![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Harmillisen hiljainen keskustelu. Itse lajin parissa jo hetken mukana olleena, olen näihin esitettyihin kommentteihin törmännyt tässä vuosien varrella useinkin. Ja kuten on sanottu, ei munaa ole ilman kanaa ja toisinpäin. Eli kilpailijat tuovat katsojat ja katsojat tuovat lisää kilpailijoita. Tätä varten yritän aina miettiä asioita monesta eri kulmasta. Mun mielestä kilpailijoiden kannalta olisi parasta, että säännöt ovat jokaisessa kilpailussa samat. Näin he voivat rakentaa sen yhden auton jolla ajaa joka kisassa. Samaten yhtenäinen jaksotuomaritoiminta on tärkeää. Jos tulkinnat ja toiminta vaihtuu joka kisassa, vie se todennäköisesti motivaatiota kun et voi keskittyä pelkästään ajamiseen vaan siinä sivussa pitää muistella saiko tässä kisassa eturengas osua porttiin vai ei. Varsinkin uusilla kuskeilla on oletettavasti jo ihan tarpeeksi haasteita opetella ja sisäistää virhepistesäännöt. Lisäksi tämä vähentää turhaa kinastelua jakson/kisan jälkeen. Joskus aikoinaan olen pitänyt jonkun ajopäivän yhteydessä ihan ”kurssin” kuskeille miten noi säännöt menee ja miten niitä tulkitaan. Keskustellen ja havainnoiden ajan kanssa niin kyllä ne oppii. Ja kuten aina sanon kaikille, mutta varsinkin tuoreille tulokkaille, kysykää, kysykää, kysykää. Ne virhepisteet on kuitenkin ne millä se sijoitus ratkaistaan. Katsojien kannalta tärkeää on saavutettavuus, palvelut, tapahtumien näkeminen ja hinta. Ja ei tässä järjestyksessä. Mitä tuolla yleisön joukossa olen ollut ja jutellut ei-harrastajien kanssa niin pääsääntöisesti ovat yllättyneitä miten näyttävä laji on. Tätä helpottaa se, että pääsevät näkemään autot ja todella läheltä ja jaksojen sijoittelu jos on hyvä, voivat seurata useaa ajosuoritusta yhdeltä paikalta. Ja näitähän me halutaan sinne katsomoon, koska siinähän saattaa jollain se offikärpänen puraista ja tulee hankittua oma pikku maasturi. Josta päästäänkin taas niihin kilpailijoihin. Mä haluan pitää osallistumiskynnyksen matalana ja HS luokkahan on täydellinen tähän. En rehellisesti sanottuna usko, että ikinä tullaan pääsemään Trialin kultavuosiin jolloin kaikki halukkaat eivät mahtuneet kisaamaan ( raja oli 60 autoa), mutta miten me saadaan näitä jo lopettaneita ja muita ”Menneisyyden vankeja” tulemaan ajamaan edes sen yhden kisan? Kun huumorilla olen promonnut Seniilisarjaa, niin on käynyt ilmi, että näitä vanhoja kilpa-autoja on edelleen tallien nurkissa ja navetoiden takana. Näitä mä haluan myös viivalle. Mutta jos yhden kisan aloitusmaksu huitelee useissa sadoissa, uskon sen hillitsevän ajohaluja. Nämä kuskit eivät ole niitä mitkä tulevaisuudessa tulisivat enää ajamaan koko kautta, mutta lähtöluettelossa näyttävät hyvältä. Tänä vuonna parin viimeisen kisan lähtöluettelot olivat jo positiivisia ajatuksia herättäviä. Meillä alkaa olemaan sitä toista sukupolvea kisaamassa. Oli järkyttävää tajuta, että osa kuskeista ei ollut edes syntyneet kun itse lajin pariin tulin, osan olen nähnyt ekan kerran vaipoissa ( ja ilman) sellaisina polven korkuisina. Mutta tämä on hienoa ja tätä olen toivonut jo vuosia. Nyt vaan pitää saada nämä pidettyä mukana. Yksi ryhmä jonka toivoisin todella kommentoivan tähän, on sellaiset jotka ovat ajaneet kisan, pari tai muutaman, mutta kokivat, ettei tämä trial ole se mun juttu. Miksi? Olisiko jotain voinut tehdä toisin? Olisitteko kaivanneet jotain tukea/muutosta/tietoa lisää? Lopuksi haluan sanoa, että vaikka kuinka yksittäinen ihminen haluaa järjestää kisan, fakta on, ettei se onnistu ilman suurta talkoolaisten ja vapaaehtoisten joukkoa. Arvostetaan myös heitä ja kohdellaan kaikkia asiallisesti. Yksi suuri kuluerä kisan järjestämisessä on tämän ison joukon paikalle saaminen ja ruokinta. Toinen asia josta en halua enkä tule tinkimään. Nämä ihmiset sen kisan lopulta läpi vievät. Nämä ovat sitten kaikki ihan henkilökohtaisia mielipiteitä ( niitä olisi vielä paaaaljon enemmänkin mm. noista vastuista, järjestämisestä, säännöistä), eli eivät edusta meidän seuraa millään tavalla.
