Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.07.2023, 11:45
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Onko raadilla vahvaa tietoa jarruttomista peräkärryistä joiden rakenne sallii enemmän painoa kuin se 750/825kg??
En halua näihin mun kuskauksiin jarrullista kärryä vaivoiksi, ja Rankulla ei ole vaikeuksia painavammankaan kuorman kanssa.
Aika paha jos kaatuu siihen katsastukseen joka toinen vuosi.
Mukavampi se on jarrullista tien päällä vetää, kun pysähtyy nätimmin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Takavuosina kaverilla oli joku jarruton kaksiakselikärry joka oli rakenteeltaan identtinen jarrullisen kanssa miinus ne jarrut ja vetopää, noita kaksiakselisia/keinutelikärryjä vähän katellut mutta mistä näistä tietää menemättä paikanpäälle. Toi mun AKU on ollut jo pitkään vähän alamittainen kun puita kuskailee ja sen kaveriksi olisi hinku hankkia joku astetta tymäkämpi jarruton kampe.
Kaksi akselia kantaa enemmän kuin yksi.
Faijan 90-l alun peltinen traveller ei tykännyt tonnin kuormista, mutta käytössä edelleen. On vaan pitänyt pultata ja niitata vahvemmin kasaan ja kuulakytkinkin meni soikeaksi.
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.

__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.07.2023, 14:19
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.
X2
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.07.2023, 14:24
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
.
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.
Niin on. Perimmäisenä ajatuksena ei ole vedellä mitään ihan älyttömiä kivikuormia tms. Siksi en halua liian isoa kärryä koska nälkä vaan kasvaa syödessä, vuosien varrella kärryn tarve on muotoutunut tiettyyn kuvioon johon tommonen pikkukärry on inan nafti.
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.

Selittely on aina selittelyä, nykyistä kärryä muutama kymmenen senttiä pidempi laitos tuplapyörillä toimisi hienosti vallitsevaan kuljetustarpeeseen. Lisäpituus auttaisi esim puutavaran kuljetuksessa, tuo 275 jää just ärsyttävän lyhyeksi pitkän tavaran kanssa. Lisääntynyt pyörä/akselimäärä vähentäisi rasituksia, ellei sitten joku tee kärryjä joissa 750/825 kärryssä on jotku riukuakselit jolloin tilanne ei muutu mihinkään?
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.07.2023, 19:33
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Eipä noiden jarrujen kanssa paljon tarvitse painia. Anssemssin trailereista olen pariin otteeseen säätänyt jarrut 200 tkm matkalle. 4 eri kärryä kyseessä ja kuormaa vedetty ihan oikeasti.

Muulin venetrailerista ruostui kerran jarrut kiinni ihan omaa tyhmyyttä, ei ehtinyt kaikki vesi lähteä 300 m matkalla ja kärry kuukausitolkulla pihalla.

Turhaa viisastelua varmaan, mutta mielestäni järkevintä on hommata suurin kärry mille tuntuu olevan tarvetta. Ei niitä ole aina pakko täyteen lastata.

Halvempaa on maksaa yhden kärryn maksuja kuin kuuden. Ja vähemmän vie tilaa. Jos nyt perustella pitää.

Mutta - makuasioita.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.07.2023, 06:27
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Itse haluaisin myös tuollaisen isomman jarrullisen kaksiakselisen vajaan kolmetonnisen. Lähinnä juuri puiden ajoon kotitilalta. Tuo nykyinen on Respo on loistava mökkiralliin ja yhden kelkan/mönkkärin/ajettavan ruohonleikkurin ja metsätyötarvikkeiden kuljetukseen. Ei tarvitse kaikkea koettaa autoon pakata kun ajoa on paljon - kärry on perässä kuitenkin joka viikonloppu. Mönkkäriin ei saa kyllä kärryä samalla mukaan, mikä on harmi. Kevyet ylikuormat menee, mutta en minäkään satoja kiloja tuohon liikaa lastaile. Jousituksen pitää toimia. Kotitilalta pitäisi hinailla kopiton Ford 4000 kotiin (160km) ja siihen hommaan pitää vuokrata kunnon kuljetustraileri. Tämä olisi se isoin tarve omalle kärrylle, mutta pelkästään tämän yksittäisen vetotarpeen takia en investoi 3500kg kärriin - ei kestä perse.

Kaksiakselinen kärry on hyvä - entinen vanha kärry oli sellainen, kunnes hyppäsi motarin rampilla koukusta - mutta se on jäykkä käännellä käsin, jos tarvitsee sellaista tehdä esim. tilojen ahtauden takia.

