoissa" filtterit hakataan vasaralla paikoilleen. Käytin kuitenkin sivistyneempää menetelmää.



Vanhoja irroitettuja filttereitä tutkiessa kolme oli liuotuksessa puhdistunut hyvin, mutta yksi oli edelleen puoliksi tukossa. Aika hienosilmäistä verkkoa. Mikroskoopilla näkee juuri ja juuri reijät.

Suuttimet kiinni ja koekäynnistys. Käy neljällä ja tasaisesti.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	liuotushoidon_jalkeen.jpg‎
Views:	1261
Size:	207,4 Kt
ID:	107753   Click image for larger version

Name:	filtterit_brutaali_irroitus.jpg‎
Views:	1280
Size:	127,1 Kt
ID:	107754   Click image for larger version

Name:	finaali_pesu.jpg‎
Views:	1249
Size:	242,6 Kt
ID:	107755   Click image for larger version

Name:	filtteri_asennus.jpg‎
Views:	1237
Size:	146,6 Kt
ID:	107756   Click image for larger version

Name:	vanhat_filtterit.jpg‎
Views:	462
Size:	44,7 Kt
ID:	107757  

Click image for larger version

Name:	uudet_suuttimet_asennus.jpg‎
Views:	447
Size:	178,5 Kt
ID:	107758   Click image for larger version

Name:	kay_neljalla.jpg‎
Views:	1240
Size:	132,2 Kt
ID:	107759  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.08.2024, 00:48
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Kytkin


Kytkin tai oikeastaan kytkimen vipu. Ei niin pientä hommaa, ettei siihen saisi menemään useamman tunnin.
Kytkimen käyttövipu oli jäänyt irti kun kytkinakselin painelaakerin suojakumi oli riekaleina ja vuoti öljyä. Painelaakeri kun on vaihdelootan öljytilassa. Uusi suojakumi oli hankittuna, mutta jäi asentamatta ennen koneen nostoa paikalleen ja pakoputken rekennusta,

No vivun akselihan ei enää mahtunutkaan paikoilleen purkamatta pakoputkistoa . Ei jaksanut ryhtyä tähän. Helpompi homma oli kaivaa kolo toiselle puolelle ja pujottaa sieltä.



Kun vivuston sai kasaan niin bonus vikana esiin tuli kiinni ruostunut kytkin. Ei auennut käsivoimin. Meisseli rohkeasti ristikon väliin, vitonen päälle ja starttinappulaa. Vähän hirvitti, mutta aukes.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kytkinvivun_akseli.jpg‎
Views:	461
Size:	133,3 Kt
ID:	107760   Click image for larger version

Name:	asennustilaa akselille.jpg‎
Views:	483
Size:	133,8 Kt
ID:	107761   Click image for larger version

Name:	kytkinvipu paikoillaan..jpg‎
Views:	1293
Size:	143,4 Kt
ID:	107762   Click image for larger version

Name:	kytkin_jumissa.jpg‎
Views:	504
Size:	147,1 Kt
ID:	107763  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.09.2024, 00:25
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 737
Perusasetus

Jarrupääsylinteri


Välihommana meinasin kunnostaa jarrupääsylinterin. No homma alkoi sillä, että se ei meinannu irrota.



Seuraava rasti olikin pääsylinterin männät. Ensimmäinen tuli ulos ilmanpaineella. Toinen ei liikahtanut mihinkään.



Huoltokirjassa hyvät selitykset miten tällainen kaksipiiri-sylinteri toimii, mutta ei sanaakaan miten se puretaan. Neuvoa antavan jälkeen välähti, että reikä hanuriin niin pääsee tuurnalla lyömään männän ulos. Toimi hyvin. Sitten vaan kierteet reikään ja huoltotulppa paikoilleen.



Tällainen kaksipiiri-sylinteri on loppujen lopuksi aika monimutkainen systeemi. Venttiiliä ja vieteriä riittää.



SJ410:n sylinteriin olisi löytynyt korjaus-sarja erään toimittajan hyllystä. Onneksi varmistin sopivuuden. Korjaus-sarja olisi ollut 22mm sylinterille ja tämä rumpujarrullinen 410 on 19mm sylinterillä. Ostin jo motonetistä jarrusylinterihoonin 19-63mm. No tämähän ei mahtunut ollenkaan tuohon 19mm reikään. Kotitekoisella hiomapaperihoonilla sylinteri tuli jonkinlaiseen kuntoon. Mäntien purku ja tiivisteiden putsaus tuotti päätöksen, että näillä kasaan ja kaasua.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pääsylinterin_irroitus.jpg‎
Views:	992
Size:	235,7 Kt
ID:	107790   Click image for larger version

Name:	paasylinteri_irti.jpg‎
Views:	428
Size:	228,3 Kt
ID:	107791   Click image for larger version

Name:	mantien_irroitusyritys.jpg‎
Views:	1003
Size:	201,8 Kt
ID:	107792   Click image for larger version

Name:	reika_meisselille.jpg‎
Views:	971
Size:	113,9 Kt
ID:	107793   Click image for larger version

Name:	huoltotulppa.jpg‎
Views:	440
Size:	88,4 Kt
ID:	107794  

Click image for larger version

Name:	paasylinterin_sisakalut.jpg‎
Views:	1001
Size:	147,4 Kt
ID:	107795   Click image for larger version

Name:	hiomapaperi_hooni.jpg‎
Views:	1022
Size:	158,7 Kt
ID:	107796  
Attached Files
File Type: pdf 410_jarrut_paasylinteri.pdf‎ (250,7 Kt, 393 lukua)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 03:38 (GMT +2).