![]() |
BJ40 turvakaaret
Laittakaas kuvia miten toteuttanu hyväksytyt kaaret niin, että takapenkit mahtuu olemaan.
Vähän alkanu kaaria haaveilemaa omaani, mut ois paljon helpompi jos ei takapenkkejä tarvis huomioida. |
Voiko pääkaaren takatuet muistuttaa karrikoiden tätä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245266 :confused: Vai pitääkö takatuen lähteä suoraan lokarin päältä kohti pääkaarta? |
Mihinkäs ne pitäs olla hyväksytty?
AKK? Trafi? Jos vaan trafi, niin eihän sun tarvii tehdä turvakaaria, vaan teet vaan rättikatolle kehikon, mutta vähän paksummasta tavarasta. Jotain sivuittais/pitkittäistukia kannattaa kyllä laittaa. Jos kävisi niin ihmeellisesti että katsastusmies kiinnostuisi näistä: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245237 https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245238 Niin noi on vaan rättikaton + lasikuituisen katon kehikko. |
Lainaus:
|
Jos kaarien tarkoitus on suojata matkustajia kaadon varalta, niin tuollaiset taivutetut takatuet kannattaa unohtaa. Jos tukevaa haluaa, niin tekisin pääkaaren A-, B- ja C-pilarien kohdalle, takatuet suorana ja diagonaalin kuskin taakse. Jos taas autoa ei meinaa kaataa, vaan kaaret on koristeena, niin putkea voi vähentää haluamansa määrän.
|
Tarkotus tehä ihan suojaava häkki, tähän tyyliin:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245267 Lisäksi diagonaali X:nä pääkaareen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245268 Mutta nuo takatuet ja takapenkit... Ei kai siinä muuta kun siirtää penkkejä keskemmälle, niin että takatuki menee penkin takana. |
Lainaus:
Jos teet V-malliset kattovahvistukset, niin kannattaa miettiä vaihtoehtona ylösalaisin olevaa V:tä X:n sijaan kuskin taakse. Minulla on sellainen punaisessa Jeepissä, kun 1) se antaa enemmän tilaa etupenkeille, ja 2) diagonaali pitäisi kuitenkin päättyä samaan solmukohtaan kuin kattovahvistus. |
Mä otin bj:n alkuperäisiä takapenkkejä sen verran irti seinistä että takatuet sai niiden selkänojien takaa suorana takakulmiin
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itse miettisin ihan samaa ku mersun kaaret tein.Mun mielestä ainoa vaihtoehto on akk:n sääntöjen mukaiset kaaret jossa voi olla edes jonkillainen takapenkki poikittain on 253-6 ja tähän päädyin itse,vaikka en vielä takapenkkiä laittanukkaan.Keskeltä mahtuu menemään takapenkille mutta jarrutuksessa laitaistujilla voi olla nenä kipee ellei oo pehmusteita.Se kelpaako tuo ratkaisu tieliikennekatsastuksessa en tiedä.mut siin olis yks vaihtoehto.joku kuvakin löytyy profiilista.
|
Jos takapenkin laittaa poikittain, niin menettää kaksi istuma paikkaa, ellei penkit olisi selkänojat vastakkain. En muista mahtuuko oikein niinkään. Täytyy alkaa sommittelemaa ku saa etujakkarat kiinni.
|
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245273 ja tätä en oikeen enää muistanutkaan vaikka paljon tuoreempi kuva (2013) mutta tossa on yks takapenkki paikallaan tossa kuskin penkin takana https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=121234 |
Katsele ensiksi nykyisen tieliikennelain mukaiset vaatimukset kaarista ja niiden mitoituksesta, sitten tutkit ns. J-liitteen mukaiset niin huomaat, että mikään ei täsmää yhteen.