Tuossa omassa Respossa nokkapyörän kiinnitys on perseestä. Keulapainoisella kuormalla käisin työntäessä pyörä voi taittua alle. Se on ainoa huono puoli johon olen toistaiseksi puolentoista vuoden yhteiselon aikana törmännyt tuon kuorman painorajoitteen lisäksi.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)

Viimeksi muokannut TimoV : 10.07.2023 06:32
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.07.2023, 14:13
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.
Oma kärry seisoo ulkona ja käyttö vähäistä, mut jarruihin ei oo katsastusta varten tarvinnut vielä 12v aikana koskea
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.07.2023, 07:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.
Oma kärry seisoo ulkona ja käyttö vähäistä, mut jarruihin ei oo katsastusta varten tarvinnut vielä 12v aikana koskea
2700 kg kokonaismassainen Saris on seissyt taivasalla käytännössä aina. Ostin sen uutena kymmenkunta vuotta sitten. Käyttöä sille on aika harvoin. Jarrujen kanssa ei ole ollut muuta varsinaista huolta kuin pari-kolme talvista liikkellelähtöä, kun 1-2 jarrukengät on olleet jäätyneenä kiinni rumpuihin. Pari kopautusta vasaralla vanteeseen niin irtoavat.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.07.2023, 09:06
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.878
Perusasetus

Miten porukalla noi jarrulliset muka menee aina leimasta läpi ihan ilman mitään huoltoja? Yksikään asuntovaunu ei ole mennyt ilman jarruhuoltoa ja niitä sentään tulee aika paljon vedettyä varsinkin kesäisin. Talven ne sitten seisoo toki. Broidilla on traileri, joka pitää jokaiseen leimaa katsoa ne jarrut kuntoon. Aina jäänyt juurikin jarruista kiinni. Kaverin trailerissa täsmälleen sama ongelma. Aina on jarrujen kanssa taistelua leimalla.

Itse viimeksi vaunun kanssa totesin, että vien sen ensin huoltoon jarrujen säätöön ja vasta sitten leimalle niin ei ollut ongelmaa. Eikä tuo säätö maksanut kuin 60e ja säästi uusinta katsastuksen hinnan.

Ja sit taas kun itse noita jarruja alkaa sääteleen niin voi hemmetti kun se menee aina jotenkin perseelleen. Ne kärryjen jarrut toimii jotenkin niin erilailla, ettei ainakaan itse onnistu ikinä siinä säätämisessä. Ja se ongelma yleensä tulee siinä, että ne menee jarrutettaessa lukkoon tai kun peruuttaa niin jarrut menee päälle. Itse todennut, että toi 60e huollolle rahaa siitä, että ne katsoo ne kuntoon ei ole kovin paha. Eipä tule vitutusta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.07.2023, 14:06
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.386
Perusasetus

En minä tiedä miksi se Saris on ollut niin vähävaivainen jarruistaan... ...ehkä se odottaa sopivaa tilaisuutta ja kiireisempää katsastusaika alkaakseen joskus vi*uilemaan kunnolla
Vetopään säännöllinen huolto (voitelu) ja ehjät jarruvaijerit vähentävät ongelmia.

Jarrujen säätäminen siinä on ollut helppo homma. Kesä-/talvirenkaita vaihtaessa hoituu tarvittaessa säätökin samalla. Hi-Liftillä sivu kerrallaan ylös, 17 mm avaimella jarrukilven takaa säätää jarrun ensin kiinni ja sitten peruuttaa säätöä auki päin 1/3-1/2 kierroksen verran. Hieman saa säädön jälkeen kahinaa jarrusta kuulua, mutta ei saa varsinaisesti vastustaa pyörän eteenpäin pyörittämistä. Sama säätö kaikkiin neljään jarruun, niin päälle vedetyn seisontajarrun kahvan varsi pitäisi jäädä vähän etukenoon asentoon, eli ettei jöpötä ihan pystyssä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.07.2023, 15:22
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Miten porukalla noi jarrulliset muka menee aina leimasta läpi ihan ilman mitään huoltoja? Yksikään asuntovaunu ei ole mennyt ilman jarruhuoltoa ja niitä sentään tulee aika paljon vedettyä varsinkin kesäisin. Talven ne sitten seisoo toki. Broidilla on traileri, joka pitää jokaiseen leimaa katsoa ne jarrut kuntoon. Aina jäänyt juurikin jarruista kiinni. Kaverin trailerissa täsmälleen sama ongelma. Aina on jarrujen kanssa taistelua leimalla.
Mäkin muistan et pappa taisteli hevoskopin kanssa joka katsastuksessa.
Ehkä se sit on vaan ehjät vaijerit ja sopivan vähän vetoa, niin ettei kengät kulu, muttei mikään jumiudukaan.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.07.2023, 20:07
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Ha haa, eipä tarvitse vaijereita murehtia.

Riitti vaan että vaihtoi kolme metriä jarruputkea, hoonasi kaikki sylinterit ja putsasi männät, sorvasi uuden osan mitä mistään ei voi ostaa, ilmasi jarrut aina kun järjestelmä ei vuotanut, sääti, sääti ja vielä pari kertaa sääti kenkiä.

Ja niin vaan tuli leima että pätkähti, toisella näyttö kerralla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20230217_161143.jpg‎
Views:	573
Size:	301,9 Kt
ID:	105091   Click image for larger version

Name:	IMG_20230211_152002.jpg‎
Views:	583
Size:	314,3 Kt
ID:	105090   Click image for larger version

Name:	IMG_20230225_141645.jpg‎
Views:	532
Size:	166,4 Kt
ID:	105092  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dollysta kysymystä La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 108 18.05.2020 18:16
Ilmastointilaitteesta kysymystä hiluvitkutin Chit-Chat 12 19.08.2018 22:37
syylarista kysymystä hitoy Tekniikka & Jutustelu 5 25.05.2015 10:05
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 03:27 (GMT +2).