Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Neliveto ja yli 2000 kg kokonaismassa. Se ei ole siis mikään haluamisasia, auto joko on N1G tai ei ole, riippuu tuosta kokonaismassasta ja vetotavasta. Saattaa G puuttua vaikka kuuluisi olla.
Ei vaikuta veroihin eikä mihinkään muuhunkaan mitenkään, paitsi että G-luokan autoa saa korottaa enemmän ja siihen saa 77 mm tai 10% korkeemmat renkaat (ilman G:tä 51 mm tai 10%).
|
Pystyykö nykypäivänä saamaan G:n otteeseen jollain opilla? kyseessä -88 ln65 hilux. Paikallisen katsastushenkilön
mielestä ei.
"2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia."
Eihän tässä nyt mitään epäselvää pitäisi olla kun ehdot täyttyy?
Hiuspohjan harmautta tässä aiheuttaa juuri nuo korotukset.