Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2024, 16:10
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Technics Näytä viesti
Onkos tämä vuosimallikohtainen juttu vai säännöt muuttuneet kun onhan nuita ulkopuolisia kaaria leimatuissa autoissa vaikka kuin monessa.
Tuohon en pysty tarkemmin vastaamaan, mutta ehkä Matti osaa kertoa? Meillä vain sanoivat että auton leveys ei saa kasvaa. Toisaalta vinssistä sanoivat että jos se tulee puskurin etupuolelle niin auto voidaan muutoskatsastaa pidemmäksi... Aina ei voi ymmärtää.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.03.2024, 20:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Epe- Näytä viesti
Tuohon en pysty tarkemmin vastaamaan, mutta ehkä Matti osaa kertoa? Meillä vain sanoivat että auton leveys ei saa kasvaa. Toisaalta vinssistä sanoivat että jos se tulee puskurin etupuolelle niin auto voidaan muutoskatsastaa pidemmäksi... Aina ei voi ymmärtää.
Leveys saa kasvaa 200 mm, mutta -98 ja uudempaan saa koria leventää vain mallikohtaisella levikesarjalla.

Kaarien säännöt edellyttää että ne saa asentaa sisälle. Ulkopuoliset vaatis siis poikkeusluvan. 1.3.2021 muuttui nämä ja siirtymäaika (ennen määräykseen voimaantuloa aloitetut projektit) loppui 31.12.2023 eli sai muutoskatsastaa viime vuoden loppuun mennessä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.04.2024, 13:32
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Kaikkihan tietää että reissu on juuri niin onnistunut kuin sen eväät, joten asialle tehdä jotain. Vuorossa oli minikeittiön rakentaminen niin ettei enää tarvitse etsiä maasta sopivan tasaista kohtaa keittimelle.



Laatikosto on muuten tehty kevyistä 11mm Osb-levyistä (jotka sain ilmaiseksi kun purin isosta kuljetuslaatikosta), mutta kannen tein 9mm vanerista. Tämä sen takia että jos joskus tulee vaikka nukuttua autossa niin kestää vähän paremmin. Muovinen leikkuulauta on osoittautunut yllättävän tarpeelliseksi ja ennen kaikkea se on helppo pestä retken jälkeen kotona astianpesukoneessa.
Kiskot on edulliset perus 90 cm pitkät. Laatikko on yllättävän tukeva kokatessa kun sen jättää sisälle 15-20cm. Täysin ulosvedettynä heiluu omaan makuun vähän liikaa, vaikka on vielä täysin käyttökelpoinen.

Ensimmäisen reissun jälkeen huomasin että jonkunlainen tuulisuoja on pakko rakentaa. Onneksi laatikon korkeudessa oli sen verran ylimääräistä että vanerinen suoja mahtuu laatikon sisälle keittimen päälle.



Isompi laatikko jäi sitten erinäisille tarvikkeille, kuten puunsuojaliinoille.



Jos teet samanlaisen omaan maastoautoon niin muista kiinnittää laatikosto kunnolla. Itse laitoin ihan kulmaraudoilla sivuista ja keskeltä varapyörän kiinnikkeestä että varmasti pysyy kiinni. Ja samoin keitin kannattaa laittaa laatikonpohjan läpi ruuveilla kiinni niin pysyy paikallaan kokatessa sekä ajossa.
Tällainen on yllättävän helppo rakentaa ihan perustyökaluilla, mutta jos joku mietityttää niin kysy ihmeessä. Jotain kuviakin löytyy rakennusvaiheesta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2024, 13:06
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Maavara alkoi tuntumaan niukalta eikä pitokaan oikein riittänyt, joten ei auttanut kun tarttua toimeen.



Eli saha käteen ja katsomaan mitä n.33" renkaat vaatii. Alle tuli 285/70-17 renkaat ET10 vanteilla.



Lopulta edessä ei riittänyt sahaaminen ja moskalla muotoilu, vaan etuakselia piti siirtää 1,5cm eteenpäin säädettävillä tukivarsilla. Lasinpesuneste säiliö oli helpoin korvata bilteman 1,5 litran säiliöllä mutta Jeepin omalla pumpulla. Alkuperäiset sisälokasuojat ei tietenkään enää käynyt joten niistä luovuin. Ilman on pärjännyt mutta aina pestessä niitä kaipaa..

Takana piti levittää kaaria 1,5cm, ensin mankelilla ja loput moskalla. Sahaa ja hitsauskonetta tarvitsi renkaan ja takaoven väliin. Takapuskuria ja sen takana olevia peltejä sahailin jne.

Vielä kun asensi korotussarjan mukana tulleet pohjaanlyöntikumien korotuspalat niin renkaat mahtuu pyörimään 99,9 prosentisesti mutta ylimääräistä tilaa ei ole yhtään.
Joten jos mietit isompia renkaita niin kannattaa varautua suurempiin muutoksiin ja 4" korotukseen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2024, 15:00
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Alla olevasta linkistä löytyy video Jeepistä tämän vuoden Lapland Trophystä, jos kiinnostaa miten auto eteni ja millaista reittiä oli tarjolla.

https://youtu.be/XMc_RmVuZ2U?si=iCzs7k5p84G-CRMS
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.09.2024, 21:10
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Tämä ei ole vinkki että tee näin, vaan kerron ainoastaan miten minä tein.

Halusin vähän lisää ulosjoustoa taakse pienellä budjetilla.
Pienellä salapoliisin työllä löysin luettelosta samankokoisilla kiinnitysrei'illä uudet iskarit jotka on lytyssä 3cm pidemmät ja pitkänä 6cm pidemmät. KYB tuotenumerolla 344496 nämä sai hakea lähimmästä Motonetistä hintaan 50€/kpl.
Yläpään kiinnitys kävi suoraan mutta alapään holkkia jouduin kaventamaan rälläkällä muutaman millin että mahtui paikalleen.
Vielä en ole huomannut maastossa tai kadulla mitään huonoa näissä.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.09.2024, 18:56
-Epe- -Epe- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.10.18
Sijainti: Kuopio
Viestit: 91
Perusasetus

Jatketaan yksinpuhelua.. jos joku vielä jaksaa lukea.
Vuorossa on Amerikassa suosittu muutos, suuttimien vaihto parempiin. Vakiot on perus 4-reikäiset ja tilalle tuli huolletut Denso 12582704 12-reikäiset. Vaihto oli aika yksinkertainen projekti ja youtubesta löytyy hyviä videoita aiheesta ja asennusohjeita, esim martinbuilt kanavalta. Kuvia ei tullut itse otettua.

No mikä oli lopputulos? Kulutus laski matka-ajossa reilun litran satasella ja kaupungissa reilummin. Myös tehoa tuli lisää sen verran että kiihdytyksessä huomaa. Ja mikä parasta, nyt voi ajaa maantiellä pari sataa kierrosta matalemmilla kierroksilla niin että momentinmuunnin pysyy lukossa.
Vahva suositus tälle jos ajat bensa V8:lla.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, wj


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35


Sivu luotu: 12:19 (GMT +2).