|
|
|||
|
|||
![]()
En ole trialia koskaan kokeillut mutta katsomassa olen ollut Raision kallioilla.
Itsellä trial touhut pysyy poissa niin kauan kuin AKK pyörii mukana. Mönkkäri suunnistusta ajettiin joskus Moottoriliiton alla ja toiminta oli aikast hassua.. Nämä Offi touhut ovat sen verran marginaalisia lajeja suomessa että kulut pitää karsia että toimita on edes mahdollista. Katsojille ja katsojien rahoilla näitä ei järjestetä.
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=MOGGI;1469836]En ole trialia koskaan kokeillut mutta katsomassa olen ollut Raision kallioilla.
Itsellä trial touhut pysyy poissa niin kauan kuin AKK pyörii mukana. Moi, sulla on varmaan tähän joku perustelu jonka haluaisin kuulla että asioita voisi ehkä tehdä toisin jos tuo on ainoa syy olla kilpailematta. T:AKK offroad lajiryhmän pj. |
|
|||
|
|||
![]()
Me ollaan Aleksin kanssa tätä funtsattu aika paljon, siis että miten saataisiin niitä näkyvyyksiä, uusia harrastajia yms.
Varmastikkaan näihin ei ole mitään yhtä tietä onneen, mutta ehkä tätä pitäisi lähteä ratkomaan yksi pala kerrallaan, ettei myllätä kaikkea kerralla ympäri ja sitten ihmetellä miten asia eteni. Eli jos vaikka aloittaisi sen yleisön tavoittamisesta, olisiko mahdollista saada johonkin kisoihin media paikalle, jotta tapahtumasta näkyisi vaikka maikkarin kymppiuutisten kevennyksessä pätkä, ja sieltä sitten ohjautuisi lajin sivuille? Mielestäni kaipaamme myös lajille selkeitä yhteisiä kotisivuja/sosiaalista mediaa, mistä löytyisi helposti tietoa mikä laji on, mitä kisassa haetaan, pisteenlaskut, luokkajaot yms, samankaltainen tietopläjäys kun mitä kisoissa on sitä lehtistä jaettu. Tämän lisäksi voisi olla esim. Suomessa toimivat kerhot ja yhteystiedot, sekä tietoa missä ja milloin lajiin voisi lähteä tutustumaan. Sekä tietysti linkkejä harrastajien sosiaalisiin medioihin. Ehkä jopa tiimien esittelyjä, miten, miksi ja koska on lähtenyt toimintaan mukaan ja muuta höpinää. Kuten tuolla joku mainitsikin että tarvittaisiin semmosia keulakuvia, vähän kuten driftingissä tällä hetkellä on. Ehkä voisi myös järjestää lajiin tutustumispäiviä missä halukkaat pääsisivät paremmalla ajalla kyselemään ja vaikka kyytiinkin. Huikeaahan olisi jos tällaisissa päivissä olisi vaikka joku autokin millä pääsisi itse vähän kokeilemaan. Ymmärrän että se vaatii varmasti paljon järjestelyä ja ehkä ei ole edes vakuutusteknisesti mahdollista toteuttaa. Yksi idea mitä kautta näkyvyyttä saisi myös olisi järjestää näytösajoa jonkun muun autourheilutapahtuman yhteyteen, stadioneilla kilpailtavien lajien väliajalle tai vaikka ihan oma slotti juuri meille. Syytä olisi ehkä miettiä myös katsojien näkökulmasta sitä että jos et tiedä lajista mitään, niin maksaisitko sisäänpääsymaksun jotta pääset lajia katsomaan? Ymmärrän että lipputulot ovat tärkeät, mutta itse tietämättä lajista mitään en ainakaan kovin herkästi maksaisi siitä että pääsen metsään seisomaan. Eli saataisiinko lippumaksuja piiloteltua buffan hintoihin tai vaikka kilpailijoiden osallistumismaksuihin? Tai voisiko löytyä esim joku sponsori joka näkyvyyttä vastaan kuittaisi lipputuloja vastaavan summan tai edes osan siitä. Toki myös sponsorihankinnan kannalta olisi tärkeää saada hieman tarkempia speksejä kävijämääristä ja näkyvyyksistä. Helpompi hakea sponsoreita tapahtumille kun on esittää numeroita