![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itse tein joskus joskus sähköisen ohjauksen, missä sisääntulotietona oli kaasupolkimen asento, kierrosluku (ja tietysti nykyinen ahtopaine), niillä sitten ohjattiin solenoidia joka muutti VNT-siipien asentoa alipainekellon välityksellä. Tuon sai loppujen lopuksi toimimaan ihan mukavasti. Hommassa tärkeintä on vahtia pakopaineita. Ehkäpä voisi simppelin version tehdä niin että olisi yksi kolmitieventtiili, jolla valittaisiin vaikuttaako VNT-siipiin ahtopaine (maastoajo) vai pakopaine (maantie).
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Minä olin siinä uskossa että juuri kova ahtopaine maantieajossa olisi ongelma? Pakopaineella ohjatut toimii ilmeisesti muuten hyvin mutta ahtopaineet on korkealla osakuormallakin juuri matka-ajossa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
No mielestäni itsellä pakopaineohjattuna oli käytös miedompaa, tosin riippuu tietysti käytetyistä vehkeistä. Tosin näistä kokeiluista yli 10v aikaa, joten ihan detaileja en muista.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aivan. Täytyy tutkia miten nuo on muilla toimineet, tällä hetkellä kaikkiin moottoreihin on perinteiset ahtimet, mutta tuo painavin auto vaatii ehkä vnt:n että toimii järkevästi noinkin "pienellä" kuin 2.8l moottorilla.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hamassa menneisyydessä mulle ajautui yksi vnt ahdin ja mietin sitä berttaan….mikään sähköinen eikä aliylipaineohjaus ei ajatuksissa kiehtonut, ajattelin, että laitan vnt siipien ohjauksen vaijerilla. Metsässä siiivet kiinni ja sitten kun tielle niin siivet auki.
Onneksi jäi toteuttamatta ja laitoin normi ahtimen. Kyllä sähköinen ohjaus varmasti paras vaihtoehto jos on sellaiset järjestelmät moottorinohjaukseen, että saa TPS ynnämuuta tarvittavaa tietoa. Toisin oli liki sähköttömän B-moottorin. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ahtopaine tai pakopaineohjattuna toimii kyllä välttämästi. Mutta maantieajoa aatellen tietenkin hieman ongelmallinen kun siivikko menee kiinni paineen laskiessa vaikka saisi jäädä hieman auki.
Mites compound ahtaminen? Se toimii ihan mekaanisesti ja saat ison ja pienen ahtimen parhaat puolet. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nämäkin on lähes sähköttömiä moottoreita, 2L, 4D56 ja 4M40. Eli TPS-tietoa ei ole valmiina, ja sähköttömänä haluaisin nämä pitääkin.
Compound kiinnostaa, mutta onko vaivan arvoista jos ahtopaineessa pysytellään alle 1.5bar ja moottorit on alle 3-litraisia? Onko jollain käytössä compound inhimillisillä ahdoilla? Nuo moottorit kun ei taida älyttömiä paineita kestää. Tiedän toki että toimivan paketin saisi perinteisellä ahtimellakin näillä vaatimuksilla, mutta mitä jännää siinä olisi... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Squirrellin ahtimen mitoitustaulukko | armas | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 16.06.2014 21:21 |
mitä öljyä käytät isosssa dieselmoottorissa voiteluaineena? | Jari | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 25.03.2014 16:26 |
Katti/hiukkaskiihdytin dieselmoottorissa | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 27.10.2013 10:07 |
Ostettu CT-26 ahtimen pakoputken laippa | Waalsku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.10.2009 10:52 |
O: Lj:n ahtimen osia | Jeeper | O/M/V Muut | 0 | 31.01.2004 13:06 |