![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Joo kiitos kommenteista. Tuollaista Kukenam 3 kävin vähän" koe makaamassa" classic motor showssa volvon katolla just ja oli kyllä miellyttävän oloinen ja aika monta sikiöasennossa makoilevaa olisi mahtunut kyytiin. Hyvältä myös näytti vanhan volvon katolla, vaan mahtaiskohan tulla paljonkin sivusuunnassa jimnyn katolla yli reunojen kokoon pakattuna. Jimyn katon leveys taisi olla luokkaa 110cm kun pikaseen mittailin (vai olikohan se kattokaiteiden levys). Pienempiä ja kevyempiäkin on, esim thule tepui ayer 2 tai front runner feather lite. Jostain löytyi tietoa että jimnyn katolla saisi olla vaan 30kg, mutta se lienee enemmänkin vakauteen liittyvä suositus. Hyvät maantieajo-ominaisuudet ei Jimnyn tapauksessa onneksi voi mennä pilalle. Kaipa ne kattotelineet kestää. Uuden mallin jimnyllä joku jossain suositteli kattokuormaa max luokkaa 50kg. Suksiboxeista ja kattokuormasta on sen verran kokemusta että näkyy mielestäni kulkupuolessa ja kulutuksessa, teltta varmaan vähän enemmän. Toisaalta liikkuu se Jimny vaikka vene perässä, mutta matkanteko ei ole erityisen ripeää silloin.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
https://geordiejimny.com/jimny-roof-load-weight
Mie vedin joskus aikoinaan Jimnylla n. 1600kg (jälkeenpäin laskettuna) 6 metrisiä kattopeltejä, 750kg kärryllä. Hain kaverin vanhat pellit pois, enkä älynnyt lainkaan paljonko ne painavat ennenkuin viimeinenkin oli kyydissä ja renkaista ilmat hävinnyt alapuolelta. En viitsinyt kuormaa purkaa, ajattelin että kyllä se siitä kun varovasti ajelee. Oli pitkät 25km kotiin, en suosittele. Nuoruuden tyhmyyden piikkiin. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
), niin hyöty lie aika marginaalinen kun ajokin ilmanvastus muutoinkin leikkimökin luokkaa. Toisekseen taitaisi kattoteltta viritelmät tulla aika lailla takaa yli jos tuulilasin päälle yhtään mitään virpoisi... Sivutuuli ajo-omituisuudet varmasti isompi ongelmaNoin ylipäätänsä en kyllä laittaisi kattovaloja tai suksia painavampaa Jimpan katolle. Oli vakio, tai jäykemmillä jousilla. Duunikaverin poitsu heitti Lofoottien reissun emäntänsä kanssa Jimpalla siten että lyhyt mutta auton levyinen kevyt boxi katolla jonne lastattuna vain telttaa, m-pussit, vaihtovaatteet, kengät & ym. kevyttä oli jo huono idea, ja suurimman osan reissusta ajoivat tavarat suosiolla sisällä, boxi katolla vain tuulen kerääjänä... Pitää muistaa että jos jotain odottamatonta sattuu, niin ei pienikään painopisteen kohotus kyseisessä ajokissa asiaa paranna. Aurinkolasitkin kannattaa pitää mukitelineessä ja lippalakki takajalkatilassa. Muistakaamme että pelkkä hirvenväistökoe sai sweduilla aikaan sen että Jimpassa ei mikään osa koskenut moneen metriin maahan. Sivuttain lentäessään...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Nykyisen korimallin Jimny pysyi väistökokeessa (Jimny moose test juutuupissa) kumijaloillaan lievästi kenguruloikkien ja leventyneellä ajolinjalla. Tiedä sitten miten jos katolla olisi teltta eikä sille "heittoistuinta". Joissakin automalleista (esim. Subaru Outback) on erikseen kattopainot auto paikallaan ja ajossa ja vielä erikseen varustelutaso suuremmalle kattokuormalle. Kyllähän sitä sellaisella kattotelttailisi mieluummin. Viimeksi muokannut nemola : 11.05.2023 11:34 |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tuollainen katoteltta olisi kyllä aika hieno kun lähtee retkuilemaan metsäteille ja minne sitten liekin. Voisi päivän jälkeen heittä sinne levyksi jos ei riippari kiinnosta.