tavoittavuuksista. Tai olisiko mahdollista vaikka jonkun yleisen ravintolapäivän yhteydessä saada alueelle joku houkutteleva food-truck jonka perässä ihmiset löytäisivät paikalle, samaan hetkeen sitten lisäksi ajonäytöksiä ja lajiin tutustuttamista. Jotkut kulinaristithan suorastaan seuraavat jonkun lemppari truckin liikkeitä. Tai vaikka food truck ja peräkärrykirppis. Tavallaan että olisi jotain muutakin ihmisiä kiinnostavaa mikä houkuttelisi heitä paikalle. Tämmösiä mietteitä meillä. Järjestäjiä ja talkoolaisia haluamme kiittää sydämemme pohjasta, ootte tehneet huikeaa duunia ja ilman teitä ei olisi meitä. ❤️ |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=HannuNurminen;1469847]
Lainaus:
Lähdetään purkamaan asiaa niin päin että mitä etua / hyötyä Offroad Trial saa AKK:n alaisuudesta ?
|
||||
|
||||
![]()
Tässäkin ketjussa ja kentällä tehtyjen havaintojen perusteella on selkeästi havaittavissa AKK-vihaa. En tiedä sitten että miksi, mutta lajiliittoa pelätään. Osalla harrastajista on vääränlaisia käsityksiä säännöistä, lisensseistä ja varusteista.
Ehkä näitä asioita pitäisi saada kartoitettua ja selvitettyä että miksi näin on. Olkoon se sitten jokin galluppi tai kysely joita harrastajat saisivat täytellä ja siten saisivat mielipiteensä kuuluville. Moisen toteuttamiseen tarvittaisiin AKKn tukea. Henkilökohtaisesti en oo liitto/yhdistysaktiivi, eikä moiset jutut kiinnosta, mutta tiedostan että juurikin AKK kaltaisia tarvitaan tällaisissa harrastushommissa. On se laji sitten jääkiekko, taitoluistelu tai mikä vaan. Tällaista ajatusvirtaa tuli nyt näpyteltyä sen kummempaa ajattelematta. |
|
||||
|
||||
![]()
Sen enempää asiasta tietämättä. Mutta jos katsotaan tälläkin kylällä muutama vuosi taaksepäin ja otetaan käsittelyyn "jokkis".
Kisat meni AKK alle. Meni muutama kuukausi ja alkoi kisoissa näkyä osanottaja pula. Kun asiaa alettiin kyselemään alkoi syyksi paljastua AKK. AKK:n alla alkoi tulla uusia sääntöjä. Esim. Leimavyöt ja leimapenkit. Ei enää riittänyt että ne on kunnossa ja ehjät. Piti olla leimat voimassa. Lisäksi itse kisoihin alkoi tulla lisää pakollisisa kuluja. Kaikenlaisia järjestysmiehiä ja valvojan valvojia piti olla kisa alueella. Tuskinpa nämä siellä ilmaiseksi seisoo päivää. Kaikkiaan kulut nousivat tuntuvasti tämän myötä ja kun katsojilta ei voi tätä rahaa ottaa niin kilpailijoilta se piti ottaa osallistumismaksuina. Nykyään on onneksi palattu vanhaan ja jokkis kisoja ajetaan kesäisin taas. |
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa on muutamaan otteeseen tullut käytyä ajaan kisaa peltoendurancessa. Jossa muistaakseni alunperin sääntönä oli max.300e auto, mistä piti valot ja muovipuskurit riisua. Paljon muita sääntöjä ei tainnut edes olla? Joka tapauksessa melko yksinkertaiset säännöt ja koko kisan kustannukset oli luokkaa 500e sisältäen polttoaineet kun ajoi kohteeseen. Kypärä piti myös olla ja ihan sama mikä kypärä se oli. Pyöräilykypärä ei tainnut käydä? Mut ne oli ihan hauskoja kisoja. Himmeetä rallia vaan. Se läpimätä Corsa ei vaan kestänyt kisaa kun taka-akseli meni poikki ja takajouset/iskarit meni korin läpi. Seuraavan kisan AX oli kova rassi. Siitä hajosi sivuikkuna, minkä myötä koko ohjaamo oli aivan paskassa ja ei nähnyt eteenpäin ja sekin kisa keskeytyi. Luonto myös kiitti kun nuo romut meni paaliin kisan jälkeen.
