Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ40 turvakaaret (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=171094)

kippo86 10.06.2024 06:06

BJ40 turvakaaret
 
Laittakaas kuvia miten toteuttanu hyväksytyt kaaret niin, että takapenkit mahtuu olemaan.

Vähän alkanu kaaria haaveilemaa omaani, mut ois paljon helpompi jos ei takapenkkejä tarvis huomioida.

kippo86 10.06.2024 20:33

Voiko pääkaaren takatuet muistuttaa karrikoiden tätä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245266
:confused:
Vai pitääkö takatuen lähteä suoraan lokarin päältä kohti pääkaarta?

suzs205 11.06.2024 05:43

Mihinkäs ne pitäs olla hyväksytty?

AKK?

Trafi?

Jos vaan trafi, niin eihän sun tarvii tehdä turvakaaria, vaan teet vaan rättikatolle kehikon, mutta vähän paksummasta tavarasta.
Jotain sivuittais/pitkittäistukia kannattaa kyllä laittaa.

Jos kävisi niin ihmeellisesti että katsastusmies kiinnostuisi näistä:
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245237
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245238
Niin noi on vaan rättikaton + lasikuituisen katon kehikko.

kippo86 11.06.2024 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1474557)
Mihinkäs ne pitäs olla hyväksytty?

AKK?

Trafi?

Jos vaan trafi, niin eihän sun tarvii tehdä turvakaaria, vaan teet vaan rättikatolle kehikon, mutta vähän paksummasta tavarasta.
Jotain sivuittais/pitkittäistukia kannattaa kyllä laittaa.

Jos kävisi niin ihmeellisesti että katsastusmies kiinnostuisi näistä:
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245237
https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=245238
Niin noi on vaan rättikaton + lasikuituisen katon kehikko.

Ihan AKK, jos joskus innoistuis suunnistamaan tms...

offroadjouni 11.06.2024 07:54

Jos kaarien tarkoitus on suojata matkustajia kaadon varalta, niin tuollaiset taivutetut takatuet kannattaa unohtaa. Jos tukevaa haluaa, niin tekisin pääkaaren A-, B- ja C-pilarien kohdalle, takatuet suorana ja diagonaalin kuskin taakse. Jos taas autoa ei meinaa kaataa, vaan kaaret on koristeena, niin putkea voi vähentää haluamansa määrän.

kippo86 11.06.2024 08:37

Tarkotus tehä ihan suojaava häkki, tähän tyyliin:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245267

Lisäksi diagonaali X:nä pääkaareen
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245268


Mutta nuo takatuet ja takapenkit...
Ei kai siinä muuta kun siirtää penkkejä keskemmälle, niin että takatuki menee penkin takana.

offroadjouni 11.06.2024 11:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1474560)
Mutta nuo takatuet ja takapenkit...
Ei kai siinä muuta kun siirtää penkkejä keskemmälle, niin että takatuki menee penkin takana.

Eipä siinä oikein muita järkeviä vaihtoehtoja ole jos haluaa alkuperäiset takapenkit pitää. Takapenkkien kääntäminen selkä menosuuntaan tuo lisää tilaa jos paikkalukua voi vähentää.

Jos teet V-malliset kattovahvistukset, niin kannattaa miettiä vaihtoehtona ylösalaisin olevaa V:tä X:n sijaan kuskin taakse. Minulla on sellainen punaisessa Jeepissä, kun 1) se antaa enemmän tilaa etupenkeille, ja 2) diagonaali pitäisi kuitenkin päättyä samaan solmukohtaan kuin kattovahvistus.

tare 11.06.2024 13:40

Mä otin bj:n alkuperäisiä takapenkkejä sen verran irti seinistä että takatuet sai niiden selkänojien takaa suorana takakulmiin

kippo86 11.06.2024 15:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1474565)
Eipä siinä oikein muita järkeviä vaihtoehtoja ole jos haluaa alkuperäiset takapenkit pitää. Takapenkkien kääntäminen selkä menosuuntaan tuo lisää tilaa jos paikkalukua voi vähentää.

Jos teet V-malliset kattovahvistukset, niin kannattaa miettiä vaihtoehtona ylösalaisin olevaa V:tä X:n sijaan kuskin taakse. Minulla on sellainen punaisessa Jeepissä, kun 1) se antaa enemmän tilaa etupenkeille, ja 2) diagonaali pitäisi kuitenkin päättyä samaan solmukohtaan kuin kattovahvistus.

Onko kuvaa?

kippo86 11.06.2024 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1474567)
Mä otin bj:n alkuperäisiä takapenkkejä sen verran irti seinistä että takatuet sai niiden selkänojien takaa suorana takakulmiin

Kuva ois kiva :rolleyes:

offroadjouni 11.06.2024 16:52

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1474569)
Onko kuvaa?

