Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.01.2024, 23:49
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.408
Blog Entries: 5
Perusasetus

Marraskuussa tuli tilanne, että vihreän ovaalin fleettiä pitää alkaa pajottaa, kun ajossa olevasta loppuu leima helmikuun 3. ja toinen joka seisonnassa ja kesänakit alla leima riittää toukokuulle, että josko joku kauppa-auto pidemmällä leimalla, niin pääsee rauhassa pajottamaan.

No siihen rakoon tuli sitten sattumalta Possu, Panamera 4 (neliveto), jossa oli kyllä tulossa isompi huolto, mutta pirun siisti pienillä kilsoilla. Juniori kun sattuu olemaan kyseisellä merkillä töissä, niin uskalsi ottaa riskin vaikka sieltä ei kuitenkaan auto tullut.

Panskuun tuli sitten tehtyä isompi huolto, moottoriölpät, suodatin, automaagin öljypohja suodattimineen + öljyt, etu- ja takaperän ölpät, uudet proput tietysti prikkoineen, tulpat, sytytyspuolat, ilmanputsari, sisäilman suodatin ja muut tarkistukset huolto-ohjelman mukaan.

Tossa oli mielenkiintoista, että moottorin ilmanputsarin vaihto vaati lamppujen ja etupuskurin irroituksen se kun on siellä puskurin sisällä. Ja etuperän drain plug on saamattomassa paikassa ja koko eturipustus/subframe pitää käytännössä purkaa...joten tuli sitten imaistua pumpulla täyttöreiän kautta vanhat pois. Toisaalta takaperä taas oli helpohko, kun tässä ei (onneksi) ole ilmajousia, joten siellä ei ole sitä kompuraa edessä mikä pitäisi ottaa tieltä pois.

No, moottoriölpät ja suodatin taas alapuolelta suojamuovien ja yhden tukibracketin irroituksen ja lootan pannu taas vaati muutaman kannattimen ja lämpösuojan purkamisen ja tuennan, eikä tulppien ja yhtä monen puolan irroittaminenkaan ollut ihan puistossa kävelyä, varsinkaan takimmaisten, ja tokihan ensin piti purkaa moottoristakin muovikuorrutusta pois edestä

Ja tonne isoon talliin, jossa pieni nousu ei tällasta matalalattia-autoa saanu ilman ramppirataa, kun meinas keulasta ja mahasta ottaa kiinni.

Homma paketissa ja maitokaupassakin käyty jo muutaman kerran.

(Kuva Marraskuulta ennen lumia ja tallihommia)

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 18.01.2024 00:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2024, 20:04
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.051
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Tossa oli mielenkiintoista, että moottorin ilmanputsarin vaihto vaati lamppujen ja etupuskurin irroituksen se kun on siellä puskurin sisällä. Ja etuperän drain plug on saamattomassa paikassa ja koko eturipustus/subframe pitää käytännössä purkaa...joten tuli sitten imaistua pumpulla täyttöreiän kautta vanhat pois. Toisaalta takaperä taas oli helpohko, kun tässä ei (onneksi) ole ilmajousia, joten siellä ei ole sitä kompuraa edessä mikä pitäisi ottaa tieltä pois.

No, moottoriölpät ja suodatin taas alapuolelta suojamuovien ja yhden tukibracketin irroituksen ja lootan pannu taas vaati muutaman kannattimen ja lämpösuojan purkamisen ja tuennan, eikä tulppien ja yhtä monen puolan irroittaminenkaan ollut ihan puistossa kävelyä, varsinkaan takimmaisten, ja tokihan ensin piti purkaa moottoristakin muovikuorrutusta pois edestä

No ei ihme että noissa jo perushuollot suh´t "hintavia"...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.03.2024, 18:46
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Kesäautoa kuntoon


Bemariin, 2002 vuosimallia 1974, alkoi olla tarve vaihtaa ilmansuodattimet. Tässä yksilössä alkuperäinen 1 kurkkuinen solex on vaihettu 2 x 2 kurk Dellorto 40 DHLA. Kaasareiden perässä on kääntökaaret, toimivat samalla kiihdytystorvina, ja niiden päällä Sprint Filter 6000 ilmansuodattimet. Nämä kaikki rakentelin iloisin mielin pitkin 90-lukua.



Kuva kesältä 2006. Silloin muistakseni vaihdoin vauhtipyörän kevyemmäksi sorvaamaani yksilöön ja ajoitin viri-nokan paremmin. Sen jäljiltä konepelti puuttuu kuvasta.



Mutta minne hävisi ihana 90-luku? Sprint Filter suodattimiin sai ennen vaihtoelementtejä pikkurahalla, muttei enää. Halvin mitä löysin, oli Misab ruotsista. Putsareita pari + kulut = 123e kiitos. Ei saatana, ei se näin kallista aina voi olla?

Tunnen huonosti japsiautoja, mutta sain jonkun vinkin, että niissä on käytetty ovaaleita putsareita suht paljon. Kollasin Asahin ja Japanpartsin online katalookeja, ja lopputulos on tuo. Kympin maksanut Subaru Leonen suodatin..!

Trodoon tilausta, ja JAPKO 20700 saapui. Pohjalevy kolmen millin alumiinistä ja kansi vähän ohuemmasta.