Jos auto on kilpipeli niin akk j-liitteen mukaiset ei kelpaa katsastuksessa, niiltä osin nykyiset rakentelumääräykset pielessä. Offipuolen kisaamispykäliin en ole koskaan perehtynyt, että täytyykö siellä olla ne akk:n hyväksymät kaaret. Ratapuolella ei kelpaa kuin akk kaaret, ja ne ei ole tieliikennekatsastuksessa enää ok. Kyllä kaatotilanteessa hyvin kiinnitetty pääkaari vaikka ilman takatukia suojaa jollakin tapaa. Tuo rättikaton kehikkoehdotus on hyvä, siitä vain leimalle selittämään, että ei nämä ole kaaret ja siksi täytyy hyväksyä. |
Lainaus:
Koska pykälät on muuttunu? Onhan tässäki ollu pääkaari takatuin, mut meinasin tehä kunnolliset kaaret. Eli onko nykysäännöillä vanhoista autoista poistettava kaaret kokonaa vai mikä juttu? |
Kyllä AKK-mukaiset kaaret kelpaa katsastukseen. Oviputki/etuvinotuki olisi mielestäni pakollinen näiden sääntöjen perusteella, mutta jotenkin vaikea uskoa että sen puuttuminen olisi ongelma jos siihen täyden kaarikehikon tekee: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pääkaaren vaakaputkea ei taida olla akk kaarissa. Siitä se ongelma tulee. Nuo trafin kaaret on kaadossa hengenvaaralliset ja ilmeisesti tuota ollaan nyt päivittämässä. |
Ja on siellä erilaiset putkikoot, alalappujen koko ja kiinnityspulttien koko. Trafin vaatimus putkelle on erilainen kuin akk kelpoiset. Kyllä tätä on kysytty moneen kertaan eri konttoreilta, asetuksen mukaan ei kelpaa akk kaaret, se on eri asia, että joillakin konttoreilla saattavat maalaisjärjen nimissä hyväksyä.
Lainlaadinnan yhteydessä jäänyt yhteydenpito vajaaksi lajiliiton kanssa. Aika outoa, että Akk eli Fia kaaret ei kelpaa trafille. Mutta suomalainen virkamies tietää paremmin mikä on turvallista, fia ei ymmärrä autourheilun vaarallisuutta ja on siksi määritellyt kaarisäädökset erilailla�� Tässä vielä linkki J-liite selkokielellä: https://www.autourheilu.fi/site/asse...lla_9_2_18.pdf Tästä löytyy kohdasta 3.6 Traficomin ohjeet kaarille: https://www.traficom.fi/sites/defaul...n%20294495.pdf Ja tästä tieliikenteen säädösinfosta s.53 alkaen esityksiä muutoksista ylläolevaan säädöskokoelmaan. Tässä korjataan, tai ollaan korjaavinaan niitä epäkohtia joita edellisen valmistelussa on tehty " väärin ", esim. turvakaaret, käyttövoiman vaihdokset bensa-diesel ( nythän ei saa vaihtaa dieselmoottoria bensamoottoriin eikä päinvastoin ). Toivottavasti jollakin aikataululla saavat nämä muutettua. |
Joo, kyllä niissä näköjään eroja on kun paremmin lukee. Aika erikoista että määräyksissä ei suoraan hyväksytä AKK:n sääntöjen mukaisia kaaria vaan on sävelletty omanlaiset epäyhteensopivat ohjeet, esim 10 mm pultit kiinnityspisteissä kun AKK/FIA vaatii vain 8 mm. Tietysti jos kaaret on tehty ennen näiden määräysten voimaantuloa niin asiaa ei tarvitse sen enempää selitellä.
Edit: Lepoantti ehtikin kirjoittamaan välissä about samat jutut kun oma viesti jäi draftiksi. |
Lainaus:
|
Juuri tuo, minulta unohtui laittaa linkki mukaan. Onko mitään tietoa kuinka tämä etenee ja mitä muutoksia oikeasti tulee?
|
Sivu luotu: 03:07 (GMT +2). |