Ei nyt ole punaisen kaarista kuvaa, mutta Rubiconnassa on vähän samaan tapaan. Tässä V tulee takatuista pääkaaren keskelle ylhäällä. Punaisessa V tulee pääkaaren alanurkista pääkaaren keskelle ylhäällä.

kippo86 11.06.2024 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1474571)
Ei nyt ole punaisen kaarista kuvaa, mutta Rubiconnassa on vähän samaan tapaan. Tässä V tulee takatuista pääkaaren keskelle ylhäällä. Punaisessa V tulee pääkaaren alanurkista pääkaaren keskelle ylhäällä.

Toihan olis ihan jees jos ei olis takajakkaroita.

kesis 12.06.2024 16:11

Itse miettisin ihan samaa ku mersun kaaret tein.Mun mielestä ainoa vaihtoehto on akk:n sääntöjen mukaiset kaaret jossa voi olla edes jonkillainen takapenkki poikittain on 253-6 ja tähän päädyin itse,vaikka en vielä takapenkkiä laittanukkaan.Keskeltä mahtuu menemään takapenkille mutta jarrutuksessa laitaistujilla voi olla nenä kipee ellei oo pehmusteita.Se kelpaako tuo ratkaisu tieliikennekatsastuksessa en tiedä.mut siin olis yks vaihtoehto.joku kuvakin löytyy profiilista.

kippo86 12.06.2024 20:00

Jos takapenkin laittaa poikittain, niin menettää kaksi istuma paikkaa, ellei penkit olisi selkänojat vastakkain. En muista mahtuuko oikein niinkään. Täytyy alkaa sommittelemaa ku saa etujakkarat kiinni.

tare 13.06.2024 06:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1474570)
Kuva ois kiva :rolleyes:

Ei muuten meinannu löytyä kuvaa ihan helpolla, tää kuva on vanhasta simolinin galleriasta 2004 vuodelta kun just on maalattu toi bj
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245273

ja tätä en oikeen enää muistanutkaan vaikka paljon tuoreempi kuva (2013) mutta tossa on yks takapenkki paikallaan
tossa kuskin penkin takana
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=121234

lepoantti 13.06.2024 06:30

Katsele ensiksi nykyisen tieliikennelain mukaiset vaatimukset kaarista ja niiden mitoituksesta, sitten tutkit ns. J-liitteen mukaiset niin huomaat, että mikään ei täsmää yhteen.

Jos auto on kilpipeli niin akk j-liitteen mukaiset ei kelpaa katsastuksessa, niiltä osin nykyiset rakentelumääräykset pielessä. Offipuolen kisaamispykäliin en ole koskaan perehtynyt, että täytyykö siellä olla ne akk:n hyväksymät kaaret. Ratapuolella ei kelpaa kuin akk kaaret, ja ne ei ole tieliikennekatsastuksessa enää ok.

Kyllä kaatotilanteessa hyvin kiinnitetty pääkaari vaikka ilman takatukia suojaa jollakin tapaa. Tuo rättikaton kehikkoehdotus on hyvä, siitä vain leimalle selittämään, että ei nämä ole kaaret ja siksi täytyy hyväksyä.

kippo86 13.06.2024 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1474590)
Katsele ensiksi nykyisen tieliikennelain mukaiset vaatimukset kaarista ja niiden mitoituksesta, sitten tutkit ns. J-liitteen mukaiset niin huomaat, että mikään ei täsmää yhteen.

Jos auto on kilpipeli niin akk j-liitteen mukaiset ei kelpaa katsastuksessa, niiltä osin nykyiset rakentelumääräykset pielessä. Offipuolen kisaamispykäliin en ole koskaan perehtynyt, että täytyykö siellä olla ne akk:n hyväksymät kaaret. Ratapuolella ei kelpaa kuin akk kaaret, ja ne ei ole tieliikennekatsastuksessa enää ok.

Kyllä kaatotilanteessa hyvin kiinnitetty pääkaari vaikka ilman takatukia suojaa jollakin tapaa. Tuo rättikaton kehikkoehdotus on hyvä, siitä vain leimalle selittämään, että ei nämä ole kaaret ja siksi täytyy hyväksyä.

Mistäs nämä tieliikennesäädökset löytää? :eek:
Koska pykälät on muuttunu?