Tuplakaasari miehille kuuma vinkki: Nissan 280 ZX suodatin on hieman kapeampi ja pidempi, voisi olla vielä parempi? Vanhempi Datsun 240/260Z on oma mallinsa, sekä välimalli 280Z.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.03.2024, 12:18
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Meikäläisenkin pajassa jotain ihan oikeaa autonkotteron remonttia ollut. Pikkuautoon piti talven aikana vaihtaa kytkin, mutta sydäntalvella ei saanut mitään aikaiseksi ja lopulta homma pärkkelöityi koko vaihteiston remonttiin koska jo pitkään silppua työntänyt loota piti tässä yhteydessä laakeroida nopeasti.
Eihän se niin mene koska prinssin elämässä pitää olla vaikeuksia. Laakerit todettu kuluneiksi, fine, mutta sen lisäksi rattaat ovat sproing. Näistähän se magneettiin tarttuva silppu tulee.

Lootan korjaaminen rupesi vaikuttamaan kalliilta, ja joidenkin osien saaminen näin vanhaan lootaan vähintäänkin kyseenalaista. Uudempiin löytyy paremmin osaa, eikä tommonen manuaali aiheuta niin paljoa kiimaa että jaksaisi rypeä kaikki maailman nettisivut läpi selvittääkseen miten eri suffixien osat käyvät päikseen.
Korjatut vaihtolootat maksaa jo sen verran ettei oikein huvita könttäostoksena, ja nekin useimmat varusteltu 4WD vehkeisiin.

Suunnitelma B, joka on nyt muuttunut suunnitelmaksi A niinkuin Automaatti, perusvarmaa ZF4HP lootaa näihin on laitettu ilman valtavia muutoksia itse autoon. Kombinaatio on jo selvillä ja homma jatkuu kun saan ostettua takaveto/sähkötön ZF-loodan, vetolevy ja turbiini Roverin kasin perään jo löytyykin joten sekin vaikutti päätökseen.
Muutenkin automaatti pyörinyt mietintämyssyssä joka kesä kun ajelee, vaikka kasi jaksaa viedä kevyttä koppaa vaivatta niin silti niitä rattaita saa hämmennellä kyllästymiseen asti.



__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.05.2024, 14:25
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 556
Perusasetus


Taisi olla ihan hyvä aika kaivaa tuo pois? Tai oikeastaan olisi ollut jo aikaa sitten...

Perhekuljettimen etujousen yläpää, jonka sisältä näkyy jo kääntölaakeri. Antoi pikkusen periksi heti pari sataa metriä katsastuksen jälkeen, kaupan parkkiin ajaessa ei vielä oireillut, poistuessa oli jäykempi ohjaus joka narisi ohjatessa ja vähäinenkin suuntavakavuus oli kateissa...

Onneksi oli vähän ehjempi varalle olemassa, mutta uusia tuo kyllä näkyy kaipaavan. Osanmetsästys on alkanut, monessa paikkaa näkyy listattuna mutta saldoja vain toiselle puolelle. Molemmat meinasin kyllä haalia, kun tuskin se toisenpuoleinenkaan on paljoakaan tuota parempi... On vaan vähän hinnat pompanneet viidessä vuodessa, yli kaksin- melkein kolminkertaiseksi...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.05.2024, 00:17
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.408
Blog Entries: 5
Perusasetus

Eilen tuli Disco II:sta purettua takajarrut, liukutappien putsaus ja voitelu sekä jarrusatulan ja sen kiinnitysrungon osalta putsattua ja tasoiteltua jarrupalojen osumakohdista, että liikkuvat hyvin. Samalla tuli kesänakit alle, kun auto oli seisonnassa ja talvirenkaat alla. Tänään oli viimeinen katsastuspäivä nääs ja leimahan sieltä irtosi huomautuksitta.

Etujarrut ei olekaan jumitelleet, mutta pitää niille tehdä sama ennakkohuoltona, niin onpa sitten nekin kondizionissa.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.06.2024, 20:53
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 556
Perusasetus

Vähän "hyvänhajuisia" hommia, ei tallissa vaan takapihalla kun kelit on tuommoset vallan kivat...


Serieksen perien purku akseleista irti, C-kasista tekniikkapaketti ulos (yläkautta, ei kuulemma mahdu poistumaan, tuli silti), ja päivänä jonakin tuon kakkos-Discon nykäisy moottorinvaihtoa varten...


Perät levälleen, jos saisi ennen lumen tuloa Torsenin asennettua Pätkän taka-akselille. Löytyi yllätykset noista, taka-akselin pinionpyörästä puuttui puolet parista hampaasta, etuakselin rataspari näytti likipitäen ajamattomilta. Eiköhän noista nyt yhden murikan saa kasattua..?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
parturissa tapahtuu SAMROCK Chit-Chat 9 10.09.2007 18:10
kärkölässä tapahtuu.. toyota4x4 Chit-Chat 15 15.04.2007 11:11
Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? kokkolanpoika Chit-Chat 14 12.12.2006 20:42
NHL:ssä tapahtuu.. SamppaFIN Jääkiekko 3 05.05.2004 14:56
NHL:ssä tapahtuu SamppaFIN Jääkiekko 4 12.05.2003 12:27


Sivu luotu: 21:53 (GMT +2).