Minäkin testasin sellaista viimeksi Riihimäen erämessuilla ja ehkä sen jotenkin voisi kuvitella uudemman jimpan katolla. Jäykemmät jouset ja kipakammat iskarit voisi kyllä olla asiaa, sen verran on herkkä jousitus. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Kyllä mie ennemmin laittaisin kupoliteltan ja ilmapatjan sinne kattoboksiin ja pystyttäisin teltan siihen auton viereen maahan. Montaa minuuttia ei siihenkään mene, ja onhan maantasalla nyt pohjoismaissa paljon mukavampi telttailla kuin 1,5m korkeudessa.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
https://www.reddit.com/r/Jimny/comme...k_and_tentbox/ |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Eikö tuo 50kg painoraja ole ajaessa? Ei paikallaan ollessa. Mikään ei kait estä laittamasta katolle vaikka 500kg painoa kun auto on paikallaan. Kunhan sitten kattokaiteet kestää sen. Eikä se kait haittaa vaikka toi teltta tulis katon yli edestä tai takaa? Kunhan sivusuunnista ei tule kauheasti yli.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Joskus taannoin oli puhetta kuinka miulla oli kuskinpuolen takakulma lahonnut, kiitos vtuiksi räplätyn vetokoukun johdotuksen.
Tuolloin en jaksanut sitä käydä fiksaamaan, vaan ruiskin vaan päälle vähän meikkiä vähän hidastamaan hapantumista. Tuo musta maali siis siitä. Tuohan on aivan prseestä tuo liittimien sijoitus tuohon koteloon. Ja tuo valojen haaroitus vain pahentaa sitä. Ruostehan on lähtenyt siitä varmaankin liikkeelle, että se kumiläppä joka tuota aukkoa peittää päästää ensin pölyn ja sitten kosteuden sisään koteloon. Tuossa oli varmaan 2cm märkää velliä pohjalla kun aiemmin sen putsasin. Taidanpa tehdä reilusti isomman reiän tuohon että sormetkin mahtuu sinne sisään, ja sitten kunnollisen paksulla tiivisteellä olevan kannen siihen. Vetomutterit aukon kulmiin niin saa neljällä ruuvilla sen kannen tiiviisti kiinni. Tuo ylhäällä oleva pyöreä reikä on hassu, en tiedä mistä se oli lähtenyt liikkeelle.Eihän tuossa ole kait ollut edes mitään reikää alunperinkään, ainakaan toisella puolella ei ole. Ihan pieni ruostereikä siinä ensin oli mutta koputtelemalla suureni tuollaiseksi, en ole vielä edes katsonut mihin asti hapan jatkuu. Ja tosiaan pelkääjän puolella ei ole mitään tälläistä. Viimeksi muokannut riude : 22.06.2023 09:44 |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Sellainen siitä tuli, en jaksanut käydä hipistelemään kun piiloon se jää kuitenkin.
Edellä ihmettelin mistä se pyöreä reikä oli saanut alkunsa, mutta onhan siinä ollut pieni reikä alunperin, tässä kuvassa punaisen ympyrän kohdalla. Takavalon ohjuritapille. Jätin pois kun ei se sitä tarvitse. Nyt ei pitäisi pölyn ja veden tuosta aukosta mennä sisään. Kuvassa aukon keskellä näkyy M5 kierretangön pätkä, jonka heppasin lokariin kiinni. Aukon ympäri laitoin 5mm solukumitiivisteen, ja peltikannen jonka keskellä reikä johon tuo kierretappi menee. Niin ja lisäsin kunnon maadoituspisteen kun tuolla ei sellaista ollut, tuo talttapääruuvi, messinkiä. Viimeksi muokannut riude : 26.06.2023 09:55 |
![]() |
| Luokat |
| jimny, jutustelua, suzuki, yleistä |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Palex |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty suzuki jimny | Pönde | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 19.05.2013 09:53 |
| Myyty Suzuki Jimny | Smäkä | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 14.06.2012 08:17 |
| Ostetaan Suzuki Jimny | ahola | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 30.01.2012 20:26 |
| Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |
| M: Suzuki Jimny | raw | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.04.2008 11:07 |