![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kyllä AKK-mukaiset kaaret kelpaa katsastukseen. Oviputki/etuvinotuki olisi mielestäni pakollinen näiden sääntöjen perusteella, mutta jotenkin vaikea uskoa että sen puuttuminen olisi ongelma jos siihen täyden kaarikehikon tekee: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pääkaaren vaakaputkea ei taida olla akk kaarissa. Siitä se ongelma tulee. Nuo trafin kaaret on kaadossa hengenvaaralliset ja ilmeisesti tuota ollaan nyt päivittämässä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ja on siellä erilaiset putkikoot, alalappujen koko ja kiinnityspulttien koko. Trafin vaatimus putkelle on erilainen kuin akk kelpoiset. Kyllä tätä on kysytty moneen kertaan eri konttoreilta, asetuksen mukaan ei kelpaa akk kaaret, se on eri asia, että joillakin konttoreilla saattavat maalaisjärjen nimissä hyväksyä.
Lainlaadinnan yhteydessä jäänyt yhteydenpito vajaaksi lajiliiton kanssa. Aika outoa, että Akk eli Fia kaaret ei kelpaa trafille. Mutta suomalainen virkamies tietää paremmin mikä on turvallista, fia ei ymmärrä autourheilun vaarallisuutta ja on siksi määritellyt kaarisäädökset erilailla�� Tässä vielä linkki J-liite selkokielellä: https://www.autourheilu.fi/site/asse...lla_9_2_18.pdf Tästä löytyy kohdasta 3.6 Traficomin ohjeet kaarille: https://www.traficom.fi/sites/defaul...n%20294495.pdf Ja tästä tieliikenteen säädösinfosta s.53 alkaen esityksiä muutoksista ylläolevaan säädöskokoelmaan. Tässä korjataan, tai ollaan korjaavinaan niitä epäkohtia joita edellisen valmistelussa on tehty " väärin ", esim. turvakaaret, käyttövoiman vaihdokset bensa-diesel ( nythän ei saa vaihtaa dieselmoottoria bensamoottoriin eikä päinvastoin ). Toivottavasti jollakin aikataululla saavat nämä muutettua. Viimeksi muokannut lepoantti : 14.06.2024 10:21 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juuri tuo, minulta unohtui laittaa linkki mukaan. Onko mitään tietoa kuinka tämä etenee ja mitä muutoksia oikeasti tulee?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo, kyllä niissä näköjään eroja on kun paremmin lukee. Aika erikoista että määräyksissä ei suoraan hyväksytä AKK:n sääntöjen mukaisia kaaria vaan on sävelletty omanlaiset epäyhteensopivat ohjeet, esim 10 mm pultit kiinnityspisteissä kun AKK/FIA vaatii vain 8 mm. Tietysti jos kaaret on tehty ennen näiden määräysten voimaantuloa niin asiaa ei tarvitse sen enempää selitellä.
Edit: Lepoantti ehtikin kirjoittamaan välissä about samat jutut kun oma viesti jäi draftiksi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Land cruiser 1+2 etupenkit, turvakaaret bj40 | kairala | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 20.02.2015 13:07 |
Ostetaan Turvakaaret SJ 413 ja 410 | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 09.04.2011 15:40 |
Myydään turvakaaret sj-410 | KG | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 08.05.2010 10:11 |
Ostettu BJ:n Turvakaaret | Gegguli86 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 09.01.2010 21:36 |
turvakaaret hj | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 09.03.2005 08:24 |