Onhan tässäki ollu pääkaari takatuin, mut meinasin tehä kunnolliset kaaret. Eli onko nykysäännöillä vanhoista autoista poistettava kaaret kokonaa vai mikä juttu?

offroadjouni 14.06.2024 05:29

Kyllä AKK-mukaiset kaaret kelpaa katsastukseen. Oviputki/etuvinotuki olisi mielestäni pakollinen näiden sääntöjen perusteella, mutta jotenkin vaikea uskoa että sen puuttuminen olisi ongelma jos siihen täyden kaarikehikon tekee: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf

kippo86 14.06.2024 06:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1474603)
Kyllä AKK-mukaiset kaaret kelpaa katsastukseen. Oviputki/etuvinotuki olisi mielestäni pakollinen näiden sääntöjen perusteella, mutta jotenkin vaikea uskoa että sen puuttuminen olisi ongelma jos siihen täyden kaarikehikon tekee: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf

Ainakin kiinnityksissä on eroa akk: sääntöihin. Täytyy luke säännöt vielä ajan kanssa läpi.

Hcet 14.06.2024 06:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1474603)
Kyllä AKK-mukaiset kaaret kelpaa katsastukseen. Oviputki/etuvinotuki olisi mielestäni pakollinen näiden sääntöjen perusteella, mutta jotenkin vaikea uskoa että sen puuttuminen olisi ongelma jos siihen täyden kaarikehikon tekee: https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf


Pääkaaren vaakaputkea ei taida olla akk kaarissa. Siitä se ongelma tulee. Nuo trafin kaaret on kaadossa hengenvaaralliset ja ilmeisesti tuota ollaan nyt päivittämässä.

lepoantti 14.06.2024 06:30

Ja on siellä erilaiset putkikoot, alalappujen koko ja kiinnityspulttien koko. Trafin vaatimus putkelle on erilainen kuin akk kelpoiset. Kyllä tätä on kysytty moneen kertaan eri konttoreilta, asetuksen mukaan ei kelpaa akk kaaret, se on eri asia, että joillakin konttoreilla saattavat maalaisjärjen nimissä hyväksyä.

Lainlaadinnan yhteydessä jäänyt yhteydenpito vajaaksi lajiliiton kanssa. Aika outoa, että Akk eli Fia kaaret ei kelpaa trafille. Mutta suomalainen virkamies tietää paremmin mikä on turvallista, fia ei ymmärrä autourheilun vaarallisuutta ja on siksi määritellyt kaarisäädökset erilailla��

Tässä vielä linkki J-liite selkokielellä: https://www.autourheilu.fi/site/asse...lla_9_2_18.pdf

Tästä löytyy kohdasta 3.6 Traficomin ohjeet kaarille: https://www.traficom.fi/sites/defaul...n%20294495.pdf

Ja tästä tieliikenteen säädösinfosta s.53 alkaen esityksiä muutoksista ylläolevaan säädöskokoelmaan. Tässä korjataan, tai ollaan korjaavinaan niitä epäkohtia joita edellisen valmistelussa on tehty " väärin ", esim. turvakaaret, käyttövoiman vaihdokset bensa-diesel ( nythän ei saa vaihtaa dieselmoottoria bensamoottoriin eikä päinvastoin ). Toivottavasti jollakin aikataululla saavat nämä muutettua.

offroadjouni 14.06.2024 07:33

Joo, kyllä niissä näköjään eroja on kun paremmin lukee. Aika erikoista että määräyksissä ei suoraan hyväksytä AKK:n sääntöjen mukaisia kaaria vaan on sävelletty omanlaiset epäyhteensopivat ohjeet, esim 10 mm pultit kiinnityspisteissä kun AKK/FIA vaatii vain 8 mm. Tietysti jos kaaret on tehty ennen näiden määräysten voimaantuloa niin asiaa ei tarvitse sen enempää selitellä.

Edit: Lepoantti ehtikin kirjoittamaan välissä about samat jutut kun oma viesti jäi draftiksi.

-MaTTi- 14.06.2024 10:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1474607)
Ja tästä tieliikenteen säädösinfosta s.63 alkaen esityksiä muutoksista ylläolevaan säädöskokoelmaan. Tässä korjataan, tai ollaan korjaavinaan niitä epäkohtia joita edellisen valmistelussa on tehty " väärin ", esim. turvakaaret, käyttövoiman vaihdokset bensa-diesel ( nythän ei saa vaihtaa dieselmoottoria bensamoottoriin eikä päinvastoin ). Toivottavasti jollakin aikataululla saavat nämä muutettua.

Linkki jäänyt pois sulta. Tätäkö meinasit? Ei vaan sivunumerot osu: https://www.traficom.fi/sites/defaul...0esitykset.pdf

lepoantti 14.06.2024 10:20

Juuri tuo, minulta unohtui laittaa linkki mukaan. Onko mitään tietoa kuinka tämä etenee ja mitä muutoksia oikeasti tulee?


Sivu luotu: 03:07 (GMT +2).