Tuo helvetin kallis polttoaineen hinta ei kyllä harrastajia kovin helpolla lisää. Lisäksi kalusto on melko aatamin aikaista. Varmaan 95% kalustosta on sieltä 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Mut ei tuossa tuoreemmissa ole oikein maastureita enää kun kaikki on niitä citykikkareita. Pitäisikö niitä varten harkita omaa luokkaa? Tosin ei niillä oikeasti taida kovin moni asvaltin ulkopuolella edes ajella, joten voi olla aika turha luokka kun ei sinne tule ketään kisaajaa. Mut mitä niitä eri citykikkareita itse on kokeillut niin kyllä ne kohtuu hyvin loppupeleissä etenee. Tosin maavaraa niistä ei löydy, eikä niihin saa oikein maavaraa ja ne on täynnä muovia. Mutta noita oikeasti alkaa saada jo alle tonnilla. Ne on halvempia mitä nuo 80-luvun mädät maasturit. Suurinosa niistä jopa etenee maastossa paremmin mitä tuollainen 80-luvun mätä maasturi on vakiona edennyt. Sellaisille voisi miettiä omaa luokkaa. Siinä voisi itsekin harkita jonkun tonnin Sportagen romun ostoa ja ajais sillä kisan. Vähän sama idea kuin tuossa pelto endurancessa. Määritetään vaikka 1500e maksimihinnaksi korjauksineen. Ei hajuakaan miten tuossa peltokisassa se hinta varmistettiin. Ehkä perustui enemmän siihen, että luotetaan porukan pitävän sitä max. hintaa? Mut tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen setti mietittäväksi. Säännöt kannattaa myös olla melko yksinkertaiset. Enkä kyllä itse oikein ymmärrä tuota kypärä sääntöä. Miksi ihmeessä se pitää olla joku hyväksytty kypärä? Noi vauhdit on niin hiljaiset tässä lajissa, että ihan sama vaikka olisi pyöräilykypärä päässä. Safareilla kukaan käytä kypärää. Enkä ole ajotapahtumissa nähnyt kellään kypärää. Eikö kisoissa riitä, että on joku kypärä? Samaten jos vaaditaan jotain palohaalareita tms. Mitä hittoa sellaisilla tekee? Edelleen kun edetään kävelyvauhtia eteenpäin niin mihin ihmeeseen tuollaisia tarvii? Milloin viimeksi jollain on kalusto edes palanut kisoissa? Noi kypärä pakot ja ajohaalarit ymmärtää hieman vauhdikkaammissa lajeissa, mut jos edetään etanan lailla metsässä, missä 10m päässä voi olla sammutin ja kaveri niin ohhoijaa kun on turhaa touhua. Muinoin kun itse meni ensimmäiseen kisaan niin toi typerä akk hyväksytty kypärä oli melkein suurin este. Yhtään mitään tarvetta muutoin sille kypärälle. Se oli täysin turha kuluerä vaan. Noi kisat kannattaa myös pitää yleisölle ilmaisena. Saa reilusti enemmän yleisöä ja sen pääsymaksun saa varmasti takaisin makkaran myynnillä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Off Road Trial sääntökeskustelu! | sirP | Tapahtumat | 136 | 12.04.2015 19:36 |
TMK OFF ROAD TRIAL | RJCOBRA | Tapahtumat | 143 | 28.02.2015 12:02 |
MRT OFF ROAD TRIAL | RJCOBRA | Tapahtumat | 187 | 02.10.2010 17:47 |
Off Road trial PM ruotsissa | -B- | Tapahtumat | 2 | 04.05.2005 08:27 |
TMK OFF ROAD TRIAL 3.5.2003 | imported_offroadjouni | Tapahtumat | 0 | 19.02.2003 08:52 |