![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Kun varmistui geokätköilyreissu Raajärven ympäristöön, piti Jeeppiin asentaa yksi olennainen varuste eli vinssi. Youtube videoiden perusteella se on pikkujuttu joten eikun vinssin ostoon ja asentamaan. Tässäkin tapauksessa perinteinen "pizzalaatikkomalli" toimii erinomaisesti. Pizzan syönnin ajan mietitään mitä tehdään ja täydellä vatsalla aletaan pahvista leikkaamaan sopiva sabluuna Pahvista sitten mitat paperille ja paikallista metallipajaa kohti. Hyvällä arvauksella riittäväksi materiaalivahvuudeksi valitsin 8mm. Kuvassa vielä hitsaukset kesken. Kuvasta huomaa että myös alapuolelle tuli muutamia lisätukia. Kuvaa ei taas ole, mutta ne on eteenpäin madaltuvia jotta puskuri sopii paikalleen. Sitten tehdään eteen vähän lisää tilaa (jotta puskuri taas sopii paikalleen). Jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä, kannattaa ehkä asennus tehdä toisin ja laittaa vinssi edemmäs. Vuorossa oli jännittävin hetki, eli paikalleen sovittaminen. No eihän se pahvimalli ollut ihan täydellinen, joten vähän piti puukkosahalla uudelleen muotoilla etureunaa. Nyt sopii hyvin paikalleen ja jäljellä oli sähköt. Siirsin releboxin pois alkuperäiseltä paikalta vinssin päältä koska halusin säilyttää puskurin mahdollisimman alkuperäisenä. Kilpi paikalleen ja lopputulos on varsin siisti. Toki jos vinssiä joutuu käyttämään niin kilpi pitää irroittaa kahdella ruuvilla ja kilpiteline kahdella ruuvilla, mutta ihan toimiva ratkaisu arkiautossa. Itse reissu meni ihan mukavasti ja selvittiin marginaalisilla kalustovaurioilla.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Milloin oletkaan Jeepin ostanut? Kovin siistin ja nätin näköinen alkujaan ollut!
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Kesällä -20, eli 3,5 vuotta olen ehtinyt tätä harrastaa. Ostaessa oli kyllä oikein siisti ja ruosteeton..
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Vähän on reissussa rähjääntynyt ja katu-uskottavuutta saanut...
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Luin tuosta ylempää että kilpi ja teline pitää irroittaa ennen vinssailua mutta se kilpiteline
olikin siis koko puskuri Hienosti kyllä piilotettu puskurin sisään tuo vintturi
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tässä mallissa alkuperäinen bensatankki on vain yksinkertaisesti liian alhaalla jos suunnittelee poistuvansa kestopäällysteeltä.
Joten eipä auttanut kuin leikata varapyöräkotelosta 12cm korkeutta pois. Sitten vanhan pakoputken pätkistä uudet läpiviennit bensaletkuille ja tankinsuojasta 11 cm pois korkeutta. (Jätin tarkoituksella sentin pelivaraa jos hitsatessa joku sauma heittää muutaman millin) Tässä on erittäin tärkeää piirtää suorakulmalla pitkät kohdistus viivat sivuihin, jotta tankki tulee juuri samalle kohtaa mutta ylemmäs. Tämän jälkeen puskuri jäi tietysti liian alas ja muodoltaan mahdollisimman huonoksi. No eikun pala pois, vaikka näin uudessa se onkin kiellettyä. Heti tuli vähän parempi mutta ei kovin hyvä. Seuraavasta kuvasta näkyy miten hupsun alas pakoputki vuorostaan jäi, joten siihen pitää palata myöhemmin. Taakse piti saada vetopiste kun vetokoukku oli siirretty tallin lattialle. Vetokoukun kiinnitysrautaa hyödyntämällä sen sai helposti tehtyä lattaraudasta. Sitten vahvikepelti tukemaan puskuria keskeltä ja kokeilemaan. No eihän puskuri kestänyt jäädä kannon taakse joten isompaa suojapeltiä taivuttamaan. Hyvä ei ole vieläkään, mutta toiseksi viimeisessä kuvassa näkyvä pelti tulee esille jos puskuria leikkaa enemmän. Tai sitten pitäisi leikata myös pelti pois? No ehkä joskus tulevaisuudessa. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Laitetaan tähän väliin budjettiratkaisu kojelaudan laajakaista kaiuttimien päivittämiseen. Ymmärtääkseni niiden särkyminen on liian yleistä, ja syykin on selvä, niillä ei ole minkäänlaista jakosuodinta leikkaamassa matalampia taajuuksia. Kirjoitin tästä joskus FJDC puolelle pidemmän tarinan.
Vaihdoin alkuperäisten tilalle Fountek FR59EXE elementit ja jakosuotimeksi +-johtoon 68,00uF kondensaattori. Sanoisin että lopputulos oli yllättävän hyvä eikä maksanut paljon. Maksoin elementeistä tarjouksessa 23€/kpl. Nopeasti katsomalla tämän hetkinen saatavuus vaikuttaa aika heikolta, mutta helppo tähän on soveltaa muitakin samankokoisia vastaavan herkkyyden elementtejä. Jossakin vaiheessa alkoi myös vaikeudet etukardaanin kanssa. Haastavammalla reittivalinnalla alkuperäinen kardaani osui kiveen ja taipui hieman. Purkuautosta löytyi lopulta suora alkuperäinen kardaani mutta siitä alkoi vaikeudet. Kahden peräkkäisillä reissuilla särkyneen etummaisen vakionopeusnivelen jälkeen päädyin etsimään ristikollisen kardaanin eteen ja sillä ongelma poistui. Käytännössä nivelen joustovara ei vaan riittänyt pompun jälkeen ulosjoustossa. Yhteenvetona jos alat rakentamaan omaa WJ Jeeppiä, kannattaa ostaa ristikollinen kardaani koska siinä on reilusti pidempi liikerata. |
![]() |
| Luokat |
| jeep, wj |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" | tare | Maasturiprojektit | 504 | 03.09.2015 06:35 |