Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.07.2024, 01:33
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Varhaista tuumailua


Ensimmäinen havainto oli, että Bemarin kone on aika pitkä ja myäs leveä.



Kardaaniveto tietysti helpottaa kytkentää, mutta kardaanihan on ihan moottorin oikeassa laidassa. No ei vielä murehdita tätä.



Ja sitten se havainto, että jos vehkeellä meinaa peruuttaa niin 410:n vaihteistohan siihen on laitettava mukaan. Sattumalta tuli sovitettua vaihdelootan lähtöpuolen yokea kytkinakseliin ja sopihan se.




Tuosta vaan puuttui tukilaakeri mikä normaalisti on vauhtipyörässä. No ei hätää käännyin muuan keverini puolee joka harrastaa konepajahommia. Näin syntyi tukilaakeri input akselille.

https://www.youtube.com/watch?v=01RGl8S5dxo
https://www.youtube.com/watch?v=RP4uMLFKzcs

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pitka_kone.jpg‎
Views:	2736
Size:	93,9 Kt
ID:	107337   Click image for larger version

Name:	K100_kardaani.jpg‎
Views:	2772
Size:	138,5 Kt
ID:	107338   Click image for larger version

Name:	410_vaihteiston_input.jpg‎
Views:	2749
Size:	263,4 Kt
ID:	107339  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 12.07.2024 02:50
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.07.2024, 01:46
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

410 rungon entraus


10v hautomisen jälkeen projekti nytkähti liikkeelle 410:n rungon entrauksella. Viime kesänä siihen uhrattiin muutama tunti ja tänä kesänä vähän lisää. Haperoa on sano. No kun tarpeeksi tekee uusia paloja ja osia niin eiköhän siitä vielä kantavan saa.



Näillä tempuilla siihen saatiin jouset ja akselit alle niin, että projektia on helpompi siirrellä ja pääsee sovittelemaan vaihteistoja ja mottia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	saiskohan_tosta_viela_kantavan.jpg‎
Views:	2847
Size:	323,2 Kt
ID:	107340   Click image for larger version

Name:	pienii_ruostehommii.jpg‎
Views:	603
Size:	306,0 Kt
ID:	107341   Click image for larger version

Name:	pienii_ruostehommii_2.jpg‎
Views:	559
Size:	320,1 Kt
ID:	107342   Click image for larger version

Name:	uutta_osaa_1.jpg‎
Views:	592
Size:	217,4 Kt
ID:	107343   Click image for larger version

Name:	uutta_osaa_2.jpg‎
Views:	575
Size:	293,7 Kt
ID:	107344  

Click image for larger version

Name:	uutta_osaa_3.jpg‎
Views:	516
Size:	96,3 Kt
ID:	107345   Click image for larger version

Name:	tuumailua.jpg‎
Views:	590
Size:	175,7 Kt
ID:	107346   Click image for larger version

Name:	viimeistelya.jpg‎
Views:	600
Size:	150,7 Kt
ID:	107347  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 12.07.2024 01:50
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.07.2024, 02:09
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Synnytys käynnistyy


Tiukkaa tekee joka suunnassa, mutta ei lannistuta vielä.





Tässä on suunnilleen "pääpiirustukset". Motti tohon jotenkin vinoon ja vaihteistot perään. Vaihteistoja joutuu siirtämään taaksepäin ja ehkä välikardaaniakin lyhentämään. No tällä konfiguraatuolla yritetään.

Ettei kaikkia akseleita tarttis tehdä uusiksi niin hyvä oivallus oli vaihtaa etu- ja takakardaani ristiin. Näin jakolaatikko siirtyy noin 100mm taaksepäin. Tietenkin kiinikkeet pitää askarrella uuteen paikkaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	sovittelua_1.jpg‎
Views:	2783
Size:	324,3 Kt
ID:	107348   Click image for larger version

Name:	master_plan.jpg‎
Views:	2665
Size:	126,5 Kt
ID:	107349   Click image for larger version

Name:	pitka_paketti.jpg‎
Views:	544
Size:	112,0 Kt
ID:	107351   Click image for larger version

Name:	kardaanit_huollettu.jpg‎
Views:	2709
Size:	114,7 Kt
ID:	107350  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 12.07.2024 02:11
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.07.2024, 02:17
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Tekeminen alkaa


Puusilmästä materiaalia ja Bemarin rungosta kiinikeitä. Kuvassa näkyvä Liiterin saha osoittautunut hintaansa paremmaksi työkaluksi.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	materiaalia_Liiterin_saha.jpg‎
Views:	702
Size:	339,5 Kt
ID:	107352   Click image for larger version

Name:	point_of_no_return.jpg‎
Views:	668
Size:	145,3 Kt
ID:	107353  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.07.2024, 02:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Moottorin kiinikkeet


Prätkässä kone roikkuu rungosta. Tästä lähti versio 1.0 toteutus etenemään. Poikittaispalkit eteen ja taakse sitten koko paketti tolppien ja vaimenninkumien nokkaan.



Ohjausvaihteen ympärille joutui tekemään tollasen himmelin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	etukannake.jpg‎
Views:	2735
Size:	100,0 Kt
ID:	107354   Click image for larger version

Name:	taka_kannake.jpg‎
Views:	548
Size:	254,4 Kt
ID:	107355   Click image for larger version

Name:	tolpat_1.jpg‎
Views:	525
Size:	132,0 Kt
ID:	107356   Click image for larger version

Name:	tolpat_2.jpg‎
Views:	550
Size:	48,9 Kt
ID:	107357   Click image for larger version

Name:	taka_kannake_2.jpg‎
Views:	533
Size:	95,8 Kt
ID:	107358  

Click image for larger version

Name:	himmeli.jpg‎
Views:	2735
Size:	147,1 Kt
ID:	107359  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.07.2024, 02:43
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

K100RS Motti paikallaan


Motti paikoillaan tai ainakin v1.0 oletetulla paikalla. Jakolaatikko on vielä tuollaisten mitoituskannakkeiden varassa eli sitä voi siirrellä vapaasti.

Tiukkaahan tuo tekee ja vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä. Lisäksi on keksittävä miten vaihteiston vääntötuenta kannattaa tehdä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	motti_paikoillaan.jpg‎
Views:	520
Size:	159,6 Kt
ID:	107360   Click image for larger version

Name:	jakolaatikon_sovotuskannakkeet.jpg‎
Views:	563
Size:	146,6 Kt
ID:	107361   Click image for larger version

Name:	vaihteistojen_asemointia.jpg‎
Views:	2710
Size:	141,2 Kt
ID:	107362  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.07.2024, 06:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Teillä hienoja projekteja👍
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.07.2024, 12:01
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
...vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.07.2024, 11:36
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
Nimimerkki MOGGI laittoi aikoinaan SuzuMogissa tuollaiseen "suoraan" väliakseliin mersun rättinivelen joka ainakin tuossa toimi hyvin, ei tärisyttänyt edes maantienopeudella.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=17360
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 04:03 (GMT +2).